- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

شورای شهر پنجم نهاوند، مصداق حکمرانی بد شهری

به گزارش صدای نهاوند، با توجه به ماه‌های پایانی دوره پنجم شورای شهر نهاوند، به نظر می‌رسد این روزها فرصت خوبی برای ارزیابی عملکرد شورای شهر باشد. زیرا با نزدیک شدن به ایام انتخابات احتمال آنکه نقدها و ارزیابی‌ها شتابزده و رنگ و بوی سیاسی به خود بگیرند و حب و بغض‌های شخصی در آن دخیل گردند زیاد است.

آنچه بیان آن ضروری است این است که ما هم مانند اکثریت مردم معتقدیم در بین اعضای فعلی شورای شهر نهاوند،هستند یکی دو نفر که متفاوت بودند، می توان حساب آنها را از سایرن جدا کرد،که در روزهای آینده در مورد آنها بیشتر سخن خواهیم گفت.

اما عملکرد شورا بر اساس وظایف و تکالیف قانونی که بر عهده دارد سنجیده و ارزیابی می‌شود.

یکی از مهمترین وظایف شوراهای شهر طبق قانون، انتخاب شهردار است. بررسی عملکرد شورای شهر نهاوند در عمل به این وظیفه قانونی نشان می‌دهد که شورا در این مورد کارآمد و حرفه‌ای عمل کرده است. هر چند که چند نقد هم بر عملکرد موفق و کم نظیر شهردار نهاوند وارد است.

از دیگر وظایف قانونی شورای شهر، مطالعه نیازهای شهر نهاوند و تهیه برنامه هائی برای بهبود وضع موجود و حل مسائل و رفع نیازهای موجود است که شواهد و مشاهدات میدانی و گفتگو با مردم عادی در کوچه و خیابان و حتی کارشناسان شهری نشان می‌دهند که طی ۴ سال گذشته گام مؤثری در این زمینه برداشته نشده است.

به راستی از نظر شورای شهر نهاوند، مهمترین نیازهای این شهر چه بود و این نیازها چگونه و در چه زمانی احصا شد و شورا برای رفع نیازها و حل مسائل چه ایده‌ها و طرح‌های مشخصی ارائه داده است؟ یا چه قوانین خاصی را مورد تصویب قرار داده است؟ ای کاش شورای شهر نهاوند در این زمینه با مردم و رسانه‌ها بیشتر سخن می‌گفت.نه اینکه چهار سال رسانه و مردم را پشت درهای بسته شورا قرار داد و هیچ کس هم نفهمد در شورای شهر نهاوند چه می گذرد.

بستر سازی برای حضور مردم در مدیریت شهری و افزایش مشارکت‌های مردمی در شهر از دیگر وظایف قانونی شوارهاست.

مدیریت شهری باید طی یک برنامه بلند مدت به سمت مردمی شدن و سپردن امور به خود مردم پیش برود.

شورای شهر نهاوند باید اعلام کند که برای سپردن امور مدیریت شهر به مردم چه اقداماتی انجام داده است. چه میزان از اختیارات و وظایف شهرداری در مدیریت شهری به مردم سپرده شده است؟

از دیگر وظایف قانونی شوراها، جذب سرمایه و ایجاد بسترهای لازم برای حضور سرمایه گذاران در شهر برای رشد و آبادانی شهر است. شورا اعلام کند که طی دوره مسئولیت خود چه پروژه‌های بزرگ شهری را با حضور سرمایه گذاران غیردولتی اجرایی کرده است؟ چه میزان سرمایه برای شهر نهاوند جذب کرده است و چه سرمایه گذارانی ترغیب شده‌اند تا در این شهر سرمایه گذاری کنند؟

شهر نهاوند نیازمند تحول و دگرگونی در مدیریت شهری و تغیر در مدل حکمرانی خود است که این مهم از دل نگاه‌های سیاست زده و سهم خواهی‌های رایج و بده بستان های مشمئز کننده صاحبان قدرت و منفعت طلب بر نمی‌آید.

در این مورد در روزهای آینده بیشتر سخن خواهیم گفت.