- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

بر روی ناف نوزادان خمیر نگذارید

صدای نهاوند:

یک متخصص بیماری‌های اطفال در همدان گفت: بر روی ناف نوزادان خمیر قرار ندهید.

دکتر “محمدصادق صبا” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، اظهار کرد: متاسفانه برخی باورهای نادرست موجب شده که خانواده‌ها بر روی ناف نوزادان خمیر، گرد و یا روغن قرار دهند که این اقدام سلامت نوزاد را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: قرار دادن موارد فوق بر روی ناف نوزاد نه تنها تاثیری در بهبود و زودتر افتادن بند ناف ندارد بلکه در مواردی نوزاد را با مشکل مواجه می‌سازد.

صبا تصریح کرد: اگر بند ناف به طور غیربهداشتی کنده شود و یا با آلودگی تماس پیدا کند منجر به عفونت ناف می‌شود.

این متخصص بیماری‌های کودکان اعلام کرد: قرمزی، بی‌قراری، شیر نخوردن، ترشح زرد رنگ و متورم شدن ناحیه ناف از مهمترین علائم ابتلای نوزاد به عفونت ناف است.

وی با بیان اینکه عفونت ناف بیماری است که باید جدی گرفته شود و در مواردی نیازمند بستری نوزاد در بیمارستان است، عنوان کرد: خانواده‌ها باید مسائل بهداشتی را در مراقبت از ناف نوزاد رعایت کنند، ناف را دستکاری نکرده و پس از حمام بردن نوزاد ناف او را خشک و تمیز کنند.

صبا در پایان تاکید کرد: بند ناف معمولا ۱۰ تا ۱۲ روز پس از تولد نوزاد می‌افتد و در برخی موارد تا سه هفته به طول می‌انجامد بنابراین اگر تا یک‌ماه پس از تولد این امر اتفاق نیفتد بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

کانال صدای نهاوند [1]