- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

جاده نهاوند -آورزمان- ملایر جاده‌ای پر‌خطر و مرگ‌آفرین برای رانندگان است

به گزارش صدای نهاوند،پلیس راه استان همدان اعلام کرده ‌که جاده آورز‌مان نهاوند به ملایر جاده‌ای پر‌خطر و مرگ‌آفرین برای رانندگان است. بر اساس آمار موجود سال قبل ۱۹ نفر، سال قبل از آن ۳۵ نفر و سال ۹۵ هم در حدود ۲۷ نفر در این جاده جان خود را ازدست دادند.

جاده آورز‌مان نهاوند به ملایر همدان در حد فاصل راه ارتباطی ملایر به نهاوند به طول ۴۵ کیلو‌متر قرار دارد که ۱۵ کیلو‌متر از این مسیر در گردنه‌ای به نام آورز‌مان مجاور روستای آورزمان واقع شده؛ بقیه مسیر این جاده هم که ۷ متر عرض دارد در تلاقی با جاده‌های منتهی به روستا‌های اطراف و در مسیر است حتی در برخی موارد راه دقیقا  از درون روستا‌ها می‌گذرد.

آمار تلخ و در‌دناک جاده

اگر نگاهی به اخبار [1] بیندازید با تیتر اخبار [1] درد‌ناکی مانند در جاده آورزمان راننده پیکان در آتش سوخت و یک سرنشین این خودرو دچار سوختگی شد، اوج بی‌رحمی جاده‌های همدان در محور ملایر  به آورزمان و نهاوند، محور نهاوند به آورزمان و ملایر تا اطلاع ثانوی مسدود شد، جاده حادثه‌خیز آورزمان به نهاوند؛ قتلگاه عمومی مسافران، ۲۳کشته و زخمی در تصادف مرگبار محور نهاوند به ملایر و غیره مواجه می‌شویم اما چرا این محور با طول و عرض کم در استان همدان این همه حادثه جان‌گذار دارد.

رئیس پلیس راه استان همدان که مرجع رسمی رسیدگی به ترافیک و تصادف‌های  جاده‌ای استان است، اظهار داشت:  همیشه یکی از ۳ ضلع اصلی ایجاد حادثه در راه و به خصوص این مسیر انسان بوده است؛ راننده یا عابری‌که بدون توجه به آئین‌نامه راهنمایی  و رانندگی سطح جاده را طی می‌کند و حادثه را در این محور عرض کم جاده که حدود ۷ متر  است موجب می‌شود. رانندگان باید با دقت و صبر بیشتری در این راه رانندگی کنند؛  که متاسفانه این طور نیست و تصادف شاخ به شاخ همیشه رخ می‌دهد.

سرهنگ رضا عزیزی درباره آمار حوادث این محور پرخطر با اشاره به اینکه این محور محل اتصال تعداد ۲۰ راه روستایی است، افزود: به طور قطع و یقین حادثه رانندگی که هیچ موقع حتی در بهترین شرایط راه هم خبر نمی‌کند و  اتفاق می‌افتد در راهی با این عرض کم و ترافیک زیاد اجتناب‌ناپذیر است. در این محور ۳سال قبل ۲۷ نفر، سال ۹۶  هم ۳۵ نفر و در سال قبل هم ۱۹ نفر در حوادث رانندگی کشته شدند. هر سال کمتر از ۱۷ نفر کشته در این محور نداشته‌ایم.

وی گفت: پلیس‌راه برای نظارت بر این محور که بیشتر از ۳۵ کیلو‌متر هم طول ندارد و کاهش‌تصادف‌ها، ۳ گروه‌کاری مستقر دارد در حالیکه بر  باید  بر اساس استاندارد‌ها در هر ۵۰ کیلو‌متر راه یک گشت خودرویی سیار و فعال داشته باشد.  علایم محور و راه ایرادی ندارد عرض محور کم است که باید عرض آن افزایش یابد و رانندگان هم با دقت بیشتری متناسب با وضعیت راه در محور حد فاصل آورز‌مان به ملایر رانندگی کنند./تسنیم