- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

جانمایی غیرکارشناسی و غلط عامل اصلی سیلاب مسکن مهر نهاوند بود

به گزارش خبرنگار صدای نهاوند، مراد ناصری بعد از ظهر شنبه در اولین نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان نهاوند در سال ۹۸ گفت:  جانمایی غلط و غیر کارشناسی احداث مسکن مهر شهرک شهید حیدری در گذشته عامل اصلی سیلاب در این منطقه بود.

ناصری اظهار کرد: برای حل مشکل سیلاب این منطقه یک مسیر انحرافی موقت ایجاد شده است، اما برای حل مسکل به صورت کارشناسی و دائمی نیاز به بیش از ۳ میلیارد اعتبار  است.

وی بیان کرد: نهاوند بیشترین میزان بارش در جهان را داشت، اما سیل و تلفاتی در این شهرستان رخ نداد که علت اصلی آن اطلاع‌ رسانی‌های لازم  قبل از وقوع بارش‌ها و ایجاد سیل از طریق رسانه های مختلف شهرستان بود که ، مردم را در برابر بحران آماده کردیم به گونه ای که ۹۵ درصد مردم در جریان بارش‌ها قرار گرفتند.

وی افزود: با اطلاع‌رسانی و انتقال وضعیت شهرستان از سوی رسانه‌ها ما نقاط ضعف را در فاصله دو بارش اخیر به نقطه قوت تبدیل کردیم و همین مساله کمک خوبی برای مدیریت بحران سیل کرد.

فرماندار شهرستان نهاوند به کارگیری امکانات و تجهیزات بخش خصوصی در سیلاب اخیر را عامل سرعت بخشی به کارها در شرایط بحرانی ذکر کرد و افزود: قبل از وقوع سیلاب حدود ۳۰ دستگاه ماشین و تجهیزات عمرانی و راهداری مربوط به بخش خصوصی را بکارگیری کردیم که همین عامل باعث شد گاز قطع شده ۱۰ روستا را در همان روز وصل کنیم.

وی در خصوص میزان خسارت‌های وارد شده به بخش‌های مختلف گفت: شهرستان نهاوند با توجه به اینکه بیشترین بارش را در سطح کشور داشت با خسارات زیادی در بخش‌های کشاورزی، زیرساخت‌ها و جاده‌های شریانی، عمران شهری، سراب‌ها و قسمت برق و آب مواجه شده است.

ناصری با اشاره به اینکه هنوز میزان دقیق خسارات مشخص نشده و کارشناسان مختلف در حال بررسی آن هستند ادامه داد: یکی از معضلات ایجاد شده در جریان بارش‌ها ایجاد سیلاب در شهرک شهیدحیدری بود.

وی گفت:‌ با توجه به اینکه در این منطقه هیچ کانالی برای دفع بارش‌ها طراحی و اجرا نشده بود لذا آبگرفتگی در این منطقه شدید بود که با ایجاد کانال انحرافی موقتی مشکل را به صورت موقت برطرف کردیم.

فرماندار نهاوند از ایجاد رانش‌های زمین پس از قطع بارش‌ها در چندین نقطه شهرستان خبر داد و گفت: پس از قطع بارش‌ها در چندین نقطه از جمله روستاهای تازناب‌ها، وراینه، ده‌حیدر، قلعه‌قباد و محور نورآباد رانش‌هایی به وجود آمد که در مواردی تاسیسات آب را مختل کرد.

وی اظهار کرد: بر اثر رانش زمین و ریزش کوه در گردنه گاماسیاب جاده نهاوند به نورآباد از بعد از ظهر امروز مسدود اعلام شد.

ناصری گفت: با توجه به اینکه این محور از پنج نقطه دچار فرورفتگی و رانش شده بود و همچنین ریزش کوه شده بود لذا به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی با هماهنگی‌های صورت گرفته این جاده از بعد از ظهر امروز بسته شد.

وی افزود: بارش‌های اخیر به راه‌های شریانی نهاوند خسارات زیادی وارد ساخت که باعث رانش زمین در چند نقطه شهرستان شد.

فرماندار شهرستان نهاوند گفت: روز گذشته نیز جاده نهاوند به ملایر نیز به دلیل ریزش کوه و رانش زمین مسدود اعلام شد و راه جایگزین برای عبور و مرور رانندگان اعلام شد.

وی در پایان گفت: به منظور جبران خسارت‌های به وجود آمده در سطح شهرستان لازم است سهم مورد نیاز از طریق ستاد بحران استان منظور شود تا با مساعد شدن هوا کار بازسازی آنها انجام شود.