- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

ساختمان جدید دانشگاه نهاوند افتتاح شد

به گزارش خبرنگار صدای نهاوند، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح ساختمان دانشگاه دولتی نهاوند، گفت:

استکبار حهانی نمی تواند وضع امروز و عملکرد جوانان را در حوزه های مختلف تحمل کند چراکه در حوزه های علوم و فناوری دستاوردهای علمی قابل توجه و دارای رتبه بندی های جهانی هستیم.

وزیرعلوم، تحقیقات و فن آوری بابیان اینکه اقتدار امروز ایران اسلامی از مهمترین دستاوردهای انقلاب است، عنوان کرد: ایران اسلامی رتبه ۱۶ تولید علم در دنیا را دارد.

وی با بیان اینکه ۱۹۲ مرکز رشد و ۴۳ پارک علم و فن آوری درکشور فعال است و باید تولیدات علمی و پژوهشی در اختیار جامعه و نیازهای کشور قرار گیرد، گفت: برنامه دولت در حوزه دانشگاه‌ها، تبدیل دانش به ثروت و فن آوری است.

غلامی با بیان اینکه هر استان یک پارک علم و فناوری دارد که شرکت های دانش بنیان را در خود جای می دهند، گفت: این پارک ها مجموعه های بزرگی است که شرکت هایی را که توان استقلال ندارند در خود جای می دهد.

وی با بیان اینکه از محل این شرکت های دانش بنیان هر ساله میلیارد ها تومان فروش فناوری و صدها میلیارد دلار صادرات و ۴۲ هزار شغل ایجاد شده است، ادامه داد: شغل هایی که در این حوزه ایجاد می شود یک پنجم ایجاد اشتعال در صنعت و سایر حوزه ها است اما با یک حرکت شتابی رو به توسعه است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروز دانشگاه ها باید دیدگاه تدریس به دانشجو را تغییر دهند و همراه تحصیل به دانشجویان از لحاظ تجربیات محیط کار اطلاعاتی را به آنها ارائه کنند، گفت: امروز دنیا تحولات شدید و سریعی را مشاهده می کند وبر این اساس باید نسل آینده را تجهیز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وزارت علوم به عنوان مسئول اصلی برنامه های آموزش و تحقیقات در قالب قانون برنامه ششم توسعه و شورای انقلاب فرهنگی و تاکیدات رهبری مبنی بر اینکه رشد و توسعه علمی را باید حفظ و روز آمد کنیم اقداماتی همچون طرح ساماندهی دانشجویان، تعیین تکلیف دانشگاه ها، ایجاد هماهنگی با دستگاه های مرتبط و ساماندهی و ایجاد نقشه مشخصی برای آن را در دستور کار دارد، گفت: امروز باید فوران علم و دانش بر اساس ظرفیت های منطقه ای باشد.

غلامی گفت: در این راستا برای تسریع بخشیدن به اهداف وزارت علوم، دانشگاه ها به صورت استانی و منطقه ای دسته بندی می شوند.

وی گفت: ایران در رتبه بندی جهانی دانشگاه ها در سال ۲۰۱۸ در بین هزار دانشگاه مهم دنیا جایگاه خوبی دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این رقابت ها توسط کشورهای دنیا، گفت: روسیه ۲۰ دانشگاهش را به هم‌پیوند داده و دستور داده در سال ۲۰۲۵ باید حداقل ۱۰ دانشگاه بین ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار گیرد و در این راستا دانشگاه های خود را شبکه می کند و همه دستاوردهای آنها ادغام می شود.

غلامی با بیان اینکه تشکیل خوشه های علمی در دانشگاه های ایران نیز دنبال می شود، گفت: اساتید دانشگاه ها باید براساس تخصص مسایل مختلف را بررسی کرده و به دستگاه های مرتبط ارجاع دهند.

وی با بیان اینکه طی چند ماه گذشته مواردی از چالش های مختلف اقتصادی و غیره برای ریاست جمهوری و وزرای مرتبط ارسال شده و نشستی هم در این خصوص با معاون اول برگزار شده است، گفت: خوشبختانه جا افتاده که دستگاه های اجرایی باید با دانشگاه ها ارتباط بگیرند و دانشگاه ها خود را در حل مسایل کشور مسئول بدانند.

غلامی تاکید کرد: آینده کشور بدون هماهنگی صاحبان فکر و دانش که در گیر فعالیت های روزمره پر حجم خود هستند محقق نخواهد شد.