- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

مراسم آئینی رخصت یا مولا در نهاوند برگزار شد+تصاویر

به گزارش خبرنگار صدای نهاوند، مراسم پنج شنبه شب در فضایی معنوی و سرشار از اندوه در محل زورخانه پوریای ولی که با پرچم و بیرقهای یا ابا عبدالله سیاه پوش شده بود برگزار شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان نهاوند در حاشیه این مراسم به خبرنگار صدای نهاوند گفت: مراسم «رخصت یا مولا» از چندین سال قبل در شهرستان نهاوند هم‌زمان با شب اول ماه محرم با همکاری هیئت حسینی جوانان وهیئت باستانی نهاوند  با حضور ورزشکاران، مرشدان و پهلوانان قدیمی  و جوانان برگزار می‌شود.

محرم روزبه افزود: از آنجائیکه زورخانه ها با نام مولای متقیان امام علی(ع) آمیخته شده اند، عزاداران حسینی و ورزشکاران پهلوانی برای رخصت از امام علی(ع) به منظور اذن ورود به ایام محرم و عزاداری فرزندش امام حسین(ع) در زورخانه نهاوند گرد هم می آیند و با خواندن اشعار مذهبی و اجرای آئین ورزشی به شکلی نمادین خود را برای عزاداری آماده می کنند.

روزبه گفت: در این مراسم سراسر گود زورخانه با پارچه مشکی سیه پوش شده و پیشکسوتان ورزش باستانی با بستن شال و لباس سیاه به نشانه عزا به اجرای بخشی از ورزش زورخانه ای می پردازند.

رئیس اداره ورزش و جوانان نهاوند اظهار داشت: این مراسم حزن انگیز از سوی میهمانان مراسم مورد توجه قرار گرفته و فضای ورزشی را با روح جوانمردی و ایثار آمیخته می کند.

محرم روزبه بیان داشت: میهمانانی که وارد سالن و گود زورخانه می‌شوند پس از رخصت گیری توسط پهلوانان نهاوندی، شال سیاه‌رنگی بر گردن انداخته و سربندی نیز بر پیشانی آن‌ها بسته می‌شود.


وی افزود: بر اساس رسم و رسوم دیرینه محل گود زورخانه سیاه‌پوش و قاریان در این مکان به قرائت قرآن می‌پردازند و سپس مرشد اشعاری را در رثای سالار شهیدان می‌سراید.