- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

۶۱ بار هشدار گسل فعال نهاوند برای بیداری مسئولان از خواب غفلت

به گزارش صدای نهاوند، به نقل از تسنیم گسل زلزله نهاوند از گسل‌های فعال زاگرس به طول ۸۰ کیلومتر است . این گسل تکه‌ای از گسل اصلی و هم‌راستا با گسل درود و با راستای جنوب خاوری شمال باختری است که وجود این گسل این شهرستان را آسیب‌پذیر ساخته است به همین سبب نهاوند زلزله‌خیزترین منطقه استان همدان محسوب می‌شود.

 بر اساس اعلام شبکه لرزه‌نگاری استان از سال ۹۰ تاکنون بیش از ۶۵ درصد زلزله‌های استان در نهاوند و‌ فیروزان رخ داده است و همچنین در سال گذشته از ۲۶۱ مورد زلزله ثبت شده توسط موسسه لرزه نگاری همدان، ۱۹۰ مورد معادل ۷۳ درصد مربوط به نهاوند بوده است و امسال وقوع ۶۱ زلزله طی یک ماه در نهاوند و وقوع چهار زلزله در چهار روز گذشته در سه شهر نهاوند، فیروزان و گیان نشان دهنده خطر جدی است که این شهرستان را تهدید می‌کند.

 همچنین وجود بیش از ۷۲ هکتار بافت فرسوده در سطح شهر نهاوند که عمدتا در مناطق مرکزی شهر نهاوند قرار گرفته است و کم عرض بودن کوچه‌ها در این مناطق در شرایط بحرانی و بروز زلزله امکان امدادرسانی به این مناطق را بسیار مشکل و ناممکن کرده است.

 با توجه به این شرایط ضرورت مقاوم‌سازی منازل مسکونی شهر و روستاهای این شهرستان به شدت احساس می‌شود چراکه عدم توجه به این مهم ممکن است سبب بروز فاجعه‌ای شبیه زلزله بم یا زلزله اخیری که در سرپل ذهاب رخ داد در این شهرستان نیز اتفاق بیفتد که نتایج آن غیر قابل جبران باشد.

۶۵درصد زلزله‌‌های استان همدان در نهاوند رخ داده است

رئیس شبکه لرزه نگاری استان همدان گفت: گسل زلزله خیزی که در نهاوند وجود دارد این شهر را در موقیعت استراتژیکی خاصی قرار داده و بیش از ۶۵ درصد زلزله‌های استان در نهاوند و حوالی این شهر رخ داده است.

محمد تیموری اظهار داشت: از سال ۹۰ تاکنون بیش از ۶۵  درصد زلزله‌های استان همدان در شهرستان‌های جنوبی به‌ویژه در نهاوند و فیروزان رخ داده است.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۰ تا پایان شهریورماه امسال هزار و ۱۵ زمین لرزه در بخش جنوبی استان، ۲۶۵  مورد در بخش میانی استان و ۲۹۴ مورد زلزله در بخش شمالی استان رخ داده است.

تیموری افزود: اکثر زلزله‌هایی که در بخش میانی استان همدان رخ می‌دهد مربوط به گسل زلزله نهاوند است و از سال ۱۳۹۰ تاکنون ۶۵ درصد زلزله‌هایی که در استان رخ داده است مربوط به جنوب استان بوده است.

وی عنوان کرد: شهر نهاوند، فیروزان و گیان در منطقه زلزله‌ خیزی واقع شده‌اند که همین مهم لزوم و اهمیت مقاوم سازی منازل مسکونی و روستایی را در این شهرستان نشان می‌دهد.

رئیس شبکه لرزه نگاری استان بیان کرد: ما رصد دائمی زلزله را در این نقاط انجام می‌دهیم ولی این رصد مانع از وقوع زلزله نخواهد بود و فرماندار و مسئولان باید توجه ویژه‌ای به بحث مقاوم‌سازی در این مناطق داشته باشند زیرا زلزله‌های تاریخی بزرگی در این منطقه‌ رخ داده است.

تیموری تاکید کرد: شهرستان نهاوند از لحاظ زلزله خیز بودن یک منطقه بسیار فعال است و تا وقوع زلزله باعث ایجاد آسیب جدی در این منطقه و پشیمانی نشده باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده و خصوصا مقاوم‌سازی منازل این منطقه مورد توجه جدی قرار بگیرد.

کمبود اعتبارات مهمترین مشکل احیا و نوسازی بافت فرسوده نهاوند است

سرپرست شهرداری نهاوند گفت: کمبود اعتبارات و نبود تسهیلات بانکی مهمترین مانع و مشکل احیا و نوسازی بافت فرسوده نهاوند است.

علی‌محمد زمانیان اظهار داشت: با توجه به جمعیت و وسعت شهر نهاوند، این شهر بیشترین میزان بافت فرسوده را در استان دارد که برای احیا و نوسازی این بافت فرسوده نیاز به تسهیلات ارزان قیمت با سود پایین است.

وی تصریح کرد: نهاوند دارای بیش از ۱۷۲ هکتار بافت فرسوده است که بیشتر این بافت فرسوده در مرکز شهر قرار گرفته است که این مهم به‌عنوان یک معضل در شهر نهاوند تبدیل شده است و هم‌پوشانی بافت فرسوده با بافت تاریخی مهمترین مشکل احیا و بازسازی بافت فرسوده نهاوند است.

زمانیان‌ افزود: این بافت‌های فرسوده در سه نقطه از شهر نهاوند واقع شده است و این نقاط شامل بافت مرکزی، گوشه سرآسیاب، گل زرد و شاطر آباد است.

وی عنوان کرد: ۱۳۳٫۳ هکتار از بافت فرسوده نهاوند در بخش مرکزی شهر و ۳۸٫۵ هکتار در حاشیه شهر که شامل ۶٫۵ هکتار در منطقه گوشه سرآسیاب، ۲۴٫۸ هکتار در منطقه گل زرد و ۷٫۲ هکتار در منطقه شاطر آباد واقع شده است.

بیشترین وسعت بافت فرسوده در مرکز شهر نهاوند واقع شده است

سرپرست شهرداری نهاوند بیان کرد: بیشتر بافت فرسوده در مناطق مرکزی شهر مثل خیابان معلم، دوخواهران‌، گل زرد و غیره که بافت میانی و مرکزی شهر را تشکیل می‌دهد قرار دارند و با توجه به اینکه تمرکز خدمات‌رسانی در بخش مرکزی شهر قرار گرفته است در هنگام بروز حوادث امکان امداد رسانی به این مناطق بسیار دشوار و ناممکن است و از این رو این مهم به‌عنوان یک معضل در شهر نهاوند تبدیل شده است.

زمانیان بابیان اینکه برای حل مشکلات بافت فرسوده نهاوند ابتدا باید زیرساخت‌های لازم مهیا شود زیرا در غیر این صورت خدمات‌رسانی به مردم این مناطق غیر ممکن است، گفت: فقدان تسهیلات زیربنایی، کمبود امکانات رفاهی، فقر و محرومیت مردم این مناطق، آسیب‌پذیری ساختمان‌های بافت فرسوده، معضلات اجتماعی، مشکلات زیست محیطی و غیره از جمله مشکلات اساسی در مناطق بافت فرسوده نهاوند است.

سرپرست شهرداری نهاوند اظهار داشت: بافت فرسوده نهاوند دارای فرسوده‌ترین و قدیمی‌ترین شبکه آب وفاضلاب است و تاکنون نوسازی ۳۰ درصد فاضلاب شهری در این بافت انجام شده است.

وی تصریح کرد: همچنین کم عرض بودن کوچه‌ها در این مناطق در مواقع بروز خطرات احتمالی برای ارائه خدمات سبب ایجاد وضعیت دسترسی نامناسب شده و ایجاد معبر در این مناطق را با مشکل مواجه کرده است.

زمانیان افزود: ساختمان‌های بافت فرسوده شهر نهاوند بیشتر از ۳۰ سال قدمت دارند و مصالح به کار رفته در آنها اکثرا خشت، چوب و آجر است و همین امر سبب آسیب‌پذیری این ساختمان‌ها به ویژه در برابر زلزله شده است.

وی عنوان کرد: برای نوسازی و رفع مشکلات بافت فرسوده باید همه ادارات و نهادهای مربوطه ازجمله شهرداری، اداره راه و شهرسازی، اداره میراث فرهنگی، اداره توزیع نیروی برق، اداره آب و فاضلاب شهری  باهگذشته ی هم وارد کار شوند چراکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند همه این مشکلات را حل کند.

زمانیان بیان کرد: یکی از اقدامات اولیه و اساسی در نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهر نهاوند مشخص شدن محدوده و مساحت دقیق معبد لائودیسه توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری است.

سرپرست شهرداری نهاوند تاکید کرد: برای تحریک بافت‌های فرسوده تعامل بین شهرداری، راه و شهرسازی، بانک‌ها و سازندگان مسکن نیز لازم و ضروری است.

وی تصریح کرد: احیاء بافت‌های فرسوده از دغدغه اصلی مسئولان و مدیریت شهری نهاوند است و در همین راستا شهریورماه سال گذشته همایش احیاء و بازآفرینی شهری توسط شهرداری نهاوند برگزار شد که در این همایش منطقه پای‌قلعه به عنوان پایلوت بهسازی محلات در کشور انتخاب شد.

زمانیان عنوان کرد: با پیگیری‌های خوب نماینده مردم نهاوند در مجلس و چندین دیدار که ایشان در این خصوص با معاونان وزیر مسکن و شهرسازی داشتند و با پیگیری‌های فرماندار محترم و شهرداری بازدید میدانی از منطقه پای‌قلعه صورت گرفته است و قرار اختصاص اعتبار گذاشته شده است که ما برای اجرای این طرح منتظر تخصیص اعتبار هستیم.

بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی سخت‌گیری می‌کنند

سرپرست بنیاد مسکن نهاوند گفت: بانک‌های عامل شهرستان در پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی برای گرفتن ضمانت‌نامه بانکی سخت‌گیری می‌کنند که همین امر باعث می‌شود مردم از مقاوم سازی منزل مسکونی خود منصرف شوند.

علی‌رضا نثاری اظهار داشت: امسال هزار و ۲۰۰ واحد سهیمه مقاوم سازی مسکن روستایی برای شهرستان نهاوند در نظر گرفته شده است که تاکنون از این تعداد سهمیه ۵۸۳ فقره ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: همچنین تاکنون تعداد ۶۷۰ پرونده به بانک معرفی شده‌اند که از این تعداد ۴۲۸ فقره منجر به عقد قرارداد شده است و تعداد ۱۵۰ فقره نیز پایان کار دریافت کرده‌اند.

نثاری افزود: در حال حاضر هزار و ۱۵۰ فقره پرونده متقاضی مقاوم‌سازی مسکن روستایی در شهرستان تکمیل شده است که آماده معرفی به بانک هستند که برای معرفی این تعداد به بانک‌ منتظر ابلاغ سهمیه از استان هستیم.

وی عنوان کرد: در شهرستان نهاوند در مجموع ۲۳ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن روستایی وجود دارد که از این تعداد تاکنون ۱۵ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن روستایی مقاوم سازی شده‌ است.
سرپرست بنیاد مسکن نهاوند بیان کرد: در سال ۹۵ نیز در شهرستان نهاوند ۵۰۰ واحد مسکن روستایی مقاوم سازی شد که در مجموع با حمایت‌های انجام شده تاکنون حدود ۷۲ درصد از واحدهای مسکن روستایی در شهرستان نهاوند مقاوم‌سازی شده‌اند.

وی با بیان این‌که میانگین مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی در نهاوند بیش از دو برابر میانگین کشوری است،تاکید کرد: میانگین مقاوم‌سازی واحدهای مساکن روستایی در کشور حدود ۳۲ درصد است ولی در شهرستان نهاوند این میانگین در حدود ۷۰ درصد است و این نشان‌ می‌دهد که شهرستان نهاوند در سال‌های گذشته حداکثر استفاده را از این موقیعت کرده است و در این زمینه موفق عمل کرده است.

سرپرست بنیاد مسکن نهاوند اظهار داشت: با توجه به این‌که در سال‌های گذشته بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات مقاوم سازی به متقاضیان سفته زنجیره‌ای را در نظر گرفته بودند مردم استقبال خوبی داشتند ولی در چهار سال اخیر بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات را منوط به ارائه ضمانت‌نامه معتبر کرده‌اند و همین امر باعث شده است که مردم شهرستان از مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی استقبال چندانی نکند و روند مقاوم‌سازی واحدهای روستایی در شهرستان کند شود.

نثاری تصریح کرد: در صورتی‌ که تسهیلات مسکن روستایی به روال سال‌های گذشته پرداخت می‌شد تا‌کنون حدود ۸۵ درصد از واحدهای مسکن روستایی شهرستان نهاوند مقاوم‌سازی می‌شدند.

وی افزود: طبق مصوبه هیئت وزیران تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی از ۱۵ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است و در صورتی که همکاری بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی بیشتر باشد روند مقاوم‌سازی واحدهای روستایی شهرستان با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

سرپرست بنیاد مسکن نهاوند به زلزله‌خیز بودن نهاوند اشاره کرد و گفت: با توجه به قرار گرفتن شهرستان نهاوند بر روی گسل زلزله و زلزله‌خیز بودن این شهرستان ضرورت مقاوم‌سازی همه واحدهای روستایی شهرستان به شدت احساس می‌شود و از بانک‌هلی عامل تقاضا داریم که در پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی برای گرفتن ضمانت‌نامه سخت‌گیری نکنند و همکاری بیشتری داشته باشند.

نثاری عنوان کرد: امیدورایم با ابلاغ سهمیه بیشتر مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی برای شهرستان و با همکاری بیشتر بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی طی چند سال آینده بتوانیم ۱۰۰ درصد واحدهای مسکن روستایی شهرستان نهاوند را مقاوم‌سازی کنیم.

نهاوند در زمینه امکانات مدیریت بحران با کمبود مواجهه است

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: شهرستان نهاوند با کمبود امکانات در زمینه مدیریت بحران مواجهه است و حتی از داشتن یک بیل مکانیکی نیز محروم است که با توجه به اینکه این شهرستان روی گسل زلزله قرار گرفته این کمبود امکانات ممکن است سبب ایجاد مشکلات بزرگی برای این شهرستان شود.

حسن بهرام‌نیا اظهار داشت: از مدیریت بحران استان تقاضا داریم که با توجه به شرایط خاص شهرستان نهاوند اعتباری را برای تجهیز امکانات مدیریت بحران این شهرستان در نظر بگیرند و در این زمینه حساسیت بیشتری به این شهرستان نشان دهند.

وی تصریح کرد: گسل زلزله باختری که در شهرستان نهاوند وجود دارد یک تهدید و هشدار جدی برای این شهرستان است و ما مسئولان باید هشیار باشیم و این هشدار را جدی بگیریم.

بهرام‌نیا افزود: کمیته مدیریت بحران باید مدیریت شود و ما به عنوان مسئولانی که مسئولیت پذیرفته‌ایم باید در راستای ارائه خدمات به‌خصوص در مواقع بحران با بهترین شیوه تدبیر و مدیریت کنیم که این مهم نیز زیرساخت‌های لازم را نیاز دارد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس عنوان کرد: فرماندار و سایر مسئولان استان باید مانور مدیریت بحران را در شهرستان برگزار کنند تا آمادگی بیشتری را در موقع بروز بحران داشته باشند.

وی بیان کرد: در بخش‌ها و ادارات مختلف شهرستان نیز باید مانور مدیریت بحران برگزار شود تا در مواقع بروز بحران آمادگی لازم را داشته باشند.

بهرام‌نیا اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر مدیریت بحران در کشور یک متولی خاص و مستقیم ندارد و اگر حادثه‌ای رخ بدهد ما مسئول پاسخگو در این زمینه نداریم.

وی تصریح کرد: ما به عنوان نماینده‌های مردم در مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنیم که یک سازمان مستقل و منفک مدیریت بحران در کشور ایجاد کنیم که به عنوان سازمان مدیریت بحران در کشور پاسخگو باشد.

شهرستان نهاوند با توجه دارا بودن گسل‌های زلزله در تقسیم بودجه باید ویژه دیده شود

فرماندار شهرستان نهاوند نیز گفت: شهرستان نهاوند از لحاظ دارا بودن گسل‌های زلزله و بحث سیل و سایر حوادث غیر مترقبه شرایط خاصی دارد و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد و از لحاظ تقسیم  بودجه نیز  باید ویژه دیده شود.

کریم حمیدوند اظهار داشت: همه ادارات شهرستان نهاوند باید مقاوم‌سازی شوند تا در مواقع بروز بحران در نهاوند این ادارات بتوانند بحران را مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به زلزله‌خیز بودن شهرستان نهاوند همه ادارات شهرستان باید مقاوم‌سازی شوند تا اگر خدای نکرده در شهرستان زلزله‌ای اتفاق افتاد این ادارات بتوانند بحران را مدیریت و کنترل کنند.

حمیدوند افزود: ما می‌خواهیم تیم مدیریت بحران شهرستان نهاوند یک تیم فنی و مقاوم‌سازی شده باشد زیرا با توجه به زلزله‌خیز بودن شهرستان، باید این ادارات به عنوان اعضای ستاد بحران در سلامت کامل بتوانند خدمات‌رسانی کنند و بحران را به خوبی مدیریت کنند.

وی عنوان کرد: ظرف مدت ۱۵ روز آینده اداراتی که در شهرستان مقاوم سازی نشده‌اند باید به ستاد بحران شهرستان گزارش دهند و ما نیز با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم به نهادهای بالاتر اعلام می‌کنید که این ادارات نیاز به مقاوم سازی دارند.

فرماندار نهاوند بیان کرد: یک منطقه مناسب در شهرستان که دارای زیرساخت‌هایی مثل آب، برق و گاز باشد باید برای اسکان اضطراری مردم شهرستان در مواقع بروز بحران در شهرستان باید در نظر گرفته شود و شهرستان معین ما نیز باید از محل این مکان اطلاع داشته باشند تا در مواقع بروز بحران این مکان‌ها را برای اسکان مردم شهرستان آماده کنند.

حمیدوند اظهار داشت: طی رایزنی‌هایی که با مدیرکل راهداری استان انجام داده‌ایم درخواست یک بیل مکانیکی را داده‌ایم که مدیرکل راهداری استان قول داده‌اند ۴۰ درصد هزینه این بیل مکانیکی را تقبل کردند که اگر مدیریت بحران استان نیز مابقی این هزینه را تقبل کنند یک بیل مکانیکی برای ستاد بحران شهرستان خریداری خواهیم کرید.

وی تصریح کرد: در صورت بروز بحران در شهرستان بخش خصوصی نیز موظف است که امکانات مورد نظر از قبیل لودر، تریلر، بیل مکانیکی و غیره را در اختیار ستاد بحران شهرستان قرار دهد که در این خصوص با رئیس اصناف شهرستان نیز صحبت کرده‌ایم.

حمیدوند افزود: با توجه به شرایط موجود تمامی نیروهای عضو ستاد مدیریت بحران شهرستان نهاوند در آماده‌باش هستند.

بحث اسکان اضطراری در مدیریت بحران مورد غفلت قرار گرفته است

معاون مدیرکل مدیریت بحران استان همدان با بیان اینکه اسکان اضطراری در مدیریت بحران استان همدان مورد غفلت واقع شده است، گفت: اعتبارات مدیریت بحران بر اساس چهار مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی بین شهرستان‌هایی که بیشترین مشکلات و بیشترین آسیب را در بروز بحران می‌بینند توزیع می‌شود.

قهرمان زارعی اظهار داشت: تاکنون بیشترین اعتبارات مقاوم‌سازی به شهرستان نهاوند و بعد از این شهرستان به رزن اختصاص داده شده است و در اعتبارات تملک داریی نیز شهرستان نهاوند در اولویت قرار دارد و در این زمینه این شهرستان را به صورت ویژه می‌بینیم.

زارعی افزود: در بحث مقاوم سازی اعتبارات ما ملی است و در توزیع این اعتبارات، هم تعداد واحد مسکونی و هم استقبال مردم و حادثه‌خیزی منطقه نیز در نظر گرفته می‌شود.
معاون مدیرکل مدیریت بحران استان بیان کرد: میانگین مقاوم سازی مسکن روستایی در استان ۴۳ درصد است در صورتی که در شهرستان نهاوند میانگین مقاوم سازی ۲۳  درصد از استان جلوتر است و ۴۱ درصد میانگین مقاوم سازی را در کشور داریم.

زارعی عنوان کرد: متاسفانه در بحث مدیریت بحران در استان مورد مهمی که مورد غفلت قرار گرفته است بحث اسکان اضطراری است و در بحث اسکان اضطراری رویکرد مدیریت بحران استان این است که تمام امکانات و زیرساخت‌هایی که برای آسیب دیدگان در بحران‌ها لازم و ضروری است باید برای آن‌ها فراهم شود.

وقوع زلزله‌های پی‌درپی در شهرستان زلزله‌خیز نهاوند در واقع یک هشدار و یک زنگ خطر جدی برای مسئولان است که ضرورت و اهمیت مقاوم‌سازی منازل مسکونی و روستایی را در این شهرستان نشان می‌دهد و تا وقوع زلزله باعث باعث آسیب جدی در این منطقه و پشیمانی نشده است باید تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود.

گزارش از فاطمه ظفری