جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

  • کد خبر : 2305

صدای نهاوند:

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند بابیان اینکه مشکل کمبود آب باید جدی گرفته شود، گفت: هفت هزار هکتار از اراضی نهاوند تحت پوشش آبیاری نوین هستند.

به گزارش صدای نهاوند احمد باقری گفت: شهرستان نهاوند دارای ۳۵ هزار هکتار اراضی زراعی آبی است که به کشت‌های پاییزه و بهاره اختصاص‌یافته‌اند.

وی با بیان اینکه در ۲۱ هزار هکتار از اراضی شهرستان نهاوند کشت‌ها به‌صورت دیم و مابقی آن شامل ۱۲ هزار هکتار باغات میوه است، گفت: باغ ها در مناطق کوهانی، جهان‌آباد، شعبان و حومه شهرستان واقع‌ شده‌اند.

باقری اظهار داشت: در حال حاضر ۵۰ درصد آبیاری اراضی کشاورزی نهاوند به‌وسیله چاه‌های عمیق صورت می‌گیرد و ۵۰ درصد آن‌ها از آب‌های جاری، جاه‌های نیمه عمیق و دستی استفاده می کنند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند بابیان اینکه شرایط آبی کشور امروز بغرنج‌تر از گذشته به‌حساب می‌آید، گفت: تاکنون ۷ هزار هکتار از اراضی شهرستان نهاوند تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه از مجموع ۴۷ هزار هکتار اراضی شهرستان، ۷ هزار هکتار رقم قابل‌مشاهده و چشمگیری نیست، گفت: کشاورزان شهرستان که نقش مهمی در چرخه‌ تولیدات کشور دارند باید با توجه به تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: در حال حاضر نیز برای ۱۵۰۰ هکتار، پرونده متقاضی تشکیل شده تا به سیستم آبیاری تحت‌فشار مجهز شود و به‌محض اینکه اعتبارات دولتی تخصیص داده شود این کار آغاز خواهد شد.

باقری با اشاره به اینکه در طرح تغییر آبیاری سنتی به صنعتی یا نوین ۸۰ درصد اعتبارات را دولت پرداخت می‌کند، عنوان کرد: به علت کمبود اعتبارات امور مربوط به توسعه روش‌های آبیاری تحت‌فشار کُند پیش رفته اما درصدد این هستیم به‌محض دریافت اعتبارات دولتی با پیگیری، امور را سرعت بخشیده و تمام اراضی شهرستان به آبیاری تحت‌فشار مجهز شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزایش راندمان آبیاری، کاهش فرسایش، بهبود کیفیت و کمیت محصول، کاهش رویش علف‌های هرز، امکان توزیع یکنواخت کود و سم، کاهش نیروی کارگری، کاهش مصرف آب، جلوگیری از شست‌وشوی خاک و کاهش در هزینه‌ها را از مزایای این طرح عنوان کرد.

وی گفت: به کار بستن شیوه‌های نوین کشاورزی در شهرستان نهاوند موجب تولید هرچه بهتر محصولات خواهد شد که این مهم مستلزم همراهی کشاورزان با مسئولان مربوطه است.

وی جایگزینی کشت گیاهان دارویی را کمک بسیار مهمی به نسل آینده با توجه به کم بود آب و بارندگی دانست و گفت: در این راستا اداره جهاد کشاورزی آمادگی برگزاری کلاس‌های آموزشی در خصوص جایگزینی کشت‌های کم آب بر برای کشاورزان را همچون ادوار گذشته در دستور کار خود قرار داده است.

مهر/

کانال صدای نهاوند

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش