- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

کشف نهایی معبد لائودیسه نهاوند نیازمند یک میلیارد اعتبار است

محسن جانجان در گفتگو با خبرنگار صدای نهاوند اظهار داشت: برای کشف معبد لائودیسه از سال ۸۴ تاکنون ۲ مرحله عملیات گمانه زنی به سرپرستی دکتر رهبر، استاد دانشگاه تهران انجام گرفت که ادامه آن به علت تراکم منازل مسکونی میسر نشد.
جانجان در خصوص نتایج حاصل از گمانه زنی های صورت گرفته در منطقه دوخواهران این شهرستان افزود: طی گمانه ‌زنی‌ های انجام گرفته آثاری از دوره سلوکیان کشف شد اما تراکم خانه ‌ها و خیابان ‌های منطقه امکان گمانه‌ زنی بیشتر را نداد با این وجود کشف مقادیری سفال دوره سلوکیان و ۱۱ سکه نقره دوره اشکانی توسط هیات باستان شناس نشان داد که معبد در این منطقه واقع شده است.  
وی ادامه عملیات حفاری و کشف نهایی معبد را نیازمند اعتبارات لازم برای خرید چند منطقه مسکونی دانست و گفت: از آنجا که وجود معبد در بین بافت فرسوده منطقه قرار دارد لازم است اعتبار مورد نیاز برای خرید چند خانه و ادامه حفاری آن در نظر گرفته شود .
وی افزود: در این راستا با برآوردهای صورت گرفته مبلغ یک میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که اختصاص آن از سوی مسئولان مربوطه می تواند به کشف یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی موجود در منطقه بینجامد و باعث شکوفایی شهر نهاوند شود.
جانجان همچنین به ضرورت تعیین تکلیف نهایی وضعیت معبد اشاره کرد و گفت: با توجه به اقداماتی که طی چند مرحله عملیات حفاری و گمانه زنی در منطقه انجام شده ، لازم است این بنای تاریخی تعیین تکلیف شده و از سوی دیگر نیز وضعیت منازل مردمی که در حاشیه این بنا زندگی می کنند مشخص و نهایی شود .
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری نهاوند در ادامه به طرح های اجرا شده برای رونق گردشگری شهرستان اشاره کرد و گفت: به منظور ساماندهی مراکز گردشگری شهرستان نهاوند ، در چهار سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار به این شهرستان اختصاص و هزینه گردیده است.
جانجان افزود: سرابهای گاماسیاب و گیان ۲ مرکز عمده گردشگری این شهرستان به حساب می آیند که در چهار سال گذشته ۲ میلیارد تومان اعتبار برای آنها از محل منابع استانی هزینه شد .
وی افزود: ساماندهی این سرابها شامل نصب سکو ، آلاچیق ، احداث سرویس های بهداشتی و تعمیر ساختمان ، ایجاد روشنایی و پارکینگ بوده که باعث جذب گردشگر زیادی به شهرستان شده است .
جانجان گفت: همچنین در چهار سال گذشته ۶۰۰ میلیون تومان برای بهسازی راه ارتباطی بام نهاوند اختصاص داده شد و ۵۰ میلیون تومان نیز صرف روشنایی آن شد.
گفتنی است؛ بر اساس مدارک موجود معبد لائودیسه برای همسر آنتیوخوس، ملکه لائودیسه ساخته شده و اکنون زیر خروارها ساخت و ساز مدفون شده‌ است.
در سال ۱۳۲۲ باستان ‌شناسان با حضور در شهر نهاوند از تپه‌ای واقع در منطقه قدیمی دو خواهران کتیبه‌ای به خط یونانی یافتند که به آنتیوخوس سوم تعلق داشت.
بر اثر حفاری‌هایی متعددی‌ که‌ برای‌ یافتن‌ آثار معبد سلوکیان‌ در نهاوند انجام‌ شده‌ ستون‌ها، سرستون‌ها و سنگ‌های‌ تراش‌ خورده‌ زیادی‌ یافت‌ شده‌ است همچنین‌ سنگ‌هایی‌ در حمام‌های شهر، منازل‌ قدیمی و بازار نهاوند یافت‌ شده‌ که‌ برخی‌ معتقدند که‌ این‌ سنگ‌ها از بقایای‌ ستون‌های‌ معبد هستند.