مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

  • کد خبر : 1299

صدای نهاوند:

کشف تنها معبد یونانیان در محله دوخواهران نهاوند با نام لائودیسه که می‌تواند میراث فرهنگی نهاوند را متحول و جهانی کند سال‌ها به سبب کمبود اعتبار معطل مانده است.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، شهرستان نهاوند با سابقه تاریخی بسیار کهن دارای بیش از ۲۰۱ اثر تاریخی و فرهنگی است که تاکنون ۹۰ اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت‌شده که این آثار شامل ۱۴۴ تپه، ۴ بافت تاریخی، ۲ پل، ۷ حمام، ۱۷ خانه، ۴ قلعه،۲ کاروانسرا، ۴ مسجد،۱۵ مقبره و ۲ نقوش تاریخی و باستانی است.

حسن جانجان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند در این مورد اظهارداشت: حفاری‌های تپه گیان که قدمتی برابر با ۳۷ قرن قبل از میلاد دارد و نیز کشف تخته‌سنگی در سال ۱۳۲۲ هـ. ش به خط یونانی در محله دوخواهران نهاوند حکایت از تاریخ کهن شهر نهاوند دارد.

 معبد لائودسیه در سال ۱۳۲۷ در فهرست آثار ملی قرار گرفت

وی گفت: پس از کشف آثاری ارزشمند از محله دوخواهران و چند فصل کاوش در این، در سال ۱۳۲۷ به شماره ثبت ۳۷۴ به فهرست آثار ملی پیوست که علت ثبت این منطقه کشف کتیبه به خط یونانی در ۳۲ سطر بر روی قطعه‌سنگی به ابعاد ۴۶ در ۸۵ سانتی‌متر مربوط به  انتی کوس شاه سلوکی به تاریخ ۱۹۳ قبل از میلاد است.

جانجان گفت: اگر اعتبارات استانی و ملی مناسبی جهت کاوش و تملک منازل مسکونی در این منطقه تخصیص یابد بی‌شک شهرستان نهاوند و ایران در کانون توجه رسانه‌ها و گردشگران خارجی و اروپایی قرار می گیرد ولی متأسفانه چندین دهه است که به‌صورت مقطعی کارهای کاوشی انجام می‌پذیرد و بعد هم به علت کمبود اعتبارات کار متوقف می‌شود.

 ۳ فصل کاوش در نهاوند انجام شد

وی بیان کرد: تاکنون به سرپرستی پروفسورمهدی رهبر یکی از سرشناس‌ترین باستان شناسان کشور ۳ فصل کاوش جهت کشف معبد درمحله دوخواهران انجام شد و برای ادامه کار این گروه ۱۵ واحد مسکونی در محل نیز خریداری شد که برای ادامه کاوش‌ها نیازمند خرید خانه‌های بیشتری هست اما متاسفانه کمبود اعتبار سبب تعطیلی کار شده است.

جانجان افزود: با اختصاص ۶۰۰ میلیون تومان اعتبارمی توان حداقل حریم معبد را مشخص کرد و از مشکلات مردم منطقه محروم دوخواهران بکاهیم ولی مقطعی کار کردن فرصت‌های مناسبی را از ما می‌گیرد زیرا بیشتر محله دوخواهران ثبت فهرست آثار ملی است و کسی حق ساخت‌ و ساز یا تخریب بدون مجوز را ندارد از طرفی تکلیف منازل مردم مشخص نیست زیرا اعتبار کافی برای خرید آنها در دست نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند گفت : منطقه دوخواهران به‌تنهایی یک پایگاه شهر تاریخی و ویژه به‌حساب می‌آید ولی کمترین اعتبارات استانی و ملی به آن اختصاص می‌یابد به‌طوری‌که هر وقت کار را شروع می‌کنیم در هنگام رسیدن به نتیجه به علت کمبود اعتبار کار نیمه‌کاره رها می‌شود.

 یونان علاقه‌مند پیدا شدن معبد لائودسیه

وی با توجه به ترجمه متن کتیبه در سال ۱۹۴۹ میلادی توسط لوئی روبر که در مجله هفتگی هلینکا به زبان فرانسه منتشر شد بیان کرد: کشور یونان بسیار علاقه‌مندبه پیدا شدن این معبد است زیرا کشف این اثر در سرنوشت تاریخی هر دو کشور ایران و یونان مهم است و می تواند سبب رونق گردشگری و محکم‌تر شدن روابط فرهنگی شود.
 

جانجان عنوان کرد: به‌منظور شناسایی حریم و محل معبد لائودیسه در تابستان ۱۳۸۴ هیئت کاوش محوطه لائودیسه به سرپرستی پروفسورمهدی رهبر کارشناس ارشد سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کشور عملیات مطالعه و یازده گمانه آزمایشی در ابعاد مختلف و در فاصله‌های متفاوت را شروع و حفاری مختصری انجام شد.

۱۵ واحد مسکونی برای انجام کاوش دوخواهران خریداری شد

وی گفت: باوجود مشکلات فراوان به دلیل بافت منطقه و محدودیت‌هایی که برای گمانه‌زنی وجود داشت گمانه‌زنی در منازلی که بر روی محوطه تاریخی قرار داشتند انجام شد که آقای رهبر پیشنهاد کردند چند منزل مسکونی که حدود آنها بر روی نقشه مشخص است خریداری شود که به همین منظور در سال ۱۳۸۷ و سال‌های بعد از محل اعتبارات استانی و ملی ۱۵ واحد مسکونی خریداری شد.

مهدی رهبر سرپرست هیئت گمانه‌زنی و سه فصل کاوش در محوطه باستانی دوخواهران نهاوند می گوید: ما در مدت چندین سال و با ده‌ها دانشجو و کارشناس باستان‌شناسی بیش از ۱۱ نقطه‌ را گمانه‌ زده‌ایم‌ و کاوش کردیم ولی‌ متأسفانه چون‌ فضای‌ کاری ما محدود به منازل مسکونی‌ بود توفیقی‌ کسب نکردیم ولی کشف آثاری مانند ظروف‌ سفالی‌، خمره، سکه قدیمی و پایه ستون‌ ایونیک‌ و کتیبه‌ سلوکی‌ ما را ناامید نکرد بلکه توجه ما را بیشتر به خود جلب کرد.

 

اسکندر مقدونی می‌خواست فرهنگ و تاریخ مردم ایران را یونانی کند

وی بیان کرد: کشف  نوشته‌های روی کتیبه‌ باستانی به خط یونانی در محله دوخواهران نهاوند نشان از تلاش زیاد اسکندر مقدونی به‌منظور ترویج فرهنگ و زبان یونانی‌ در ایران دارد که اسکندر مقدونی در ۱۲ سال سلطنت خود در ایران با نگاه به یونانی کردن کشور ما با همسری ایرانی ازدواج کرد و به ۸۰ تن از سرداران خود نیز توصیه کرد با دختران ایرانی ازدواج کنند ولی این خواسته او و سردارانش به دلیل روحیه ظلم و بیگانه‌ستیزی مردم خوب کشور ما تحقق پیدا نکرد.

سرپرست هیئت گمانه‌زنی سه فصل کاوش در محوطه باستانی دوخواهران نهاوند گفت: بیش از ۵۰ پروژه باستان‌شناسی کار کاوش و بررسی میدانی در نقاط مختلف ایران و از جمله سرپرستی ۳ فصل کاوش باستان‌ شناختی در معبد لائودیسه نهاوند را بر عهده داشته‌ام که اگر با کمک مسئولان استانی و کشوری بتوانیم معبد لائودیسه را پیدا کنیم مطمئن باشید تحول عظیمی در گردشگری و کشف یک‌لایه دیگر از این سرزمین کهن دست‌ یافته‌ایم.

سید رضا سلامتی معاون فرماندار نهاوند گفت: شهرستان نهاوند به‌عنوان یکی از شهرستان‌های تاریخی و فرهنگی کشور است که از دیرباز در عرصه‌های فرهنگی و گردشگری و حوزه باستان‌شناسی مورد توجه کاوشگران داخلی و خارجی بوده که گواه آن کاوش و پژوهش‌های رومن گریشمن فرانسوی در تپه باستانی گیان و معبد لائودیسه در ۱۰۰ سال اخیر است.

 اعتبار کافی برای ادامه کاوش‌ها تخصیص نیافته است

وی افزود: برای کمک به برطرف کردن مشکل اعتبار، کاوش و گمانه‌زنی محله دوخواهران برای کشف معبد لائودیسه سال آینده مبلغ ۲ میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص داده شد زیرا به‌شخصه معتقدم کشف این معبد می‌تواند باعث تحول در صنعت گردشگری نهاوند و حتی ایران شود.

معاون فرماندار نهاوند اظهار داشت: کمبود اعتبار تخصیصی به میراث فرهنگی و گردشگری در سال‌های گذشته با توجه به این‌که نهاوند یک شهرستان تاریخی است سبب گلایه مردم شد زیرا آنها انتظار دارند این کهن شهر محل تردد گردشگران داخلی و خارجی شود.

گزارش از علی سهرابی

telegram-channel

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش