- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

گرایش به مصرف مواد مخدر در بین زنان سیر صعودی دارد

به گزارش خبرنگار صدای نهاوند، سیدرسول حسینی صبح شنبه در کارگاه آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی(اعتیاد) و راهکارهای مدیریت در فضای مجازی که با همکاری مرکز سلامت روان یاور و اداره آموزش و پرورش در دبیرستان دخترانه شهید فرزاد سلیمانیان برگزار شد، اظهار داشت: فقرو بیکاری، مسائل هسته ای، تخریب محیط زیست و مواد مخدر چهار دشمن اصلی بشریت هستند.

حسینی با اشاره به تهدیدات مواد مخدر که کشور با آن روبرو است افزود: ایران دارای هزارو ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان است که تنها در افغانستان سالانه ۹ هزار تن مواد مخدر و ۳۵۰ تن هروئین کشت و تولید می شود.

وی افزود: متاسفانه با اینکه بیکاری عامل مهم خیلی از مشکلات و ناهنجاری جوانان است اما ۸۷درصد دستگیر شدگان مواد مخدر در داخل کشور از افراد شاغل هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۵۷۰ نوع مواد مخدر سنتی و صنعتی شناسایی شده است و کاهش سن اعتیاد و گسترش اعتیاد در بین زنان دو عامل مهمی است که باید مورد کارشناسی علمی قرار گرفته و راهکار مبارزه با آن مشخص و ارائه شود.

سیدرسول حسینی ادامه داد: ۹۱درصد مردم اعتقاد دارند مشکل اصلی و مهم کشور در حال حاضر مواد مخدر است که برای مبارزه با این پدیده خانمان سوز باید سه عنصر درمان، مبارزه و کار فرهنگی همزمان با هم انجام شود.

حسینی در ادامه با اشاره به مدیریت فضای مجازی افزود: در کل کشور در هر خانواده ۴ نفره یک نفر بدون شک از تلفن همراه استفاده می کند و بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان هم تلفن همراه دارند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ میلیون تلفن همراه در بین مردم ایران وجود دارد گفت: ضریب نفوذ اینترنت در داخل کشور ۸۰ درصد است و ۵۳ درصد مردم ایران حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان تاکید کرد: ۷۲درصد جوانان از سن ۱۸ تا ۲۹ سال در شبکه های اجتماعی عضویت دارند و به صورت میانگین ۵تا۹ ساعت در شبانه روز در داخل این شبکه ها حضور دارند.

سیدرسول حسینی اظهار داشت: فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی بوجود آورده است که از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو را می توان نام برد.

حسینی بیان داشت: متأسفانه رشد این فضا و اجازه ورود به این راه، در کشور ما خیلی سریع و بدون تحقیق اتفاق افتاد و شاید به خاطر همین هم باشد که مشکلات زیادی را به خاطر ورود به این فضا متحمل شده ایم.