- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

دو گزینه‌ که به شهرداری نهاوند نزدیک شدند/سلیمانی و بیرانوند

به گزارش خبرنگار صدای نهاوند، پس از انتخاب اعضای شوراهای شهر و روستا برای دور پنجم، اولین آزمونی که اعضای راه‌یافته به شوراها باید در آن شرکت کنند اعضای شورای شهرانتخاب شهردار و اعضای شورای روستا انتخاب دهیار است.

این روزها اخبار مختلفی درباره کاندیداهای احتمالی شهرداری نهاوند به گوش می رسد. اخباری که تعدادی از آنها به همان سرعت تولید، تکذیب می شوند. اما ۵ گزینه منتشر شده در پایگاه خبری صدای نهاوند و سکوت اعضای شورا حکاین ازآن دارد که قطعا شهردار نهاوند از میان همین لیست ۵ نفره  که همگی سابقه شهردار بودن را در شهرهای مختلف دارند انتخاب خواهد شد.

شورای شهر نهاوند تا کنون سه بار در معرفی و انتخاب شهردار بدقولی و بد عهدی کرده است آن هم در شرایطی که مردم از این وضعیت ناراضی و نارحت هستند.

مدیریت شهر به عنوان یک رویکرد نوین در حل معضلات و مشکلات بوجود آمده در جامعه نقش مهمی به‌ عنوان یک حکومت محلی در عرصه زندگی شهری ایفا می‌ کند و شوراهای شهر به عنوان یک عنصر از مدیریت‌ شهری در اداره شهرها در سطح محلی نقش مهمی را بر عهده گرفته است.
شوراهای اسلامی شهرها،می‌ تواند نقطه عطفی برای مدیریت مشارکتی در کشور باشد که متاسفانه در این دوره از شورای شهر نهاوند مانند دوره های گذشته نیز شاهد بازخورد خوبی از عملکردمان بین مردم نیستیم.
در شرایطی که شورای شهر نهاوند در پنج دوره گذشته بنا بر یک رویه و بدعت غلط با اطلاع رسانی و انتشار اخبار و علنی بودن جلسات شورا مخالفت کرده است که نتیجه این حرکت عقب افتادن نهاوند و نارضایتی مردم است، متاسفانه در روزهای اخیر بازهم شاهد سکوت و پنهان کاری اقدامات شورای شهر نهاوند هستیم، آن هم وقتی که قانون به صراحت اعلام کرده است،  
منتخبان مردم وظیفه دارند شهروندان را از نحوه تعاملات و جلسات برگزار شده و شاخصه‌های انتخاب شهردار مطلع کنند. 
به گزارش صدای نهاوند در حال حاضر عدم اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع مردم را گلایه‌مند کرده است و نگران هستند که چرا شفاف‌سازی نمی‌شود و مردم در جریان امور قرار نمی‌گیرند. نکند خدای ناکرده مانند گذشته با اعمال نفوذ یا روش‌های غیرمتعارف افرادی در راس هرم شهرداری قرار گیرند.
با این حا در گزارش قبلی منتشر شده نوشتیم بر اساس آخرین اطلاعات کسب شده خبرنگار صدای نهاوند، تا کنون بیش از ۱۰ نفر برای تصدی پست شهردار نهاوند معرفی شده که با حضور این افراد در جلسه‌ های تخصصی مختلف، سوابق و کارنامه آنها مورد بررسی قرار گرفته است تا در نهایت و با رای‌گیری اعضای شورای شهر، شهردار نهاوند از میان آنها انتخاب و معرفی شود.

از مهمترین گزینه‌های مطرح شده برای تصدی شهرداری نهاوند می توان به افراد ذیل اشاره کرد:

۱- امیر رضا یوسفیان شهردار سابق نهاوند

۲-منوچهر یوسفی شهردار سابق بروجرد

۳- منت محمدی شهردار سابق ایلام

۴- یحیی عیدی بیرانوند شهردار سابق خرم آباد

۵- برزو سلیمانی شهردار اسبق نهاوند

در میان این همه اخبار و ضد و نقیض آخرین شنیده های خبرنگار صدای نهاوند حکایت از آن دارد که اعضای شورای اسلامی شهر نهاوند بر روی دو گزینه نهایی برزو سلیمانی شهردار اسبق نهاوند و یحیی عیدی بیرانوند شهردار سابق خرم آباد برای انتخاب شهردار نهاوند به جمع بندی و اجماع رسیده اند، که شانس برزو سلیمانی بیشتر از یحیی عیدی بیرانوند است.

به هر صورت یادمان باشد، شورای شهر کارکرد سیاسی ندارد، زیرا مدیریت شهری بر پایه اصول ‌سیاسی بنا نهاده نشده است. شهر مبتنی بر مدیریت کالبدی و انسانی است. پس بیشترین کارکرد شهرداری عمرانی، خدماتی و فرهنگی و اجتماعی است.
 نهاد شورا رکن اساسی در اجرای مردم‌سالاری است؛ یعنی مدیریت شهر باید توسط منتخبان مردم هدایت و نظارت شود. شورا نهاد بالادستی شهرداری است و اولین و مهم‌ترین وظیفه شورا قطعا انتخاب شهرداری کارآمد است که باید براساس وسعت و درجه شهر فردی متخصص و متعهد و پاکدست باشد که تجربه لازم و کافی مدیریت شهر را در کارنامه خود داشته باشد. خصوصا مدیریت شهری مانند نهاوند که گرفتار مشکلات بزرگی مانند کم‌توسعه یافتگی، حاشیه‌نشینی، سد معبر و ترافیک، سیستم‌های ضعیف حمل‌و‌نقل عمومی و جمع‌آوری پسماندها و مشکلات عمده فرهنگی و اجتماعی است، باید با حساسیت ویژه‌ای انتخاب شود. درضمن، این حق شهروندان است که در جریان روند انتخاب شهردار قرار گیرند‌.