- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

مبادله نفت‌ ایرانی با ریل‌چینی زنجیره ارزش افزوده را از بین می برد

به گزارش صدای نهاوند، حسن بهرام نیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت [1]، با اشاره به اعلام اخبار مبنی بر معامله نفت با ریل با چین، گفت: نگاه به صادرات با توجه به وضعیت اقتصادی کشور نگاه مثبتی بوده اما باید تمامی شرایط مردم و کشور در بخش صادرات ملاحظه شود و تنها موضوعات سیاسی مباحث صادراتی را تحت الشعاع قرار ندهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت چین به دنبال منافع خود است، افزود: با صادرات نفت به چین و واردات ریل به کشور ارزش افزوده  ناشی از منابع نفتی به جیب کشور چین می رود و اشتغالی که باید از این طریق در ایران ایجاد شود در کشور چین ایجاد می‌شود.

واردات ریل از چین زنجیره ارزش افزوده را در کشور از بین می برد

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه واردات ریل از چین زنجیره ارزش افزوده را در کشور از بین می برد، ادامه داد: در حال حاضر از کشور روسیه ریل نیز وارد کشور می‌شود، لذا باید بر این قرارداد منطقی حاکم شود که منافع ملی، اشتغال و تولید داخلی تحت الشعاع قرار نگیرد و نفت کشور به فروش برسد.

وی با بیان اینکه اگر چینی‌ها حاضر نیستند نفت ایران را در برابر ارز بخرند نفت به سایر کشورها فروخته می‌شود، یادآور شد:ایجاد اشتغال و ارزش افزوده باید در فروش نفت در نظرگرفته شود و نباید سرمایه ملی به ثمن بخس در اختیار سایر کشورها قرار گیرد.

می‌توان با توجه به تکنولوژی های موجود در داخل کشور کارگاه های ریل سازی را فعال کرد

بهرام نیا در ادامه گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم در واردات ورود تکنولوژی به کشور است، افزود: سرعت قطار در خطوط حمل و نقل ریلی بسیار مهم است و با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، مدیریت زمان و مسافت و استفاده از تکنولوژی بسیار ضروری می‌رسد لذا باید ریلی خریداری شود که مدیریت زمان و مسافت و مسائل اقتصادی در آن دیده شود.

وی با بیان اینکه نوع ریل های وارداتی به داخل کشور باید با یکدیگر مقایسه شود، ادامه داد:می‌توان با توجه به تکنولوژی های موجود در داخل کشور کارگاه های ریل سازی را فعال کرد و  با حمایت از تولید داخلی در کشور ایجاد اشتغال کرد، لذا منافع مردم و کشور در مبادلات لحاظ شود در غیر این صورت به منافع اقتصادی کشور آسیب وارد می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید نفت را به ثمن بخس در اختیار چینی‌ها قرارداد و ریل بی‌کیفیت وارد کشور کرد./