- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

سرتیپ دکتر خلبان علی‌محمد نادری: تشکیل پایگاه هوایی رعد سرنوشت جنگ با ابرقدرت‌ها را تغییر داد

صدای نهاوند:

جانشین سابق معاونت عملیات نهاجا گفت: شهید بابایی با خلبانان ورزیده و زبده نیروی هوایی قرارگاه رعد را تشکیل داد و سرنوشت جنگ را در آسمان‌ها به نفع ایران تغییر داد.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، امیر سرتیپ دکتر خلبان علی‌محمد نادری در نهاوند اظهار داشت: سرلشکر شهید عباس بابایی با نبوغ فکری منحصربه‌فرد خود در تشکیل پایگاه رعد یک طراح بسیار خوب را در نیروی هوایی پایدار کرد که سال‌ها دشمنان باید در مورد آن فکر کنند.
 
تشکیل پایگاه هوایی رعد سرنوشت جنگ با ابرقدرت‌ها را تغییر داد
 
وی گفت: یکی از هم‌رزمان و خلبانان همراه شهید عباس بابایی در طول ۸ سال دفاع مقدس و جزو ۵ خلبانی بودم که افتخار همراهی با شهید بابایی در تشکیل قرارگاه رعد را داشتم و از این مرد بزرگ نکات اخلاقی و فنی زیادی را یاد گرفتم.
 
تشکیل پایگاه هوایی رعد سرنوشت جنگ با ابرقدرت‌ها را تغییر داد
 
نادری افزود: از طریق شهید اردستانی با سرلشگر بابایی آشنا شدم در آن‌وقت بنده فرمانده گردان شکاری پایگاه تبریز بودم که شهید بابایی سمت معاونت عملیات کل نیروی هوایی ارتش کشور را بر عهده داشت و دستور انتقال این‌جانب را به پایگاه ۵ دادند و من را به معاونت عملیات پایگاه منصوب و همین باعث رفاقت و دوستی ما تا لحظه شهادت ایشان شد.
 
تشکیل پایگاه هوایی رعد سرنوشت جنگ با ابرقدرت‌ها را تغییر داد
 
جانشین سابق معاونت عملیات نهاجا بیان کرد: در ابتدایی جنگ به دلیل نوپا بودن انقلاب، فرارو پراکنده شدن بعضی از فرماندهان و خلبانان خروج اساتید و تکنسین‌های هواپیماهای نظامی، نیروی هوایی ارتش در وضعیت بحرانی قرار داشت.
 
تشکیل پایگاه هوایی رعد سرنوشت جنگ با ابرقدرت‌ها را تغییر داد
 
وی اظهار کرد: به دلیل و جود یک سری افراد معدود و خائنی که هنوز طرفدار شاه و در داخل تشکیلات بودند بیشتر عملیاتی که ما علیه دشمن صورت دادیم به‌طور قابل‌تأملی با شکست روبرو می‌شد به‌گونه‌ای که بیشتر این عملیات با تلفات سنگین مواجه بود.
 
نادری با اشاره به نوآوری و ترفند شهید بابایی در تشکیل قرارگاه رعد گفت: سرلشگر بابایی برای جلوگیری ازهم‌پاشیدگی نیروی هوایی و تضعیف روحیه رزمندگان و خلبانان با شناسایی افراد مؤمن انقلابی و با تخصص بالا به فکر تشکیل قرارگاه رعد با فرماندهی و مسئولیت مستقیم خودش افتاد که جان تازه‌ای به نیروی هوایی داد.
 
وی عنوان کرد: پس از ساماندهی این قرارگاه که به شکل مخفی و برای جلوگیری از لو رفتن عملیات تشکیل شد ایده شهید بابایی و هم‌فکری خلبانان باعث شده بود کمتر پیش بیاید اطلاعات یک عملیاتی به بیرون درز کند و ازاین‌رو افزایش تعداد عملیات و پایین آمدن صدمه بر هواپیماها و خلبانان همه دنیا را به حیرت واداشت.
 
تشکیل پایگاه هوایی رعد سرنوشت جنگ با ابرقدرت‌ها را تغییر داد
 
جانشینی فرمانده پایگاه دوم شکاری تبریز افزود: قرارگاه رعدی که سرلشگر بابایی تشکیل داد تلفیقی از نوآوری و ترفند جدید جنگی بود که در آمریکا آموزش آن را فراگرفته و آن را در ایران بومی‌سازی کرد این روش هم‌تغییری در تاکتیک‌های پروازی بود و هم در اجرای نحوه عملیات که کمترین آسیب به هواپیماهای ما وارد می‌شد.
 
وی بیان کرد: شکست‌های ابتدای جنگ ازیک‌طرف و اطلاعات نیروی هوایی ما که در اختیار آمریکا بود ازیک‌طرف باعث ایجاد مشکلاتی شد و این در حالی بود که ما کشورهایی مانند چین، روسیه، امریکا هواپیما داشتیم که شهید بابایی با کمک سایر خلبانان و تکنسین‌ها با تلفیق و ابتکار عمل نحوه به‌کارگیری و استفاده از تسلیحات را در هواپیماها تغییر دادیم که یک پیشرفت و سردرگمی دشمن در پیش‌بینی حمل سلاح توسط جنگنده‌های ما شد.
 
جانشین سابق معاونت عملیات نهاجا اظهار داشت: با استفاده از شیوه جدید و تلفیق تسلیحات مختلف بر روی هواپیماها در عملیات کربلای ۵ بیش از ۲۰۰ پرواز موفق انجام دادیم که باهدف پشتیبانی از نیروی‌های سطحی صورت گرفت و تلفات سنگین بر پیکره لشکر زرهی عراق وارد شد به‌نوعی که حتی یک گلوله بر جنگنده‌های ما اصابت نکرد.
 
وی گفت: آمریکا و عراق و دیگر هم پیمانان آنها فکر می‌کردند ما سلاح‌های جدیدی را خریداری کرده‌ایم و به دنبال این فروشنده بودند ولی غافل از اینکه اقدام داخلی و تفکر بسیجی شهید بابایی و سایر خلبانان بود که در قرارگاه رعد آنها را سردرگم کرد و تا آخر جنگ هم نفهمیدند.
 
نادری عنوان کرد: امروز به برکت رهبری‌های مقام معظم رهبری و روحیه بسیجی که در بین نسل جوان و با تعهد خلبان نیروی هوایی با تجهیزات مدرن ساخت داخل وجود دارد هر دشمنی که فکر احمقانه حمله به ایران اسلامی را در سرخود بپروراند با سخت‌ترین شکست مراجعه می‌شود زیرا در دورانی که شدیدترین تحریم‌ها بود ما درنبرد هوایی و زمینی دشمنان مردم و انقلاب اسلامی را به‌زانو درآوردیم.
کانال صدای نهاوند [1]