- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

فریادهای بی‌صدایی اگر جسارت خبرنگار نباشد هرگز به گوش نمی‌رسد

به گزارش صدای نهاوند، خبرنگار از سویی زبان گویای مردم است و از سوی دیگر چشم بینایی که سعی می‌کند یکایک عملکرد مسئولان را برای دفاع از مردم برانداز کند، وعده‌های بی‌سرانجام، اعتباراتی که هرگز به نتیجه نمی‌رسد و در بگیر و ببندهای دولتی و خصوصی گم می‌شود و فریادهای بی‌صدایی که اگر جسارت خبرنگار نباشد هرگز به گوش نمی‌رسد.

مهم نیست چندساله‌ای، در چه موقعیتی هستی، چقدر کارکرده‌ای و چه چیزهایی بلدی، فقط مهم این است که خبر به‌سرعت منتشر شود، حق مردم مطرح شود و مسئولان خود را در برابر کرده‌هایشان پاسخگو بدانند و مردم ؛ حرف اول و آخر خبرنگار است. دغدغه‌های معیشتی، عدم امنیت شغلی، مشخص نبودن جایگاه و منزلت اجتماعی، پاسخگو نبودن مسئولان و جایگاه همیشه گمنامشان و منزلت خبرنگار ازجمله بندهایی هستند که همواره همراه خبرنگارند و او را از انجام مأموریت خود بازمی‌دارند.

همانطور که می‌دانید در همه جای دنیا و کشور ما خبرنگاران مجاز هستند به صورت آزاد از هر مکان دولتی به جز موارد امنیتی به تهیه خبر و گزارش بپردازند و طبق قانون مطبوعات هیچ مقام مسئولی نمی‌تواند مانع شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی خبرنگاران شود.

رهبر معظم انقلاب در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مورخه نهم اسفند ۱۳۷۹ برای مطبوعات سه وظیفه‏ عمده برشمرده و تاکید می‌کنند: [این سه وظیفه عبارت است از ] وظیفه‏ نقد و نظارت، وظیفه‏ اطّلاع ‏رسانی صادقانه و شفّاف، وظیفه‏ طرح و تبادل آراء و افکار در جامعه.

ایشان ادامه می‌دهند‌: معتقدم که آزادی قلم و بیان، حقِّ مسلّم مردم و مطبوعات است. در این هم هیچ تردیدی ندارم و این جزو اصول مصرّحه‏ قانون اساسی است.

حضرت آیت الله خامنه ای اظهار داشت: معتقدم اگر جامعه‏ ای مطبوعات آزاد و دارای رشد و قلم های آزاد و فهمیده را از دست بدهد، خیلی چیزهای دیگر را هم از دست خواهد داد.

خبرنگار برای مردم می نویسد اما کسی برای او نمی نویسد.خبرنگار چرا از خود نمی نویسد چون او برای مردم می نویسد و مشکل شهروندان را مهمتر از مسایل خود می داند.

خبرنگاری شغلی است به ظاهر لذت بخش و شیرین،اما در باطن انبوهی از رنج ها و مشکلات طاقت فرسا را به همراه دارد که سختی کار خبرنگاری را دو چندان می کند. خبرنگار حتی خانواده اش را هم فراموش می کند

مسئولین باید بدانند حمایت از خبرنگار در شعار دادن و مراسم روز خبرنگار خلاصه نمی شود بلکه حمایت از خبرنگار در عمل، با احترام به آزادی قلم و آزاد اندیشی به اثبات می رسد.