- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

هزار میلیارد تومان همچنان در راه مانده است؛ راه‌آهن غرب متوقف در بن بست اعتبارات

صدای نهاوند:

کمبود اعتبار پروژه راه‌آهن غرب را به ورطه فراموشی کشانده و اثرگذارترین قطعه آن در توسعه کشور یعنی کرمانشاه‌-خسروی از ۴ سال گذشته تاکنون منتظر تخصیص هزار میلیارد تومان اعتبار است.

پایگاه خبری صدای نهاوند،  پروژه راه‌آهن غرب از مهم‌ترین پروژه‌های ملی کشور در بخش راه‌ها است و بخش قابل‌توجهی از این پروژه به استان کرمانشاه اختصاص‌یافته، به‌گونه‌ای که دو قطعه ملایر-نهاوند- کرمانشاه و کرمانشاه- خسروی از محوری‌ترین قطعات راه‌آهن غرب جمهوری اسلامی ایران است اما کمبود اعتبارات و عدم تخصیص منابع مالی مشکلات فراوانی ازجمله تأخیر در پیشبرد پروژه به بار آورده است.

اهمیت و اثرگذاری پروژه راه‌آهن غرب از منظر اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی بسیار مشهود است و بااتصال به مرز خسروی، راه‌آهن غرب به راه‌آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران متصل خواهد شد و اگر به عراق برسد بعدازآن سوریه و پس‌ازآن امکان اتصال و برقراری ارتباط با دریای مدیترانه فراهم می‌شود از سوی دیگر راه‌آهن غرب به دلیل سازگاری با محیط‌زیست، در حفظ محیط‌زیست هم مؤثر است.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در استان‌های کرمانشاه و ایلام پیرامون آخرین وضعیت اجرایی این پروژه  گفت: مجموع طولی پروژه راه‌آهن از اراک، ملایر، کرمانشاه، خسروی ۵۳۰ کیلومتر است و عملیات اجرایی قطعه ملایر- کرمانشاه در سال ۱۳۸۱ آغاز و در حال حاضر تمرکز دولت، استان و نیز وزارت راه بر همین قطعه است که ۹۰ کیلومتر فاصله اراک تا ملایر در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسید.

قطعه کرمانشاه- خسروی ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

الیاس سلیمانی پیرامون پیشرفت فیزیکی قطعه کرمانشاه به خسروی گفت: عملیات اجرایی این قطعه از سال ۹۰ همزمان با سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه آغاز و اکنون  ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در بحث عملیات زیرسازی دارد اما درمجموع تنها شاهد ۱۷ تا ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه هستیم.

وی وضعیت تأمین اعتبار قطعه  کرمانشاه به خسروی را نامناسب دانست و ادامه داد: تأمین اعتبار قطعه کرمانشاه به خسروی از محل فروش اوراق مشارکت ۵۰ درصد و نیز ۵۰ درصد از محل  فروش سهام پتروشیمی در نظر گرفته شد اما محقق نشد.

سلیمانی بیان کرد: فاز ملایر- کرمانشاه به طول ۱۷۷ کیلومتر بوده و از این مقدار هم‌اکنون حدود ۵۰ کیلومتر بالانس ریزی شده و ۴۰ کیلومتر از مسیر ملایر به کرمانشاه ریل‌گذاری شده و مابقی مسیر نیز در حال روسازی است اما درمجموع پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی این قطعه ۹۵ درصد است.

قطعه ملایر به کرمانشاه ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی مجموع پیشرفت فیزیکی قطعه ملایر به کرمانشاه را ۶۷ درصد عنوان کرد و گفت: اتمام این پروژه درگرو تأمین و تخصیص به‌موقع اعتبار موردنیاز است و درمجموع قطعه ملایر به کرمانشاه ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در صورت تأمین اعتبار به‌موقع، در مدت ۶ ماه اتمام کار دور از انتظار نیست و پیش‌بینی‌شده ۳۵۰ کیلومتر تا سال آینده به کرمانشاه برسد.

اتمام قطعه کرمانشاه- خسروی درگرو تخصیص هزار میلیارد تومان اعتبار است

این مسئول اما اعتبار موردنیاز برای اتمام قطعه کرمانشاه به خسروی را هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تاکنون برای این قطعه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

سلیمانی شرکت جهاد نصر کرمانشاه، راه‌سازی عمران ایران و شرکت ناودیس راه را از پیمانکاران شاغل در قطعه ملایر به کرمانشاه نام برد و افزود: مهندسین مشاور هگزا، ایران استن، پژوهش‌های ساختمانی و پاسیلو در این پروژه مشارکت دارند و کنترل کیفی عملیات اجرایی قطعه ملایر به کرمانشاه توسط آزمایشگاه مکانیک خاک استان‌های همدان و کرمانشاه انجام می‌شود.

وی در ادامه  طول پروژه اراک به کرمانشاه را ۲۶۷ کیلومتر و طول قطعه کرمانشاه به خسروی را ۲۶۳ کیلومتر بیان و اظهار کرد: شرکت جهاد نصر کرمانشاه از پیمانکاران اصلی قطعه ملایر به کرمانشاه است و بالغ‌بر ۳۰۰ نفر از این شرکت به‌صورت مستقیم بر روی این پروژه مشغول به کارند.

سلیمانی پروژه راه‌آهن را از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت راه عنوان کرد و گفت: اگر اعتبارت لازم به‌موقع تخصیص یابد امکان محقق شدن کامل قطعه ملایر به کرمانشاه، ایستگاه فیروزان در کیلومتر ۱۵۵ تا سال ۹۵ وجود دارد.

لزوم بازنگری در زمان اجرای پروژه راه‌آهن غرب در قطعه کرمانشاه- خسروی

وی پیرامون قطعه کرمانشاه به خسروی گفت: عملیات اجرایی این قطعه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذارشده و لازم است در زمان اجرای پروژه بازنگری انجام شود اما تا این مرحله اعتبارات موردنیاز این قطعه تخصیص نیافته و هزار میلیارد تومان برای اتمام کار اعتبار نیاز دارد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در استان‌های کرمانشاه و ایلام بابیان اینکه قطعه کرمانشاه به خسروی هم‌اکنون فعال است، افزود: در این خصوص در فاز اول تمرکز تا ۱۰۵ کیلومتر کرمانشاه تا اسلام‌آباد غرب است.

تملک و آزادسازی اراضی در مسیر راه‌آهن غرب از اساسی‌ترین مشکلات اجرای پروژه است

وی در ادامه بحث تملک و آزادسازی اراضی و املاک در مسیر را از مشکلات اساسی پروژه‌های اجرایی دانست و گفت: اراضی کشاورزی در مسیر پروژه راه‌آهن اغلب مرغوب و گران‌قیمت است و همچنین مقداری از کار در نزدیکی شهرها و به‌خصوص در محور کرمانشاه به خسروی اراضی در قصر شیرین، اسلام‌آباد غرب و سرپل ذهاب باقیمت بالایی وجود دارد و از موانع اساسی پروژه بحث تملک و آزادسازی اراضی است.

سلیمانی همکاری و همراهی ادارات دولتی ازجمله اداره منابع طبیعی استان و شهرستان در مسیر طرح، امور اراضی، محیط‌زیست، اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی و سازمان صنعت، معدن و تجارت را در راستای پیشبرد عملیات اجرای پروژه راه‌آهن ضروری دانست و گفت: راه‌آهن پروژه‌ای ملی است و می‌طلبد موانع اجرای کار برطرف شود تا پیمانکاران توان خود را بر اجرای کار صرف نمایند.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: ما تلاش خود را برای تخصیص اعتبارات به پروژه‌های ملی انجام می‌دهیم اما تاکنون موفقیت چشمگیری در رابطه با پروژه راه‌آهن در بحث اعتبارات مشاهده نشده است.

محمدابراهیم محبی افزود: دولت باید اعتبارات موردنیاز برای پیشبرد و اجرای پروژه راه‌آهن غرب را تخصیص دهد تا روند اجرای کار در قطعه کرمانشاه به خسروی شدت یابد.

تحقق کامل پروژه راه‌آهن غرب در رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استان‌های غربی و به‌ویژه استان کم برخوردار و محروم کرمانشاه بسیار مهم است و سبب ارزانی حمل بار، افزایش رفاه و ایمنی مسافران، ارتقا ترانزیت استان کرمانشاه و به دنبال آن کشور می‌شود و قطعاً محرومیت‌زدایی از چهره استان‌های غربی و به‌ویژه کرمانشاه را به ارمغان می‌آورد.

این طرح جایگزین مناسبی برای حمل‌ونقل جاده‌ای است و پروژه‌ای بسیار مهم در کاهش میزان تصادفات جاده‌ای و افزایش ایمنی به شمار می‌آید و با اجرای آن امکان برقراری ارتباط ریلی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق از طریق مرز خسروی و نیز دست‌یابی به اماکن متبرکه عتبات عالیات میسر می‌شود.

لازم است که دولت با نگاه ویژه‌ای پروژه راه‌آهن را تعقیب کند و از هیچ تلاشی برای تخصیص اعتبارات فروگذار نشود.

خبرگزاری مهر

telegram-channel [1]