سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

امتحانات نهایی نهاوند برای اولین بار در ۳ پایه برگزار می‌شود

دستگاه‌های شهرستان نهاوند به کمک آموزش و پرورش بیایند

فضای شهر و سیمای شهری نهاوند زیبنده میزبانی نوروز نیست

  • کد خبر : 3627

صدای نهاوند:

سرمای بهاره در همدان و به‌خصوص شهرستان نهاوند اقتصاد کشاورزی این منطقه را با تهدید مواجه کرده و امید کشاورزان نیز با یک بام و دوهوای بیمه‌ها برای جبران خسارات کمرنگ شده است.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند،  امسال دومین سال پیاپی است که سرما، محصولات باغی شهرستان نهاوند را از بین می‌برد هرچند آمارها نشان می‌دهد طی سال جاری تاکنون میزان خسارات وارده ناشی از سرمازدگی به کشاورزان نهاوند نسبت به سال گذشته کم‌تر است.

با وجود خسارات سنگین باغداران نهاوندی نه بیمه‌ها به‌صورت جدی برای جبران بخشی از خسارات وارد عمل می‌شوند و نه دولت برای شهرستانی که بیش از نیمی از جمعیت آن به شغل کشاورزی مشغولند، حساسیت به خرج می دهد چراکه با توجه به قوانین و مصوبات موجود، دولت حمایت خود از کشاورزان را در صورت وقوع بلایای طبیعی مانند سرمازدگی به بیمه‌ها واگذار کرده که آن‌ها هم هیچ‌گونه پولی را به‌صورت مستقیم به دست کشاورزان نمی‌دهند.

متأسفانه با توجه به همکاری نکردن مسئولان بیمه کشاورزی شهرستان در خصوص تهیه گزارش، آمار دقیقی در خصوص تعداد بیمه‌شدگان و حتی میزان خسارات پرداخت‌شده به افرادی که در بیمه‌ها ثبت‌نام کرده اند وجود ندارد اما آنچه بر اساس اخبار و اطلاعات جمع‌آوری‌شده به‌دست‌آمده در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن ۷۵ درصد باغات کشاورزی نهاوند بیمه نیستند که می‌طلبد مسئولان ذی‌ربط علل اصلی استقبال نکردن کشاورزان از بیمه‌ها را جویا شوند.

سرمازدگی باغ‌ها و متعهد نبودن بیمه‌ها

محمد بحیرایی از کشاورزان نمونه شهرستان نهاوند و کارشناس صنایع غذایی در خصوص سرمازدگی باغ‌ها و متعهد نبودن بیمه‌ها به دیون خود، گفت: متأسفانه بیمه‌های کشاورزی هیچ‌گاه قدمی مثبت در راستای بهبود وضعیت و روند معیشت کشاورزان بر نخواهند داشت.

وی گفت: نمونه بارز آن تأخیر در پرداخت خسارات و یا کم پرداخت کردن خسارت با توجه به ارزش واقعی محصول است.

وی اظهار کرد: با توجه به خسارات سرمازدگی که در دوسال اخیر اوج گرفته اگر از طرف مسئولان توجه و تدابیری برای جبران بخشی از خسارات وارده به باغداران صورت نگیرد باید شاهد سرخوردگی این قشر از جامعه در آینده‌ای نه‌چندان دور باشیم.

بحیرایی گفت: مهم‌ترین تبعات کنار گذاشته شدن کشاورزی، مهاجرت ناخواسته از روستاها به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ است که نهایتاً به فاصله از تولید و روی آوردن به مصرف‌گرایی منجر می‌شود.

۵۵ درصد سردرختی‌های باغات نهاوند از بین رفت‌

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند در همین خصوص بابیان اینکه سرمای زمستانی و بهاری در شهرستان نهاوند موجب خسارت‌ دیدن باغات کشاورزی نهاوند شده است، گفت: متأسفانه امسال نیز همچون سال گذشته سرما طی سه مرحله در ۲۹ اسفند سال گذشته، ۱۴ و ۱۵ فروردین‌ماه سال جاری مجموعاً  افزون بر ۵۵ درصد سردرختی‌های باغات نهاوند را از بین برده است. ‌

‌احمد باقری بابیان اینکه مساحت باغ‌های شهرستان نهاوند ۱۲ هزار و ۹۹۱ هکتار است، گفت: در سه مرحله سرمایی که موجب از بین رفتن سردرختی‌های نهاوند شد متأسفانه زردآلو با سطح بارور ۳۹۶ هکتار ۶۵ درصد، بادام ۳۶۱ هکتار۹۰ درصد، آلو ۳۰۵ هکتار۸۵ درصد، هلو دو هزار و ۲۷۷ هکتار ۳۵ درصد، شلیل ۵۵۵ هکتار ۴۰ درصد، گردو سه هزار و ۶۰۹ هکتار ۶۵ درصد و سیب دو هزار و ۳۰۴ هکتار ۱۰درصد در کل شهرستان دچار خسارت شده‌اند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند خسارات وارده به باغات شهرستان را افزون بر ۱۵۶ میلیارد و ۹۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به سرمای دیررس و شرایط جوی شهرستان امکان بالا رفتن این آمار و افزایش میزان خسارات ناشی از سرمازدگی در شهرستان طی روزهای آینده نیز وجود دارد.

وی اظهار کرد: معمولاً کشاورزی جزو پر ریسک ترین کارهای ممکن است که علاوه بر شرایط بازار، سرمازدگی و حوادث غیرمترقبه زحمات یک‌ساله کشاورزان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند ضمن توصیه به کشاورزان برای بیمه محصولات کشاورزی، گفت: کاشت و نگهداری ارقام دیر گل ده همچون بادام، استفاده از بخاری‌های باغی و استفاده از تغذیه مناسب و مقوی برای افزایش مقاومت درختان در برابر سرما ازجمله اقدامات مؤثر است.

وی اظهار کرد: در راستای کمک به کشاورزان و توسعه کشاورزی شهرستان خوشبختانه دولت طرح‌های خوبی نظیر آبیاری نوین و در راستای جلوگیری از سرمازدگی بیمه درختان و پرداخت تسهیلات خرید بخاری‌های باغی را به وزارت جهاد و ادارات کل استان‌ها ابلاغ کرده است.

وی افزود: متأسفانه در بخش خرید و بیمه محصولات باغی در شهرستان نهاوند استقبال خوبی از سوی کشاورزان دیده نمی‌شود که همین باعث می‌شود سالانه با توجه به سرما خساراتی جبران‌ناپذیری را متحمل شوند.

رابطه کشاورزان و بیمه‌گذاران نیازمند اصلاح است

سید رضا سلامتی معاون فرماندار نهاوند هم بیان داشت: سال گذشته هشدارهای لازم در راستای آگاهی کشاورزان در خصوص سرمازدگی و آشنایی با بیمه‌های کشاورزی طی چندین مرحله به تمام کشاورزان شهرستان نهاوند داده شد.

وی بابیان اینکه کشاورزان منافع آنی را بر منافع آتی خود ترجیح ندهند، اظهار کرد: متأسفانه با تمامی هشدارها استقبال مناسبی از بیمه‌های کشاورزی با توجه به سطح زیر کشت کشاورزی شهرستان دیده نشد.

معاون فرماندار نهاوند گفت: شهرستان‌های هم‌جوار که میزان چشم‌گیری در رابطه با بیمه کشاورزی اراضی خود داشتند، خساراتی را دریافت کردند.

عملکرد بیمه‌ها در شهرستان مثبت نبوده است

وی بابیان اینکه عملکرد بیمه‌ها در شهرستان مثبت نبوده است، گفت: متأسفانه کشاورزان شهرستان نیز در زمان بیمه محصولات باغی خود تمام مساحت باغ خود را بیمه نمی‌کنند و تنها به بیمه بخشی از آن بسنده می‌کنند و پس از ایجاد خسارت درخواست تحت پوشش قرار گرفتن مابقی را هم دارند که ممکن نیست.

سلامتی بابیان اینکه دولت وظیفه تأمین هزینه‌ها را دارد، گفت: تمامی گزارش‌ها و اخبار مردمی رسیده و شکایات مرتبط با سرمازدگی را به مدیریت ستاد بحران استان اعلام کرده‌ایم.

وی بابیان اینکه موانع اصلی در راستای استمهال وام‌های کشاورزان بررسی‌شده است، گفت: امهال وام‌های کشاورزان با توجه به سرمازدگی همچون سال گذشته در دستور کار فرمانداری شهرستان قرار دارد و موارد رسیده نیز پیگیری خواهد شد.

نهاوند قطب کشاورزی استان معرفی‌شده است

وی اظهار کرد: از مسئولان استانی استدعا داریم با توجه به اینکه شهرستان نهاوند قطب کشاورزی استان معرفی‌شده است در راستای پیگیری هرچه بهتر و بیشتر مطالبات کشاورزان بیش‌ازپیش یاریگر باشند.

وی افزود: از بانک‌های عامل استانی و شهرستانی نیز خواهانیم دستورالعمل‌ها و صورت‌جلسه‌های مربوطه را نیز به نحو احسن و با نگاه تعاملی در راستای رفع مشکل جمعیت کشاورزان شهرستان نهاوند اجرا کنند.

سلامتی اظهار کرد: در روزها و ماه‌های آتی مسئولان ذی‌ربط استانی را به شهرستان دعوت خواهیم کرد تا از نزدیک با بازدید از محصولات سرمازده در جریان بهتر خسارات قرار گیرند.

برزو مولوی از بیمه‌گذاران در شرکت ایمن کشت وابسته به بانک کشاورزی شهرستان نهاوند نیز گفت: متأسفانه بنده در سال گذشته تعداد یک‌ درصد درخت بارور را با پرداخت مبلغ یک‌میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بیمه کرده‌ام ولی تاکنون هیچ‌گونه خسارتی به ما پرداخت نکرده‌اند.

وی اظهار کرد: پس از سرمازدگی در سال گذشته و مراجعه به دفتر بیمه شهرستان، میزان خسارت وارده به یک‌صد درخت بنده را ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد کرده‌اند که با توجه به سن درختان و متوسط باردهی آن‌ها در سال‌های گذشته این مبلغ بسیار ناچیز است.

مولوی ادامه داد: در آخرین پیگیری بنده و جویا شدن نتیجه پرداخت خسارت سال گذشته و بررسی روند میزان خسارت سال جاری گفته شد که پس از دریافت خسارت سال گذشته از میزان سهم بیمه  برای دریافت خسارت سرمازدگی اسفند و نوروز سال جاری مبلغی کسر شده و مابقی آن نیز به شما پرداخت خواهد شد.

وی عنوان کرد: کشاورزان که افزون بر مصرف‌کنندگی تولید کننده هستند باید موردتوجه مسئولان قرار گیرند زیرا اگر کشاورزان همانند شهرنشینان روستا و تولید را رها کنند باری بر دوش مسئولان کشور و دولت خواهد افتاد و دیگر آن زمان نمی‌توان خسارات ناشی از این امر را جبران کرد.

نهایتاً آنچه این حوزه مهم و حیاتی کشاورزی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد حمایت نکردن از تولید و کشاورزان و تبعا کم‌توجهی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر حمایت از تولید داخلی است.

امروز کشاورزی از پرزحمت‌ترین و ریسک‌پذیرترین مشاغل کشور است لذا می‌طلبد مسئولان در این راستا اقداماتی انجام دهند تا ضمن حمایت از تولید داخلی، از مهاجرت کشاورزان به شهرها جلوگیری شود.

مهم‌ترین خواسته و نیاز مردم شهرستان شفاف شدن وضعیت بیمه‌های کشاورزی و تسریع در روند پرداخت خسارات از سوی بیمه‌ها است که متأسفانه دیرکرد پرداخت و همچنین ناعادلانه در نظر گرفتن میزان خسارت مشکلات کشاورزان را مضاعف کرده است.

گزارش/حسین بحیرایی

کانال-صدای-نهاوند-۳۰۰x60

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش