سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

امتحانات نهایی نهاوند برای اولین بار در ۳ پایه برگزار می‌شود

دستگاه‌های شهرستان نهاوند به کمک آموزش و پرورش بیایند

فضای شهر و سیمای شهری نهاوند زیبنده میزبانی نوروز نیست

  • کد خبر : 18160

صدای نهاوند:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: موارد محدودی از بیماران مشکوک به ویروس کرونا در همدان مشاهده شده است.

به گزارش صدای نهاوند، منوچهر کرمی پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: موارد محدودی از بیماران مشکوک به ویروس کرونا در همدان مشاهده شده است.

وی افزود: اعلام آمار موارد مشکوک در وضعیت فعلی را صلاح نمی دانم، اما مجموع آمار را پس از جمع بندی اعلام می‌کنیم.

کرمی عنوان کرد: کرونا ویروس در اواخر سال ۲۰۱۹ نمایان شده و به سرعت شیوع پیدا کرد و ۳۰ کشور را در گیر خود کرده و طبیعتاً چالشی از جنس این ویروس، بر تمام ابعاد مدیریتی یک کشور در ارتباط است و می‌تواند حتی مناسبات اجتماعی اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه در کشور ما نیز موارد مثبتی از ابتلاء به ویروس به ثبت رسیده عنوان کرد: به شکل معمول از چندی قبل نمونه‌های مشکوک به ابتلاء به آزمایشگاه تهران ارسال شده و تعداد محدودی مجدداً در روزهای اخیر باز ارسال شده که وزارت خانه از ما تقاضا کرده بدون توجه به مثبت شدن یا نشدن پاسخ آزمایش‌ها، اقدامات پیشگیرانه و آمادگی تا سطح بالایی ادامه یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در صورت انتشار ویروس، تمام تمهیدات ویژه شامل استفاده از پرسنل، تخصیص پذیرش اختصاصی و اختصاص بیمارستان به این منظور، ارائه تجهیزات مربوطه پیش بینی شده‌است.

تخلیه یکی از بخش‌های بیمارستان سینا

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تخلیه یکی از بخش‌های بیمارستان سینا بیان کرد: منظور از تخلیه یک بخش از بیمارستان به معنی ثبت موارد مثبت و بالا رفتن درجه خطر نیست بلکه این کار برای ایجاد آمادگی و زمینه‌سازی لازم صورت می‌گیرد، این کار عمدتاً با هدف پیشگیری از انتشار درون بیمارستانی و جامعه صورت گرفته و این به معنای انتقال گسترده نیست.

کرمی تشریح کرد: کرونا ویروس از طریق قطرات ریز دهان افراد به واسطه عطسه و سرفه منتقل می‌شود و در صورتی که این قطرات روی سطوح زنده بمانند خطرساز خواهند بود زیرا امکان انتقال دارند بر این اساس مرتب شستن دست‌ها می‌تواند از ابتلاء ممانعت کند زیرا کرونا ویروس می‌تواند تا چند روز زنده بماند و از طریق دست زدن به اشیای آلوده منتقل شود.

استفاده از ماسک معمولی برای تمام کسانی که علائم سرماخوردگی دارند به عنوان یک تکلیف اجتماعی الزامی است وی با اشاره به اینکه بینی، دهان و چشم می‌تواند در گفتگوی رودررو با فرد مبتلا آلوده شود خاطرنشان کرد: از این رو استفاده از ماسک معمولی برای تمام کسانی که علائم سرماخوردگی دارند به عنوان یک تکلیف اجتماعی الزامی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تشریح شرایط استفاده صحیح از ماسک گفت: ماسک تا زمان خیس شدن می‌تواند مورد استفاده باشد، زدن ماسک برای افرادی که از بیمار مبتلا مراقبت می‌کنند ضروری است اما الزامی نیست که همه افراد جامعه از ماسک استفاده کنند.

وی تأکید کرد: از پزشکان بخش دولتی و خصوصی خواسته شده با بالاترین درجه حساسیت، موارد مشکوک را بررسی کنند و توصیه می‌شود چنانچه در خانواده‌ای فرد مبتلا وجود دارد بهتر است فقط یک نفر از او مراقبت کند و در اتاق مجزا با گردش هوای بالا تحت مراقبت باشد.

کرمی همچنین تبیین کرد: در ارائه ماسک، تجهیزات و دیگر موارد مورد نیاز استان، تمامی تمهیدات لازم از طریق سازمان‌های بین بخشی و درون‌بخشی صورت گرفته و جای نگرانی نیست اگرچه گاهی عدم مسئولیت‌پذیری اجتماعی برخی افراد منجر به اتفاقاتی نظیر احتکار ماسک می‌شود که این مهم نیازمند فرهنگ سازی است.

حساسیت‌ها را به بالاترین حد خود رسانده‌ایم

وی با بیان اینکه به دلیل ممانعت از شیوع در موارد مشکوک حساسیت‌ها را به بالاترین حد خود رسانده‌ایم، گفت: تخلیه یک بخش به دلیل پیش‌بینی و ایجاد ظرفیت در صورت بروز نیاز در این زمینه است و در این راستا معاونت درمان برخی جراحی‌های غیر اورژانسی را با رضایت خود افراد به تعویق انداخته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه افزود: از قبل تمام آزمایش موارد مشکوک و منجر به مرگ به تهران ارسال شده‌است و در صورت مثبت بودن آزمایشات، هر روز ساعت ۱۳ اسامی مثبت با نام شهر ارسال می‌شود و به خانواده افراد مبتلا با حفظ حرمت و اعتبار تمام آموزش‌های لازم حتی در سردخانه و آرامستان نیز منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه مورد مرگ در بیمارستانها وجود دارد اما الزاماً هر مورد مرگ مربوط به کرونا نیست، تبیین کرد: هر گونه هماهنگی برای گندزدایی فضا و سطوح و حتی پوشش کارکنان درمانی و اعضای خانواده مبتلا از طریق این معاونت ارائه می‌شود.

کرمی همچنین در پاسخ به نشر شایعه کمبود ماسک N۹۵ بیان کرد: ماسک N۹۵ نیاز عامه مردم نیست و فقط کارکنانی که با بیماران در ارتباط هستند به این نوع ماسک نیاز دارند اما تقاضا دارم در صورت مشاهده احتکار هر نوع ماسک به معاونت غذا و دارو اطلاع رسانی شود.

استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده بر پایه الکل ۶۰ تا ۷۵ درجه کاملاً ویروس را از بین می‌برد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه از آموزش روش‌های گندزدایی و ضدعفونی کردن اتوبوس‌هایی که از نقاط پر خطر و دارای ریسک تردد دارند خبر داد و افزود: استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده بر پایه الکل ۶۰ تا ۷۵ درجه کاملاً ویروس را از بین می‌برد اما نیازی نیست چنین ماده‌هایی در خانواده نیز وجود داشته باشد بلکه پوشش مراکز تجمع به ویژه مراکز درمانی کافی است.

وی با اظهار به این امر که رسالت ما اعلام آمار تأیید موارد مشکوک نیست و این موضوع تنها باید از طریق وزارت بهداشت اعلام شود تصریح کرد: گزارش‌ها طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، ۴۸ ساعت بعد از ارائه نمونه آزمایش منعکس می‌شود زیرا نمونه‌های تمام کشور در دو آزمایشگاه انستیتو پاستور و آزمایشگاه رفرانس وزارت بهداشت مورد بررسی قرار می‌گیرند و هیچ مرجع دیگری برای تشخیص آزمایش‌ها وجود ندارد.

کرمی با بیان اینکه نظام مراقبت کنونی روی شدیدترین و وخیم‌ترین نوع بیماری متمرکز می‌شود عنوان کرد: در حال حاضر ویروس هر بیماری مثل سرماخوردگی هم می‌تواند از راه‌های ساده منتقل شود اما تمرکز نظام مراقبت این روزها بیشترین تمرکز خود را بر کرونا ویروس اختصاص داده‌است.

وی با اشاره به اطلاعاتی که از مراجع استان در این زمینه صورت می‌گیرد تشریح کرد: اطلاع‌رسانی به استانداری به دلیل تبیین ضرورت‌ها و بسیج امکانات صورت می‌گیرد اما تنها مرجع اطلاع‌رسانی از وضعیت استان دانشگاه علوم پزشکی است و همواره اطلاعات علوم پزشکی روزآمدتر از استانداری است.

افراد دارای علامت حتماً به پزشک مراجعه کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: کرونا ویروس طیفی از علائم را داراست که می‌تواند شبیه سرماخوردگی و شدیدتر باشد بنابراین افراد در صورت داشتن تب و تنگی نفس باید حتماً به مرکز درمانی مراجعه کنند همچنین در صورتی که هرگونه سابقه مواجهه با بیمار مشکوک به کرونا ویروس یا بیماری که علائم تنگی نفس دارد یا افرادی که سابقه سفر به شهرهای خاص مثل قم داشته‌اند باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه طی هماهنگی با مدیران ارشد استان تمام همایش‌های برخوردار از بالاتر از ۵۰ نفر ظرفیت لغو می‌شوند، اظهار کرد: برای مراکز تجمع افراد مثل زندان، خوابگاه‌های دانشجویی، پادگان‌ها و … آموزش و رعایت نکات ایمنی از جمله تعبیه بالاترین سطح تهویه هوا، بالاترین سطح ضدعفونی مستمر و متناوب سطوح، غربالگری افراد دارای علائم تنفسی، آموزش در ارتباط با رعایت نکات فردی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده، دسترسی به آبگرم و صابون مایع در همه اماکن عمومی توصیه شده است.

کرمی همچنین به ارائه آموزش‌های لازم در مدارس اشاره و عنوان کرد: از ظرفیت سفیران سلامت در آموزش و پرورش استفاده شده و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها جهت ارائه نهایت همکاری برای ارائه مرخصی استراحت با افراد دارای علامت صورت گرفته‌است.

وی متذکر شد: با توجه به اینکه گرما باعث کاهش جریان هوا و افزایش زمینه رشد ویروس خواهد بود باید زنجیره‌های انتقال ویروس در فضاهای بسته کاهش یابد و شرایط رفت و آمد هوا فراهم شود همچنین شستشوی مداوم دست‌ها، به تعویق انداختن سفرهای غیر ضرور، محدود کردن ساعات کاری خاص و پر تجمع و سهمیه‌بندی ساعات حضور از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

شایعه انتقال بیمار مبتلا از بیمارستان قم به همدان کاملاً کذب است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد: شایعه انتقال بیمار مبتلا از بیمارستان قم به همدان کاملاً کذب است و حتی توجیه منطقی ندارد زیرا ما معین استان قم نیستیم و در جایی که تهران و دیگر استان‌های همجوار قم می‌توانند در این امر پیشقدم باشند ضرورتی برای انتقال بیمار در این فاصله زمانی و مکانی به همدان وجود ندارد.

وی افزود: در همه فضاهای درمانی و بهداشتی فرآیندها هماهنگ شده و امکان تخصیص کامل برای پذیرش مبتلایان وجود دارد و در موارد مشکوک ظرفیت سینا و بعثت کافی است.

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش