سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

امتحانات نهایی نهاوند برای اولین بار در ۳ پایه برگزار می‌شود

دستگاه‌های شهرستان نهاوند به کمک آموزش و پرورش بیایند

فضای شهر و سیمای شهری نهاوند زیبنده میزبانی نوروز نیست

  • کد خبر : 4195

صدای نهاوند:

کورش موحدی گفت: با هنر صدف کاری نام خلیج‌ همیشه فارس را زنده کردم.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند،  اگر به کنار سواحل دریای شمال یا جنوب ایران سفرکرده باشید در کنار ماسه‌های نرم اشیا سفید و رنگی را مشاهده می‌کنید که در اصطلاح عامیانه به آنها گوش‌ماهی ولی نام علمی آنها صدف دریایی می‌باشد که از پوستهٔ سخت بدن جانوران نرم‌تنی است که در دریاها پرورش می‌یابند.

رزمنده‌ای که با هنر صدف کاری نام خلیج‌فارس را زنده کرد + تصاویر

هر یک از میلیون صدفی که زیر پای عابران صدای خش‌خش آنها به گوش می‌رسد روزگاری از زندگی برخوردار بودند و این صدف‌ها جزئی از اکوسیستم زنده ما هستند که از کربنات کلسیم در اعماق دریاها تشکیل‌شده‌اند خاک کنار سواحل جهان که امروزه از پشته‌های صدفی تشکیل‌شده از داستان زندگی زیبایی برخور بوده‌اند.

صدف‌ها ارزش زیادی برای ما دارند

صدفی که در سواحل دریاها پیدا می‌شود یک بلوره نیست اما از قرن‌ها پیش در ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می‌گرفته به‌ طوری‌ که امروزه مصارف زیادی در صنایع لاستیک‌سازی، شیشه، سرامیک، رنگ، لوله‌های پلی‌اتیلن، داروئی و حتی نوع آهکی آن کاربرد زیادی در تغذیه دام و طیور دارد.

کورش موحدی ۵۴ ساله اهل و ساکن شهر برزول نهاوند که بیش از ۲۲ سال است با دستان هنرمند خود آثار بسیار زیبایی را از این صدف‌های دریایی درست می‌کند گفت: اقتصاد مقاومتی همراه با اقدام و عمل که مورد نظر رهبر معظم انقلاب می باشد را هر ایرانی می تواند در زندگی و رفتار خودش پیدا کند و حتما ما نباید منتظر کار و استخدام در اداره و شرکت باشیم زیرا با کارهای به اصطلاح کوچک هم می توانیم باعث رونق اقتصاد و فرهنگ ایرانی اسلامی باشیم.
 

رزمنده‌ای که با هنر صدف کاری نام خلیج‌فارس را زنده کرد + تصاویر

موحدی در مورد دلایل روی آوردن به این هنر زیبا اظهار داشت: ۲۲ سال پیش وقتی برای تفریح با دوستان به سواحل کنار خلیج‌فارس در بندر عباس رفتیم در کنار ماسه‌های نرم ساحل و گوش‌ماهی و یا همان صدف‌ها نظر من را به خود جلب کرد.

وی گفت: این صدف‌ها که روزگاری نه‌ چندان دور اجزا بدن موجوداتی نرم‌تن بوده‌اند و براثر فعل‌ و انفعالات شیمیایی و تغییر محیط سخت تن شده‌اند پس از جلب‌توجه ما امروز به امرار معاشی برای خانواده من و تعدادی از دوستانم تبدیل‌ شده‌اند.

مشتریان ما از حاشیه خلیج‌فارس هستند

هنرمند صنایع‌دستی نهاوند که مشتریانی از دیگر استان‌ها و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارد می‌افزاید: روزگاری ما از صدای خش‌خش صدف‌ها زیر پایمان در سواحل ماسه‌ای شمال و جنوب کشور لذت می‌بردیم ولی امروز به‌ واسطه فروش آن و امرار معاش برای خانواده لذت می‌بریم.

موحدی بیان کرد: در سال‌های اخیر که خیلی از اعراب قصد داشتند نام خلیج‌فارس را به خلیج عربی تغییر دهند ولی نمی‌دانستند که در ۲ هزار کیلومتری این ساحل زیبا با آسمانی نیلگون مردمی از نهاوند نام آن را زنده نگه می‌دارند.

رزمنده‌ای که با هنر صدف کاری نام خلیج‌فارس را زنده کرد + تصاویر

وی اظهار داشت: برای زنده نگه‌داشتن نام ایران و ایجاد اشتغال از طریق جمع‌آوری این صدف‌های بی‌ارزش حاشیه‌ نشینان اطراف خلیج‌فارس پولی زیادی برای این هنر ایرانی پرداخت می‌کنند تا دکور خانه‌هایشان باشد و همین برای ما بس است تا به آنها بفهمانیم که خلیج ما برای همیشه و تا ابد فارس است.

بیش از ۲۰ خانوار با حفظ محیط‌ زیست از این راه امرار معاش می‌کنند

استادکار نهاوندی گفت: در سواحل بندرعباس بیش از ۲۰ خانوار در چند روز تلاش برای من ۲ تن صدف جمع‌آوری و از این راه خرج خود و خانواده‌هایشان را تأمین می کننده ضمن حفظ محیط‌ زیست به اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال نیز کمک می‌کنند.

رزمنده‌ای که با هنر صدف کاری نام خلیج‌فارس را زنده کرد + تصاویر

هنرمند نهاوندی اشاره کرد: اگر حمایت مسئولان استانی و شهرستانی با ما باشد به‌ تنهایی و ظرف ۶۰ روز حداقل ۳۰ خانواده را استاد هنر تزئینات صدف کاری می‌کنم تا خرج چندین خانواده را بدهند ولی افسوس نه حمایتی از ما می‌شود و نه تسهیلاتی در اختیارمان قرار می‌گیرد.

رزمنده‌ای که با هنر صدف کاری نام خلیج‌فارس را زنده کرد + تصاویر

موحدی گفت: در طی این ۲۲ سال فعالیت بیش از ۱۵۰۰ نوع صدف دریایی را شناسایی کرده‌ام و مردم ایران و هرکجای جهان هر نوع سفارش نمونَکی را که بدهند باهنر صدف کاری آن را انجام می‌دهم و در این راه تمامی اعضای خانواده من استاد کار هستند.

مردم برای تزئینات خانه و منازل خود هزینه می‌کنند

وی بیان کرد: مردم برای تزئینات خانه و منازل خود هزینه می‌کنند به‌ طوری‌ که ما حتی از ترکیه و بیشتر حاشیه‌ نشینان خلیج‌فارس درخواست سفارش داریم و این استفاده از ظرفیت و هنر ما ایرانی‌ها را می‌رساند ولی متأسفانه تنها چند شرکت و کارگاه کوچک این کار را انجام می‌دهند.
 

رزمنده‌ای که با هنر صدف کاری نام خلیج‌فارس را زنده کرد + تصاویر

کورش موحدی عنوان کرد: با چینش صدف‌های آهکی در کنار هم و با خلاقیت خاص می‌توان بهترین جلوه‌های از زیبایی را به نمایش گذاشت ولی تاکنون من در کارگاه چندمتری ام نتوانستم به جایگاهی که در نظر دارم برسم وقتی خریداران و سفارش‌دهندگان به درب منزل و کارگاه من در برزول مراجعه می‌کنند در کمال تعجب می‌گویند این‌همه آثار زیبا در اینجا تولید می‌شود.

وی گفت: تاکنون و با توجه به سفارش‌هایی که از طرف مشتریان داخلی و خارجی داشته‌ام سفره عقد زیر تلویزیونی چراغ‌خواب کوزه آبخوری دوچرخه میز و صندلی و صدها قلم کالا و اسباب و لوازم خانه‌ها را با صدف تزیین کردم.

رزمنده‌ای که با هنر صدف کاری نام خلیج‌فارس را زنده کرد + تصاویر

هنرمند چیره‌دست نهاوندی با ناراحتی و بغض در گلو گفت: ۲۲ سال است به‌ عنوان تنها هنرمند غرب ایران در این کار هستم و حتی چند بار از طرف نهادهای مختلف به‌ عنوان نمونه معرفی شدم و چندین نمایشگاه دایر کردم ولی متأسفانه هنوز من و خانواده‌ام تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نیستیم.

باهنر صدف کاری نام نهاوند و خلیج‌فارس را زنده کردم

موحدی اظهار داشت: با همین هنرم هم با مشکلات اقتصادی مبارزه می‌کنم و هم نام نهاوند و خلیج‌فارس را در منطقه زنده کردم و مسئولان نیز با قرار دادن تسهیلات مناسب می‌توانند در راه اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری من را یاری کنند.

جوانان فقط دنبال اداره و میز نباشند با تولید کشور را پیش ببرید

وی یادآور شد: بزرگترین آرزویم این است که کارگاه بزرگی داشته باشم و با آموزش استاد کاران زیادی را تحویل جامعه دهم تا دیگر بیکاری نباشد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهم کرد همچنان که در دوران دفاع مقدس با کمک رزمندگان اسلام دشمن بعثی و حامیان آنها را بیرون راندیم.

رزمنده‌ای که با هنر صدف کاری نام خلیج‌فارس را زنده کرد + تصاویر

استادکار هنرهای دستی و صدف کاری در غرب ایران می‌افزاید: دیروز بافضل خدای متعال در کنار رزمندگان دفاع مقدس دشمنان را ترساندیم و امروز نیز با گوش دادن به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی گم بر می‌داریم و گوش‌ به‌ فرمان ایشان دشمنان انقلاب را مأیوس می‌کنیم.

رزمنده‌ای که با هنر صدف کاری نام خلیج‌فارس را زنده کرد + تصاویر

موحدی عنوان کرد: جوانان فقط دنبال اداره و میز نباشند همان‌طور که فرزندان من با تحصیلات عالیه در حال کار کردن با من در کارگاه خانگی هستند و کار را هیچ نوع عیب و ننگی نمی‌دانند و امروزه هرکدام استادکاری هستند. 

کانال صدای نهاوند

 

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش