- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

رهاورد سفر استاندار به وزارتخانه راه و شهرسازی افزایش تعداد تسهیلات برای بازسازی و نوسازی محدوده های هدف همدان

صدای نهاوند:

رهاورد سفر استاندار به وزارتخانه راه و شهرسازی افزایش تعداد تسهیلات برای بازسازی و نوسازی محدوده های هدف استان همدان است.

به گزارش صدای نهاوند به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی استان همدان وزیر راه و شهرسازی در نشست وزارتخانه ای با حضور استاندار همدان و مدیرکل راه و شهرسازی و برخی دیگر از مدیران مرتبط استان همدان با افزایش تعداد تسهیلات بازسازی و نوسازی محدوده های استان موافقت کرد.
عباس احمد آخوندی افزود: همدان با یک مرکز تمدن بسیار سترگی مواجه است و این استان ظرفیت های تاریخی، میراث فرهنگی، مادی، انسانی و ظرفیت بالندگی فوق العاده ای داشته و می تواند به عنوان نمونه برجسته ایران شهری عمل کند و این نمونه در تاریخ شهرهای استان همدان درخشنده هستند.
وی اضافه کرد: باید کمک کرد استان همدان خودش را در دوران معاصر باز آفرینی کند و در رقابت منطقه ای همدان گوی سبقت را از دیگران بر باید و این کار با پشتیبانی و حمایت دولت به تنهایی صورت نمی گیرد بلکه با انسجام محلی و منطقه ای امکانپذیر است و با مجموعه ظرفیتهای موجود در همدان امکان همچنین برجستگی وجود دارد.
آخوندی یادآور شد: تجمیع شبکه حمل و نقل در همدان انجام شده و در راستای سیاستهای ملی مورد توجه قرار گرفته و موقعیت جغرافیایی همدان از سه طرف به سمت کرمانشاه و سنندج ، ایلام و تهران کم نظیر است و ما بیشتر تمایل داریم که شاهد ابتکارات تحول منطقه ای باشیم و خود منطقه بگوید در چه زمینه ای با نقاط دیگر کشور می خواهد رقابت کند که این رقابت مورد توجه و استقبال ما خواهد بود.
وی اضافه کرد: برای اینکه از مجموعه اعتبارات ملی حداکثر استفاده را کرد باید از امکانات محلی بهره گرفت و همدان مورد هدف ما است و اگر همدان بخواهد قطب گردشگری و محیط زیستی شود ما می توانیم منابع خود را در این راستا اهرم کنیم.
آخوندی با تهیه طرح بازآفرینی شهری پایدار برای شهرهای همدان ، ملایر و نهاوند و طرح بازنگری جامع شهر همدان با رویکرد بازآفرینی موافقت کرد و گفت: برای تأمین اعتبار تهیه طرح جامع حریم شهر همدان، توسط وزارت راه و شهرسازی برای کنترل و نظارت بیشتر در حریم شهر همدان هر کمکی که لازم باشد انجام خواهیم داد.
وی ادامه داد: در بحث توسعه های منطقه ای باید اعتبارات استانی با اعتبارات ملی هم راستا شوند، ما یک دولت هستیم و تنگناهای مالی را می دانیم و نمی توانیم انتظار بیش از حد داشته باشیم، اگر این امکانات را هم راستا کنیم اتفاقات بسیار بزرگی رخ می دهد.
وزیر راه و شهرسازی درباره واگذاری اراضی ذخیره نیز بیان کرد: با پیشنهاد ارائه شده مکاتبه شود که با آنها موافقیم و باید حمل و نقل ریلی ، زمینی و هوایی را بصورت یکپارچه به منظور جذب گردشگر در همدان داشته باشیم.
وی گفت: همه طرحهایی که پیشنهاد شد درست است و همه را میتوان مورد توجه قرار داد و مصوب کرد ما باید یک سطح خودکفایی در استان ایجاد کنیم که همه این برنامه ها در یک سطحی با هم هماهنگ شوند و با همه دستگاهها مبنی بر هماهنگی اعتبارات استانی با ملی در جهت ارتقا کیفیت زندگی شهری می توانیم این هماهنگی را ایجاد کنیم.
استاندار همدان نیز به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد که همدان قطب تخصصی ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی کشور شود.
محمد ناصر نیکبخت افزود: استان همدان تاریخ بلندی دارد و هیچ شهرستان یا استانی را نداریم که بتواند به لحاظ گردشگری و تاریخی در حد همدان باشد.
وی اضافه کرد: همدان با شرایط و ویژگی هایی از جمله دارای داشتن یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی ، بهترین شرایط آب و هوایی کشور ، دارای آثار مذهبی ، منابع طبیعی و ارزشمند و همه استعدادهای گردشگری آمادگی پذیرش گردشگر در هر چهار فصل سال را دارد.
وی افزود: از دیگر ویژگی های این استان گستردگی آثار تاریخی در کل استان مرتبط با همه دوران تاریخ از قبل از اسلام تا به امروز است و دارای زیر ساختهای مناسب فرودگاه بین المللی ، آزاد راه و دو خط راه آهن است.
وی با تقدیر از وزارت راه و شهرسازی که در همه زمینه ها فعالیت خود را به خوبی انجام داده است ابراز امیدواری کرد: درخواستها و پیشنهادها در گزارش عملکرد استان همدان به نتیجه برسد و با پیشنهاد اینکه همدان قطب تخصصی ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی شود موافقت شود.
در این نشست ۱۸ پیشنهاد از سوی استان همدان ارائه شد که شامل تخصیص ردیف اعتباری با عنوان بازآفرینی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به منظور اجرای موفق طرحهای بازآفرینی، لحاظ کردن برنامه بازآفرینی شهری پایدار در برنامه ششم توسعه کشور، کاهش سود تسهیلات بانکی یا پرداخت یارانه سود تسهیلات جهت افزایش مشارکتهای مردمی در محدوده های هدف بازآفرینی ، ارائه تسهیلات بهسازی و نوسازی از محل اعتبارات و تسهیلات کشوری به استان همدان از یک هزار و ۵۷۰ واحد با توجه به تعداد متقاضیان موجود و تشکیل پرونده به تعداد ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد، در اولویت قرار گرفتن و تامین اعتبارجهت تهیه طرح های بازآفرینی مراکز شهرستانهای استان و تعیین محدوده های هدف بازآفرینی سایر شهرهای کوچک استان ، تعیین و معرفی همدان بعنوان قطب تخصصی برنامه های ساماندهی و توانمند سازی سکونتگاههای غیر رسمی در کشور، تهیه طرح بازنگری جامع شهر همدان با رویکرد بازآفرینی با توجه به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، در اولویت قرار گرفتن و تأمین اعتبار برای تهیه طرجامع حریم شهر همدان توسط وزارت راه و شهرسازی برای کنترل ونظارت بیشتر در حریم شهر، تهیه طرح بهسازی و نوسازی و باز آفرینی مراکز محلات شهر همدان و دیگر شهرهای استان و راه اندازی خانه محله، در اولویت قرار گرفتن و همچنین مرمت واحیاء آثار تاریخی باستناد مصوبه ۱۶۸ شهر تاریخی کشوردر جهت تهیه طرح وتعیین محدوده های تاریخی و با ارزش و تعیین حریم آثار و ابنیه تاریخی، پایلوت شدن شهر ملایر بین سایر شهرهای میانی به منظور اجرای طرحهای بازآفرینی، طرح های مورد نیاز بر اساس مطالعات انجام شده در محدوده های بهسازی و نوسازی و سکونتگاههای غیر رسمی، طرح مشترک محله دولت آباد شهر ملایر در چارچوب سیاست الگوسازی با مشارکت سازمان ملی زمین و مسکن ، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و بخش خصوصی ( بانک عامل ) و پایلوت اجرای طرح تحول نظام سلامت با تأکید بر مناطق بهسازی و نوسازی و سکونتگاههای غیر رسمی در جهت عدالت در سلامت و ارتقاء وضعیت بهداشتی این مناطق در استان همدان است.
دهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار صبح روز سه شنبه به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با محوریت بررسی بافت های نابسامان استان همدان و ارائه گزارش مرکز ملی رصد اجتماعی برگزار شد.

telegram-channel [1]