- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

افراد بی‌سواد به کمک یکی از افراد باسواد خانواده(پشتیبان) خواندن و نوشتن را یاد بگیرند

به گزارش خبرنگا صدای نهاوند، معصومه خدابنده در جلسه ی شورای پشتیبانی سوادآموزی شهرستان نهاوند، با بیان اینکه سوادآموزی به عنوان فرصت دوم آموزش، این امکان را به افراد می دهد تا خواندن و نوشتن را فرا بگیرند، گفت: بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۹۵ در کشور انجام شده است، شهرستان نهاوند با ۸۳/۴ باسواد، در جایگاه چهارم استان قرار دارد.

خدابنده با اشاره به اینکه یکی از مهمترین ابزار کار ما در سوادآموزی و لازمه ی پیشرفت کار، در اختیار داشتن آمار درست و دقیق است، افزود: در این زمینه از همه ی ادارات تقاضا داریم آمار دقیق بی‌سوادان جامعه ی هدف خود را به اداره سوادآموزی معرفی کنند تا بعد از بررسی و پالایش، برنامه‌ریزی دقیق تری در راستای ریشه کنی بیسوادی در شهرستان داشته باشیم.

خدابنده لو طرح خودآموز را از طرح های مهم حوزه ی سوادآموزی دانست و اظهار داشت: با توجه به پراکندگی روستاها و همچنین محدودیتی که در زمینه ی نیروی انسانی داریم، امکان تشکیل کلاس در تمامی نقاط شهری و روستایی وجود ندارد، لذا در این زمینه طرح خودآموز را داریم که افراد بی‌سواد به کمک یکی از افراد باسواد خانواده(پشتیبان)، کتاب های سوادآموزی را می خوانند و در آزمون پایان دوره شرکت می کنند.

وی افزود: حداقل مدرک تحصیلی برای فرد پشتیبان دوم متوسطه می باشد و در پایان اگر فرد بدون شرکت در کلاس و به روش خودآموز باسواد شود، مبلغ ۷۹۵ هزار تومان به عنوان تشویق به حساب سوادآموز واریز خواهد شد.

معاون سوادآموزی استان از دیگر طرح های حوزه ی سوادآموزی به ایجاد مرکز یادگیری محلی در شهرستان های استان، برگزاری بیش از ۲۰۰ ساعت کلاس توانمندسازی با محوریت مهارت های اجتماعی، شغلی و مهارت های زندگی، برگزاری سومین مرحله ی آموزش عملی نماز و… اشاره نمود.

وی همچنین حجم ابلاغی سال ۹۹_۹۸ شهرستان نهاوند را ۶۰۵ نفر اعلام کرد که ۲۹۰ نفر مربوط به حوزه ی سوادآموزی، ۲۰۰ نفر تحکیم و ۱۱۵ نفر نیز مربوط به حوزه انتقال می باشد.