مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

  • کد خبر : 1095

صدای نهاوند:

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با تأکید بر اینکه باید جلوی موقوفه خواری گرفته شود، گفت: یکی از موضوعات مهم در جامعه که باید نسبت به آن برخورد شدیدی صورت گیرد برخورد با موقوفه خواری است که در این زمینه همه دستگاه‌های اجرایی وظیفه‌دارند.

به گزارش صدای نهاوند ،حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاروند امروز در نشست خبری خود به مناسبت فرارسیدن هفته وقف اظهار داشت: در بررسی‌هایی که از موقوفات همدان انجام گرفت مشخص شد بیش از ۲۰۰ هکتار از موقوفات در سطح شهرستان همدان در دست متصرفین است که برای احیای این موقوفات این اداره کل به‌تنهایی در احیای موقوفات موفق نمی‌شود.

وی افزود: دینی که در موقوفه خواری و عدم رعایت حق آن و اثرات دنیوی و اخروی آن وجود دارد در بیت‌المال نیست و در این راستا در همدان اکیپ حقوق را فعال کردیم.

کاروند گفت: شعبه حل اختلاف وقف در همدان تشکیل‌شده ولی می‌خواهیم کمترین میزان پرونده را داشته باشیم و مردم نیز باید بدانند که صاحب اصلی ملکی که به اوقاف سپرده‌شده خداوند است و طرف حساب بهره‌بردار اهل‌بیت (ع) هستند چراکه این سیستم به نام اهل‌بیت ایجادشده است.

وی بابیان اینکه در اماکن دولتی ۱۵ پرونده حقوقی در جریان است، اضافه کرد: هیچ مرجعی اجازه نداده تا در ملک موقوفه نمازی خوانده شود و یا دعا و زیارتی قرائت شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از بدهی ۲۵ میلیارد تومانی دستگاه‌های دولتی به این سازمان خبر داد و گفت: این مبلغ مربوط به پرونده‌هایی است که کارشناسی و محرز شده است.

کاروند از وقف ۴۰ موقوفه از ابتدای امسال تاکنون در سطح استان همدان خبر داد و افزود: این تعداد وقف امسال با نیت‌های خوبی انجام‌گرفته و در آن‌ها اهدای ۵ زمین ۵ هکتاری، اهدای باغ ۲ هکتاری، ۲ باب منزل مسکونی و غیره وجود دارد.

وی ادامه داد: بیشترین وقف ازنظر تعداد در شهرستان نهاوند و که ۱۸ مورد از ۴۰ وقف در این شهرستان به ثبت رسیده و شهرستان همدان نیز ازنظر کیفیت در زمینه موقوفات امسال شناخته شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان بابیان اینکه ۶۳٫۵ درصد از شهرستان ملایر موقوفه سیف‌الدوله است،  اظهار کرد: همچنین در شهرستان همدان شهرک مدنی و اعتمادیه موقوفه بهاءالملک و کل شهرستان کبودراهنگ نیز موقوفه امیرنظام است.

وی از وجود ۲۷۸ موقوفه درآمد زا در سطح استان خبر داد و گفت: اگر احیای این تعداد موقوفه با کمک دستگاه‌های دولتی انجام شود اوقاف همدان می‌تواند نقش کمک کننده و حمایتی خوبی را بریا رفع مشکلات مردمی به نظام و دولت داشته باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان همچنین از میزبانی همدان در برگزاری چهارمین جشنواره «وقف چشمه همیشه جاری» با محوریت عکاسی خبر داد و بیان کرد: دبیرخانه این جشنواره در همدان فعال‌شده و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری جشنواره به‌عمل‌آمده و به دنبال این هستیم تا این دو جشنواره در سال آینده در استان همدان برگزار شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات این اداره کل به مناسبت اربعین حسینی عنوان کرد: در کنگره عظیم مسلمانان و شیعیان که در اربعین امسال برگزار شد و کلمه‌ای جز اعجاز و امداد الهی نمی‌توان بر آن گذاشت از حدود ۸۰ کشور دنیا در این مراسم شرکت کردند.

کاروند بیان کرد: در این راستا اداره کل اوقاف و امور خیریه همدان در ۳ بخش به زائران حسینی خدمات‌رسانی کرد که شامل؛ فعالیت موکب این اداره کل در کربلای معلا به نام موقوفه سیف‌الدوله، فعالیت موکب عشاق الحسین (ع) در مسیر پایانه مرزی تا مهران و در خود استان همدان نیز برپایی ایستگاه‌های صلواتی و خدمات رسان در مسجد امام (ره)، مسجد بالای گردنه اسدآباد، پلیس راه بهار و پلیس راه ملایر به ویژه در زمان بازگشت زائران است.

وی تصریح کرد: ۳۵ نفر از کارکنان این اداره در دو موکب مهران و کربلای معلا حضور داشتند، ضمن اینکه میزان خدمات‌رسانی در این دو موکب به‌ویژه در زمان بازگشت تعداد زیادی از زوار شدت یافت و تنوع در پذیرایی از شاخصه‌های موکب اوقاف همدان بود که استاندار مهران نیز در مصاحبه‌های خود به آن اذعان داشت.

وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات به زوار و حمایت از سایر موکب‌ها ۲ ویژگی مهم موکب همدان در مهران بود، گفت: ارسال ۶۰ تن سیب‌زمینی، ۲ تن قند، بیش از ۸۰ هزار قرص نان از کبودراهنگ و نهاوند، ۲ تن آجیل، ۱۱۰ هزار کیک از نهاوند، ۳ تن سمنو از نهاوند، ۳٫۵ تن سیب درختی همدان، ۱٫۵ تن شلغم، یک‌تن ماهی، ۲ تن پنیر، ۲ تن تخم‌مرغ، یک‌تن خرما و غیره در موکب‌ها انجام گرفت که بخشی از آن‌ها به سایر موکب‌ها ارسال شد.

telegram-channel

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش