سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

امتحانات نهایی نهاوند برای اولین بار در ۳ پایه برگزار می‌شود

دستگاه‌های شهرستان نهاوند به کمک آموزش و پرورش بیایند

فضای شهر و سیمای شهری نهاوند زیبنده میزبانی نوروز نیست

  • کد خبر : 11438

صدای نهاوند:
شهرستان نهاوند به عنوان يکي از مناطق مهم در امر توليدات کشاورزي استان همدان همواره با معضل کمبود سردخانه دست و پنجه نرم مي‌کند.

به گزارش صدای نهاوند، کمبود سردخانه، صنایع تبدلی، بسته بندی و سیستم حمل و نقل نامناسب محصولات کشاورزی به معضلی لاینحل در مسیر تولیدات کشاورزی تبدیل شده است. مشکلی که جیب دلالان را روز به روز پرتر و کمر کشاورزان را خمیده‌تر می‌کند.

یک سردخانه برای ۱۲۲ هزار تن محصولات

شهرستان نهاوند به عنوان یکی از مناطق مهم در امر تولیدات کشاورزی استان همدان همواره با معضل کمبود سردخانه دست و پنجه نرم می‌کند. در این راستا نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی می‌گوید:« کمبود سردخانه نگهداری میوه یکی از مهترین مشکلات باغداران نهاوندی است.»

حسن بهرام‌نیا می‌افزاید:« در شهرستان نهاوند سالانه ۲۵ هزار تن محصول سیب تولید می‌شود که متأسفانه روی دست باغداران شهرستان می‌ماند. همچنین سالانه ۱۲۲ هزار تن محصولات باغی تولید می‌شود که با وجود مرغوبیت آن به فروش نمی‌رسد.»

این نیز در حالی است که اگر سردخانه و صنایع تبدیلی در استان همدان به قدر کافی می‌بود، علاوه بر افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی، این تولیدات نیز روی دست کشاورزان باقی نمی‌ماند و شکوفایی اقتصادی را برای همدانی‌ها رقم می‌زد. در حال حاضر تنها دو سردخانه در نهاوند وجود دارد که یکی از آنها محل نگهداری گوشت و مرغ است و دیگری هم با ظرفیت اسمی پنج هزار تن که ظرفیت واقعی آن تنها دو هزار و ۵۰۰ تن است، به فعالیت می‌پردازند.

احداث سردخانه هم بر عهده کشاورزان!

حالا نکته جالب این است که احداث سردخانه جزو وظایف جهادکشاورزی به شمار نمی‌رود و تا بخش خصوصی وارد میدان نشود، مسئولان دولتی دست روی دست می‌گذارند و به تماشای گندیدن دسترنج کشاورزان می‌نشینند. در این خصوص معاون امور زراعت وزرات جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سردخانه، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در کشور سبب می‌شود که ما از کشاورزی درآمد بیشتری به دست آوریم، می‌گوید:« در این راستا به کشاورزان و باغداران توصیه می‌کنم با سرمایه‌گذاری و روش‌های تعاملی برای احداث سردخانه، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی اقدام کنند.»

عباس کشاورز ادامه می‌دهد:« کشاورزی که محصولاتش خام و فساد پذیر باشد سودی عایدش نمی‌شود و در این میان دلالان و واسطه‌گران سود می‌برند که تنها راه‌حل جلوگیری از آن تکمیل همین زنجیره تولید است.»

معضلی که استان همدان امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند همان دردی است که در زمان برداشت محصول توت‌فرنگی گریبان کردستانی‌ها را می‌گیرد و چند سال پیش نیز منجر به دفن چندین هزار تن سیب‌زمینی در استان فارس شد. دردی که مسئولان به جای درمان، آن از سر خود باز می‌کنند و بر گردن کشاورزانی می‌اندازند که همین الان هم با تاراج مداوم محصولاتشان به دست دلالان زیر بار سنگین بدهی به بانک‌ها قرار دارند. در حال حاضر علاوه بر همدان، کمبود ظرفیت سردخانه‌ها در استان‌های مرکزی، مازندران و غیره بر اساس آمار فائو منجر به هدر رفت ۳۰ هزار تن محصول کشاورزی در سال می‌شود.

گزارش/میترا شهبازی

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش