- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

شهروندان با رعایت نکات بهداشتی از بروز مجدد آنفلوآنزا پیشگیری کنند/موج دوم در راه است

صدای نهاوند:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: با توجه به احتمال بروز موج دوم بیماری آنفلوآنزا به شهروندان توصیه می شود تا با رعایت نکات بهداشتی از بروز مجدد این بیماری پیشگیری کنند.

به گزارش صدای نهاوند، دکتر حسین عرفانی روز سه شنبه در جمع اصحاب رسانه استان همدان با بیان اینکه عملکرد استان در کنترل به موقع بیماری آنفلوآنزا بسیار مطلوب بود افزود: خوشبختانه تعداد موارد فوت بر اثر بیماری آنفلوآنزا نسبت به استان های دیگر کشور در همدان بسیار کم بود.
وی ادامه داد: در استان های دیگر چند مورد مرگ زن باردار نیز به علت ابتلا به این بیماری گزارش شده بود در حالیکه در این استان ابتلا زن باردار وجود داشت اما خوشبختانه موردی از فوت در این گروه اتفاق نیفتاد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه یکی از گروه های سنی که در استان کمترین میزان ابتلا را داشتند دانش آموزان دوره ابتدایی بودند و هیچ روزی در استان به دلیل شیوع این بیماری مدارس استان تعطیل نشد.
وی ادامه داد: توجه به وضعیت پادگان ها،خوابگاه ها،مراکز نگه داری سالمندان و زندان ها نیز در اولویت کنترل این اپیدمی بود و با توجه ویژه مسوولان و هماهنگی و عملکرد خوب رسانه های استان خوشبختانه از هزگونه همه گیری در این محیط ها پیشگیری و مبتلایان نیز تحت درمان قرار گرفتند.
وی عنوان کرد: مواردی از مرگ که در استان اتفاق افتاد جز یک مورد که کودک شیر خوار بود مابقی افراد بالای ۴۵ سال بوده و بیشتر این افراد نیز دارای بیماری های زمینه ای بودند.
وی تصریح کرد: هم اکنون موج اول این بیماری در استان کنترل شده است اما احتمال بروز موج های بعدی به دلیل وجود افرادی که از بیماری خود مطلع نیستند و آن را به دیگران منتقل می کنند وجود دارد.
عرفانی ادامه داد: رعایت رفتارهای بهداشتی در پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا حرف اول را می زند و امیدواریم افراد با رعایت مسائل اولیه بهداشتی مانع از بروز شکل های وخیم تر این بیماری شوند.
وی اضافه کرد: همواره در پیشگیری از ابتلا به این بیماری به شست و شوی مداوم دست ها، روبوسی نکردن و دست ندادن با یکدیگر توصیه می شود.
وی و بر شستشوی مداوم دست‎ها با آب و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه تاکید کرد و رعایت آداب تنفسی شامل استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس قرار دادن آن در سطل زباله را در پیشگیری از این بیماری بسیار موثر دانست.
رئیس مرکز بهداشت استان همدان با تاکید بر رعایت فاصله حداقل یک متری با کسانی که علایم این بیماری را دارند عنوان کرد: افراد با علایم سرماخوردگی نیاز به مراجعه به بیمارستان ها ندارند و کافی است در منزل استراحت کنند و در صورت شدت گرفتن بیماری، لازم است اینگونه افراد برای دریافت آموزش های مربوطه و داروهای مورد نیاز به مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی محل سکونت خود مراجعه کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه آنفولانزا یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که می تواند در کودکان و بزرگسالان و در هر سنی اتفاق افتد گفت: این بیماری که اغلب در ماه های زمستان که افراد وقت بیشتری در تماس نزدیک با یکدیگر صرف می کنند رخ می دهد و عامل آن ویروسی است که به راحتی از شخصی به شخص دیگر از طریق گسترش ترشحات آلوده تنفسی منتقل می شود.
دکتر عرفانی تصریح کرد: ویروس نوع A و B بیماری آنفلوانزا علائم بسیار شدیدی دارد و مسئول همه گیری آنفلوانزا در جامعه محسوب می شود و شکل آن همواره در حال تغییر است.
وی افزود: هر سال نوع جدیدی از این ویروس ها بوجود آمده و در سراسر جهان پخش می شود و باعث ابتلا افراد به آنفلوانزا می شود.

کانال صدای نهاوند [1]