سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

امتحانات نهایی نهاوند برای اولین بار در ۳ پایه برگزار می‌شود

دستگاه‌های شهرستان نهاوند به کمک آموزش و پرورش بیایند

فضای شهر و سیمای شهری نهاوند زیبنده میزبانی نوروز نیست

  • کد خبر : 320

مردم نهاوند در جای جای این شهرشاهد ایستگاههای سوختگیری گاز مایع برای خودروهایی هستند که به صورت غیرقانونی به این کار اقدام می کنند و این درحالیست که هرلحظه وقوع حادثه ناگوار دور از انتظار نیست

به گزارش خبرنگار مهر، در شرایطی سوختگیری غیرمجاز با کپسول های گاز مایع در داخل شهر نهاوند و مناطق مختلف آن سلامت و امنیت شهروندان را به خطر انداخته که این روزها هشدارهای متعدد کارشناسان در مورد پیامدها و خطرات ناشی از استفاده سیلندرهای گاز مایع قابل حمل ۱۱ کیلویی در خودرو ها گوش شنوایی ندارد.

متاسفانه در شهر نهاوند برخی از صاحبان خودروها به صورت غیر استاندارد اقدام به گازسوز کردن وسایل نقلیه خود کرده و سوختگیری آن با کپسول های گاز مایع را در مناطق شلوغ و پر رفت و آمد شهر نهاوند انجام می دهند که این کار علاوه بر کلافه شدن مردم و عابران از بوی نامطبوع گاز، در صورت بروز حادثه ای سلامت و امنیت و آسایش بسیاری از مردم را به خطر می اندازد و اگر این معضل رفع نشود باید منتظر بروز حاثه ای خطرناک در این شهر باشیم.

آنچه مسلم است اینکه استفاده از سیلندرهای گاز مایع در گازسوز کردن خودروها به طریق غیر استاندارد و غیر قانونی خطر دارد و کارشناسان این حوزه معتقدند استفاده از سوخت گاز مایع و سیلندرهای این گاز در خودروها کاری غیرمجاز است چرا که در صورت کوچکترین تصادف به خاطر مهار نبودن کامل سیلندر احتمال پاره شدن شیلنگ و بروز حادثه های دلخراش وجود دارد.

این شیوه سوخت گیری در شهر نهاوند به صورت آشکار و بدون هیچ مزاحمتی انجام می شود

اما با تمام این تفاسیر این شیوه سوخت گیری در شهر نهاوند به صورت آشکار و بدون هیچ مزاحمتی انجام می شود و هنوز چاره ای برای برخورد قاطع با آن اتخاذ نشده است.

کپسول گاز

فرماندار شهرستان نهاوند در گفتگو با مهر با قاطعیت از تخلف این حرکت سخن می گوید و به هیچ وجه کوتاهی دستگاهای مربوطه در برخورد با افراد و مغازه هایی که در نقاط مختلف شهر اقدام به سوخت گیری غیر مجاز با کپسول گاز مایع می کنند را نمی پذیرد.

امامعلی عبدالملکی اظهار داشت: استفاده از کپسولهای گاز مایع نه تنها میزان مصرف سوخت مایع را کاهش نمی‌دهد بلکه موارد ناایمنی و خطر را تشدید کرده و موجب افزایش حوادث و آتش‌سوزی در خودرو هایی می شود که از این کپسول ها استفاده کرده اند.

عبدالملکی گفت: ترویج استفاده از سی ان جی به عنوان سوخت خودروها در سالهای اخیر موجب شده گاز مایع یا ال پی جی که استفاده از آن به عنوان سوخت پاک خودروها در ایران از دو دهه پیش آغاز شده بود دیگر برای خودروها مورد استفاده قرار نگیرد.

وی ادامه داد: هر فعالیت صنفی باید دارای یک پروانه کسب باشد و مغازه ها و یا مکان هایی که در هر نقطه از شهر نهاوند اقدام به ارائه سوخت کپسول مایع به خودروها می کنند مرتکب کاری غیر قانونی و خلاف شده اند و اتحادیه اصناف باید با شدت با آنها برخورد کند.

اجازه نمی دهیم با سلامت و امنیت مردم بازی شود

فرماندار نهاوند از برخورد قانونی با چند مغازه دار در منطقه مهدیه نهاوند خبر داد و گفت: اجازه نمی دهیم با سلامت و امنیت مردم بازی شود و به صورت جدی با افرادی که به حق و حقوق مردم و سلامتی آنها بی اعتنایی می کنند برخورد می شود.

اما چرا بعضی دارندگان خودروها تمایل دارند از گاز مایع کپسولی برای سوخت خودروهای خود استفاده کنند؟

جواب این سئوال به ارزان بودن “ال پی جی” مربوط می شود که موجب شده برخی رانندگان به سمت این نوع سیستم سوخت رسانی راغب شوند اما مراکز سوخت رسانی ال پی جی در تعداد محدودی از استان ها وجود دارد به همین دلیل در بسیاری موارد تبدیل سیستم سوخت رسانی خودرو به سوخت ال پی جی به صورت غیر مجاز و غیر استاندارد صورت می گیرد.

کپسول گاز

رئیس شرکت گاز شهرستان نهاوند در این مورد اظهار داشت: بروز حوادث متعدد در شهرهای کشور در سال های اخیر نشان دهنده درصد بالای ریسک استفاده از اینگونه سوخت رسانی است و هر چند که در این خصوص هشدار بسیار داده شده اما هیچ گاه میزان استفاده از ال پی جی در شهرها کاهش نیافته و اکنون در نهاوند نیز این نوع سوختگیری در حال افزایش است.

حمیدرضا شهبازی با اشاره به اینکه شرکت گاز هیچ گونه مسئولیت و وظیفه ای در مورد نوع مصرف گاز مایع ندارد، افزود: متولی اصلی برخورد با رانندگان خودروهایی که با گاز مایع اقدام به سوخت گیری می کنند شرکت نفت است.

شهبازی گفت: عده ای معتقدند گاز مایع برای سوخت گیری و کارکرد موتور بهتر است به همین علت از خطرات و آسیب های خطرناک و پرشمار آن چشم پوشی می کنند در حالیکه گاز مایع اگر نشت کند بسیار خطرناک است و منجر به بروز اتفاقات ناگواری خواهد شد.

در روش سوخت‌گیری در جایگاههای سی ان جی تمام مراحل تحت نظارت و کنترل است

وی ادامه داد: در روش سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت گاز سی ان جی تمام مراحل تحت نظارت و کنترل است و در صورت مشاهده ناایمنی در سامانه گاز خودروها از عرضه سوخت به آن جلوگیری می‌شود که این نظارت و کنترل در روش کاربرد سیلندر گاز مایع صورت نمی‌گیرد و هر لحظه احتمال یک حادثه ناگوار می رود.

اگر به موارد فوق منطبق نبودن وضعیت استقرار سیلندرهای گاز ۱۱ کیلویی که باید به صورت ایستاده و عمودی قرار گیرند، با سیلندرهای گاز مایع خودرو که باید وضعیتی افقی و خوابیده در صندوق عقب داشته باشد و همچنین نبود شیلنگ و اتصال مناسب و ایمن و استفاده از شیلنگ و اتصالات ناایمن و ناسازگار با کیت گاز مایع هم اضافه کنیم آن گاه مشخص می شود استفاده از این نوع سوخت در خودروها چقدر می تواند سلامتی و آسایش مردم نهاوند را تهدید کند.

رئیس شرکت نفت نهاوند نیز در این مورد با صراحت از تخلف و غیر قانونی بودن این نوع سوخت گیری سخن گفت و افزود: نظارت و برخورد با مغازه داران و افرادی که به صورت سیار با خودرو اقدام به این کار می کنند با نیروی انتظامی است.

اکبریان پای اداره صنعت و معدن و تجارت و تعزیرات نیز به میان می آورد و از آنها می خواهد نسبت به برخورد و جلوگیری از این نوع سوخت گیری غیر قانونی و پر خطر در نقاط مختلف شهر نهاوند اقدام قاطعی داشته باشند.

وی گفت: بروز سریع و آسان نشتی گاز مایع ۱۱ کیلویی هنگام تصادفات هرچند که در مقیاس کوچک باشد، موضوعی است که تاکنون بسیاری از رانندگان از کنار آن عبور کرده اند در حالیکه سواری بر روی این بمبهای متحرک جز بی توجهی به جان خود و دیگران نتیجه ای ندارد.

کپسول گاز

اهمیت موضوع آنقدر مهم و حساس است که به اداره صنعت و معدن و تجارت برویم و در مورد وضعیت سوخت گیری های غیر مجاز در نقاط مختلف شهر نهاوند با رئیس آن گفتگو کنیم.

مجتبی رضایی گفت: هیچ گونه پروانه کسبی و یا مجوزی برای فعالیت کپسول فروشی و ارائه گاز مایع به خودروها داده نشده و کسانی که در مغازه های خود در نقاط مختلف شهر نهاوند مرتکب چنین کاری شوند با شدت با آنها برخورد می شود.

اتاق اصناف و اماکن نیروی انتظامی باید با این تخلف برخورد کنند

رضایی از برخورد و جمع آوری چندین مغازه در منطقه مهدیه نهاوند که اقدام به ارائه سوخت غیر مجاز به خودروها می کردند خبر داد و گفت: از لحاظ قانونی اتاق اصناف و اماکن نیروی انتظامی باید با این تخلف برخورد کنند.

وی شرکت نفت را بعنوان متولی اصلی برخورد با این حرکت عنوان کرد و افزود: در ماه های گذشته در دو نوبت بازرسان اداره صنعت و معدن و تجارت با افرادی که مبادرت به این کار می کردند برخورد کرده و چندین مغازه هم پلمپ شده است.

یک شهروند نهاوندی نیز در این خصوص گفت: زمانی که از خیابان مهدیه عبور می کنم با بوی نامطبوع تعدادی از خودروها که مشغول سوختگیری هستند کلافه شده و هر چه سریعتر از مسیر دور می شوم.

حامد سیاوشی با اشاره به اینکه چند سالی است که شاهد این اقدام غیر قانونی هستیم و اینکه تاکنون حرکتی عملی از سوی مسئولان مربوطه در این خصوص صورت نگرفته گفت: بوی گاز پیچیده در فضا عابران را از ماندن در این مسیر پشیمان و از رخ دادن آتش سوزی که قبلا نیز سابقه داشته نگران می کند.

کپسول گاز

اما در روبروی ترمینال کرمانشاه نهاوند و درست جایی که ایستگاه تمام خودروهای سورای مسافر کش روستاهای پایین دست نهاوند محسوب می شود و مسافران برای رفتن به روستاهای خود منتظر خودرو هستند تعداد زیادی کپسول دیده می شود و خودروهایی که در کمال آرامش مشغول سوخت گیری غیر مجاز هستند.

به طرف یکی از روستائیانی که منتظر خودرو برای رفتن به روستا است می روم و از او می پرسم پشت سر شما چه خبر است و نمی ترسی که در جواب گفت: اینجا جای شلوغی است و این خیابان خیلی پرتردد است اما متأسفانه این افراد فقط به فکر منافع خود هستند و هیچ کس با آنها که سلامتی مردم را تهدید می کنند برخوردی نمی کند.

احد خزایی ادامه داد: چند ماهی است شاهد سوخت گیری غیر قانونی و خطرناک برخی خودروها در این مکانیم که عواقب آن نگران کننده است.

متولی اصلی برخورد با این اقدام غیر قانونی مجمع امور صنفی است

آخرین فردی که برای مشخص شدن موضوع با او صحبت می کنیم مسئول اماکن نیروی انتظامی نهاوند است که به مهر گفت: متولی اصلی برخورد با این اقدام غیر قانونی مجمع امور صنفی است.

حمزه سلگی گفت: تا کنون در این رابطه یک مورد کتبی به نیروی انتظامی اعلام شده که سریعا به محل مذکور مراجعه و مغازه پلمب شده است.

سلگی ادامه داد: مجمع امور صنفی و یا دستگاه های مربوطه تاکنون لیست کاملی از محل و مغازه هایی که به صورت غیر قانونی اقدام به سوخت گیری غیر مجاز خودروها می کنند به نیروی انتظامی ارائه نداده اما نیروی انتظامی آمادگی کامل دارد در صورت معرفی این افراد با شدت با آنها برخورد کند.

کپسول گاز

وی در مورد افرادی که با خودروهایی مانند کامیون، نیسان و یا وانت در نقاط مختلف شهر به صورت سیار اقدام به فروش گاز مایع به خوردوها می کنند نیز گفت: متولی برخورد با این افراد مشخص نیست.

با اینکه بارها در نقاط مختلف کشور شاهد حوادثی در این خصوص بوده ایم و کارشناسان نیز در مورد پیامدها و خطرات ناشی از استفاده سیلندرهای گاز مایع هشدار داده اند اما چنین سوختگیری هایی همچنان ادامه دارد و به تهدیدی برای سلامت شهروندان تبدیل شده است

سوختگیری غیرمجاز با کپسولهای خانگی خطری برای شهروندان است و موضوع برخورد با این خودروها و مراکز غیرمجاز عرضه کپسولهای گاز مایع باید در شورای ترافیک نهاوند بررسی و گامهای عملی برای رفع این معضل برداشته شود.

به هر روی امید می رود مردم و رانندگان حساسیت بیشتری نسبت به مخاطرات ناشی گازسوز کردن غیر مجاز خودرو داشته باشند و جلوی حوادث احتمالی در این زمینه را بگیرند.

____________

گزارش و تصویر: حسین صادقی

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش