مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

  • کد خبر : 10841

صدای نهاوند:
کارخانه شمش منیزیم نهاوند واقع در استان همدان در ۲ فاز طراحی شده است که عملیات اجرایی فاز نخست آن از شهریور آغاز خواهد شد. فاز نخست آن احداث کارخانه کلسینه دولومیت و فاز دوم آن احداث شمش منیزیم است.

به گزارش صدای نهاوند، با اتمام احداث کارخانه شمش منزیم در شهرستان نهاوند، این دومین کارخانه شمش منیزیم در ایران خواهد بود. از آنجا که استان همدان از معادن غنی دولومیت برخوردار است این کارخانه می‌تواند با توجیه اقتصادی بالایی همراه باشد.

فاز نخست، احداث کارخانه کلسینه دولومیت
در فاز نخست احداث کارخانه کلسینه دولومیت در نهاوند ۱۱۰نفر مشغول به کار خواهند شد. حمیدرضا متین، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در گفت‌وگو با صمت با شرح جزییات بیشتر درباره احداث این کارخانه عنوان کرد: احداث کارخانه شمش منیزیم در نهاوند در دو فاز انجام می‌شود که فاز نخست آن احداث کارخانه کلسینه دولومیت است. درحال‌حاضر با توجه به پایین بودن توجیه اقتصادی منیزیم، درصدد هستیم فاز نخست آن را احداث کنیم. وی با اشاره به میزان اشتغالزایی در فاز نخست گفت: در فاز نخست برای ۱۱۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغالزایی می‌شود.
متین عنوان کرد: تولید شمش منیزیم در دو مرحله انجام می‌شود، یکی از تولید کلسینه دولومیت که پس از آن شمش منیزیم تولید می‌شود. به عبارت دیگر در مرحله نخست دولومیته بارگیری و برکیت می‌شود و در داخل کوره تبدیل به بخار منیزیت می‌شود که در نهایت می‌توان از آن شمش منیزیم تولید کرد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر با توجه به شرایط چون تولید خود شمش منیزیم با توجیه اقتصادی بالایی همراه نیست، سرمایه‌گذار آن – که شرکت شستا است- قرار است تولید مرحله نخست که همان کلسینه دولومیت است را اجرایی کند. از این‌رو مقدمه‌های لازم برای این کار پیش‌بینی شده است. در این مرحله تاکید بر تولید اکسید و کلسید دولومیت است که طرح آن در شستا در سازمان تامین اجتماعی در حال بررسی است. مرحله نخست بررسی شده و توجیهات طرح مورد قبول قرار گرفته و به احتمال زیاد اقدام‌های اجرایی آن شهریور آغاز خواهد شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در پاسخ به این پرسش که این طرح تا چه اندازه به بخش خصوصی سپرد شده است، گفت: با کمک بخش‌های نیمه‌دولتی این پروژه انجام شده و درصد بسیار کمی از سهام آن متعلق به دولت است. متین در پاسخ به این پرسش که کارخانه در تامین مواد اولیه مشکلی ندارد، عنوان کرد: از آنجا که ۴۳درصد دولومیت کشور در استان همدان واقع شده است، بنابراین احداث کارخانه شمش منیزیم دارای توجیه خواهد بود و از نظر معادن و تامین مواد اولیه این کارخانه با مشکلی روبه‌رو نخواهد بود. وی در پاسخ به این پرسش که مرحله دوم کارخانه یعنی ساخت شمش منیزیت چه زمانی آغاز خواهد شد، گفت: راه‌اندازی کارخانه شمش بستگی به شرایط دارد، به عبارت دیگر، این موضوع بستگی به بازار مصرف منیزیم خواهد داشت، اگر اوضاع بهتر شود و نرخ شمش منیزیم افزایش یابد و طرح همراه با توجیه اقتصادی باشد، امکان سرمایه‌گذاری در این امر زودتر اتفاق خواهد افتاد. البته ظرف چند سال آینده که این پروژه به بهره‌برداری برسد و موضوع بازار نیز توجیه‌پذیر شود، اقدام برای احداث تولید شمش منیزیم را دنبال خواهیم کرد. متین ادامه داد: در کشور تنها یک واحد و در خراسان‌جنوبی تولید شمش منیزیم وجود دارد و این واحد در نهاوند دومین کارخانه شمش در کشور خواهد بود.

کارخانه با ظرفیت ۵۰۰نفر اشتغالزایی
همچنین درباره احداث کارخانه شمش نهاوند، نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت: عملیات اجرایی ساخت کارخانه شمش منیزیم نهاوند به‌زودی آغاز می‌شود و با احداث این کارخانه برای ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود. به گزارش تسنیم، حسن بهرام‌نیا اظهار کرد: برای احداث کارخانه شمش منیزیم در شهرستان نهاوند نمونه‌هایی از منزیم نهاوند برای کشورهای آلمان و ایتالیا فرستاده و اقدام‌های اولیه برای ساخت این کارخانه انجام شده که قرار است به‌زودی این کارخانه در شهرستان احداث شود. وی در ادامه تصریح کرد: عملیات ساخت این کارخانه در یک تا دو ماه آینده در شهرستان آغاز می‌شود و قرار است تمامی عملیات ساخت ساختمان این کارخانه در مدت ۳۰ ماه انجام شود. بهرام‌نیا افزود: این کارخانه با ظرفیت برداشت ۱۲هزار تن شمش منزیم در سال، قابلیت افزایش برداشت تا ۵۰هزار تن در سال را دارد و با ساخت این کارخانه برای بیش از ۵۰۰ نفر در شهرستان اشتغال ایجاد می‌شود.نماینده مردم نهاوند در مجلس عنوان کرد: شهرستان نهاوند با توجه به صنایع و معادن مهمی که دارد لازم است سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کنند تا با بهره‌برداری از این معادن و فرآوری آنها زمینه ایجاد اشتغال در شهرستان فراهم شود.بهرام‌نیا بیان کرد: شهرستان نهاوند در زمینه معادن دولومیت نیز رتبه بسیار خوبی داشته و رتبه دوم و یا سوم جهان را به خود اختصاص داده و دولومیت نهاوند که بسیار با کیفیت است در صنایع دفاعی، ساخت ظروف چینی و غیره کاربرد دارد. وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت و کاربردهای این معادن ضروری است سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بخش شهرستان جذب شوند تا از این معادن بهره‌برداری شود و همچنین با فرآوری این منابع معدنی هم در صنعت داخلی از آن استفاده شود و هم در قالب صادرات به کشورهای همجوار به ویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر شود.

مزیت‌های تولید شمش منیزیم
تولید شمش منیزیم می‌تواند همراه با مزیت‌های بسیاری باشد. در این‌باره علیرضا صادقی، مشاور شرکت شمش فلز رویال و عضو هیات علمی دانشگاه چندی پیش در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: تولید منیزیم می‌تواند ۴ مزیت قابل توجه نسبت به تولید فولاد و آلومینیوم داشته باشد، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تولید منیزیم این است که در فرآیند تولید آن آب مصرف نمی‌شود. برخلاف تولید فولاد و آلومینیوم که در سراسر کشور در حال گسترش و راه‌اندازی هستند که می‌توانند همراه با زیان‌های محیط‌زیستی باشند، تولید منیزیم این زیان‌ها را به همراه ندارد. صادقی با اشاره به مزیت دیگر تولید منیزیم عنوان کرد: مزیت دیگر کارخانه‌های منیزیم «ماژولارل» بودن آن است، به عبارت دیگر ظرفیت کارخانه را می‌توان تنظیم یا آن را کم و زیاد کرد. یعنی با اضافه کردن تجهیزات مختصر که به‌طور موازی کنار هم قرار می‌گیرد، می‌توان این ظرفیت را کاهش یا افزایش داد. بنابراین با توجه به این ویژگی می‌توان آن را یک کارخانه در اندازه کوچک یا بزرگ برحسب نیاز طراحی کرد. این موضوع برخلاف تولید فولاد یا آلومینیوم است، چراکه تولید فولاد زیر ۸۰۰هزار تن و آلومینیوم هم زیر ۳۵۰هزار تن به‌صرفه و منطقی نخواهد بود. درحالی‌که برای تولید منیزیم می‌توان کارگاهی با تولید ۵۰ تن در سال داشت. وی در ادامه عنوان کرد: سومین مزیت تولید منیزیم این است که در فرآیند تولید منیزیم از گاز طبیعی استفاده می‌شود. این درحالی است که برای تولید فولاد نیازمند زغال‌سنگ هستیم. در تولید منیزیم اگر هم از گاز استفاده می‌شود، در مراحل میانی آن است و لزومی ندارد همانند فولاد از ابتدا تا انتها از گاز استفاده کنیم. یا در تولید آلومینیوم ابتدا گاز را به برق تبدیل کرده و سپس استفاده می‌کنند، درحالی‌که برای تولید منیزیم به‌طور مستقیم از گاز استفاده می‌شود و گاز مزیت نسبی کشور ایران به‌شمار می‌رود. از این‌رو برای تولید برتری نسبت به سایر کشورهای دیگر دارای منیزیم هستیم. صادقی ادامه داد: مزیت دیگر منیزیم این است که می‌تواند اشتغال زیادی ایجاد کند، چراکه تولید منیزیم به نیروی انسانی زیادی نیاز دارد.

گزارش/سارا اصغری

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش