- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

مبارزه با کرم خراط با استفاده از هورمون‌های اختلال در جفت‌گیری

به گزارش صدای نهاوند، حجت‌اله شهبازی اظهار کرد: سال گذشته در روز پنجم آذرماه دمای هوا به شدت کاهش یافت به طوریکه در چند سال گذشته‌اش بی‌سابقه بود و این کاهش دما موجب تضعیف درختان گردو و وجود کرم خراط شده است.

وی تصریح کرد: وقتی سرمای شدید هوا به درختان نفوذ می‌کند موجب تضعیف آنها شده و در فصول بهار و تابستان در درختان رخ‌نمایی می‌کند.

شهبازی با اشاره به اینکه با تضعیف درختان انواع آفت‌ها و بیماری‌ها به آن حمله می‌کند که کرم خراط از نمونه‌های آن است، کرم خراط را آفت ثانویه عنوان و خاطرنشان کرد: مبارزه با این آفت مدیریت صحیح بر درخت و باغ را می‌طلبد.

استفاده از هورمون‌های اختلال در جفت‌گیری

وی با بیان اینکه استفاده از هورمون‌های اختلال در جفت‌گیری از راه‌های مبارزه با کرم خراط است، تصریح کرد: کنترل مکانیکی، قطع سرشاخه، تغذیه و آبیاری درختان و سمپاشی از جمله راه‌های دفع این آفت است.

شهبازی یادآور شد: راهکارهای دفع آفت مربوط به باغداران است که باید برای درختانشان انجام دهند و سازمان جهادکشاورزی هم توصیه‌های لازم را در اختیار آنها قرار داده است.

وی درباره مدت‌زمان لازم برای دفع کرم خراط اعلام کرد: اقدامات مبارزه و راهکارهای ارائه شده باید برای دو سال پیاپی صورت گیرد./ایسنا