- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

خاکسپاری دو شهید گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نهاوند

به گزارش صدای نهاوند، نهاوندبا ورود پیکرهای مطهر دوشهید گمنام دوباره معنا شد، امروز پس از گذشت ۳۰ سال، سالکانی که راه طریقت پیمودند، گمنام به میان مردم بازگشتند تا چراغ هدایت درراه ماندگان و بازماندگان باشند.

هرکسی در تدارک استقبال از مهمانان بازگشته از سفر به کاری مشغول بود، برخی ماشین‌های حمل شهدا را با طاق گل می‌آراستند و برخی در کناری به نظم دهی امور مشغول بودند و برخی دیگر در گوشه‌ای با چشمان سرخ به این تکاپو می‌نگریستند.

هنگامی‌که خورشید در میانه آسمان قرار گرفت، درهای آمبولانس‌ها باز شد و عطر گلاب و اسپند در فضا پیچید و تابوت شهدای گمنام بر موج دستان مشتاق بالا رفت و هر پیکر بی‌قرار در زیر طاق گلی برای لحظاتی آرام گرفت و حرکت کاروان دو شهید گمنام از روستای موسی آباد نهاوند آغاز شد.

مردم از ساعت‌ها پیش در انتظار ورود این ستارگان آسمانی شهرشان بودند و کاروان شهدای گمنام که از دور هویدا شد، شوری در جمعیت به راه افتاد و نگاه مشتاق مردم از کوچک و بزرگ به‌سویشان آمدند،کاروان که به جمعیت رسید، مادری که عکس فرزند شهیدش را در آغوش گرفته بود با چشمانی اشک‌بار به استقبالشان شتافت و دیگری اسپند بر زغال گداخته ریخت و با زمزمه صلوات و اشک، اسپنددان را دور تابوت‌ها می‌چرخاند ، باران گلاب که از هر سوی بر روی پیکرها و مردم باریدن گرفت و بر سر راه کاروان قربانی نثار کردند.

کاروان در میانه روستاها و شهرها ایستاد و دستان نیاز مردم از هر سوی برای تبرک به‌سوی تابوت‌ها دراز شده است و برخی غبار تابوت‌ها را توتیای چشم خویش می‌کنند و عده‌ای با این خاک بر صورت مسح می‌کشند و وضو می‌سازند.

 
نوحه‌سرا از ایثار شهیدان و دل مادرانشان می‌گوید و زنان و مردان یا حسین گویان همچون عزیزی بر تابوت‌ها دست می‌کشند و اشک می‌ریزند و مادران و پدران فرزندشان را در آغوش می‌گیرند تا دستان کوچک و معصومشان به تابوت‌ها برسد.
 
ساعت‌ها به لحظه‌ای کوتاه می‌گذرند و کاروان به پایان مسیر خویش در شهر می‌رسد تا به شهر دیگری پر کشد؛ مثل پرواز سیمرغ، کاروان از روستای موسی آباد می‌گذرد و وارد روستای دیگری به اسم رودباری می‌شود اینجا نیز حال و هوای خود را دارد.
 
بوی اسپند و گلاب، فضای شهر را معطر و عطرآگین کرده است، اینجا شهر عشق شده است مادران لالایی مادرانه سر می دادند و می‌خواندند «لالا لالا گل پونه، خوش اومدی به خونه، لالا لالا گل دشتی، چرا این‌گونه برگشتی».
 
دختران و پسرکانی که روزگار جنگ و دفاع مقدس را درک نکرده بودند  به دنبال کاروان شهدا می‌دویدند و می‌گفتند «شهدا شرمنده‌ایم.
 
در مسیرهای راه نونهالان ونوجوانانی ایستاده بودند که با شاخه‌های گل شهدا را بدرقه می‌کردند .
 
شهرستان نهاوند میزبان دو شهید گمنام از عملیات رمضان ووالفجر ۸ است، این دو شهید گمنام   ۲۱و۱۹  ساله در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نهاوند خاک‌سپاری خواهند شد.
 
استقبال باشکوه از شهدا با ورود به شهرستان نهاوند از روستای موسی آباد آغاز و بعد از دیدار در ادامه در بین مردم خوب و غیور نهاوند خواهد بود و سپس همزمان با نماز مغرب و عشا امشب در مسجد شهید حیدری مراسم وداع با شهدا را خواهیم داشت.
 
 ادامه مراسم تشییع شهدا روز پنج شنبه ساعت ۸و ۳۰ دقیقه صبح از میدان ابوذر به سمت دانشگاه آزاد واحد نهاوند انجام خواهد شد./ایسنا