- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

سراب ملوسان نگینی در دل طبیعت زیبای شهر سراب‌های خروشان/روستای ملوسان بهشت گم شده+تصاویر

صدای نهاوند:

بوی دلنواز طبیعت در میان صخره‌هایی که سراب خروشان و منظره‌های زیبا و دل‌نشین روستای ملوسان را بغل گرفته‌اند، با بوی سبزی‌های صحرایی حس بویایی‌ات را تحریک می‌کند، تا تو را برای سفر به همین نزدیکی فرا بخواند.سفر به روستای بکر و سراب شگفتی ساز ملوسان نگین ناشناخته طبیعت منحصربه‌فرد شهر سراب‌های خروشان ایران‌زمین.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نهاوند، وقتی در ذهن خود نقشه سفر را می‌کشی شاید نام روستا و سراب ملوسان نهاوند  فواره می‌کند و مثل یک هشدار تو را به سمت خود می‌کشاند و با این کشش باروبندیل سفر را می‌بندی و راهی دیاری می‌شوی که انگار قلم نقاش روزگار، رنگ به تاریخ آن زده است و دامن گل‌دار کوه‌ها را با چین‌هایی از آب‌های روان به هم دوخته است.

IMG_5172

از نهاوند که خارج می‌شویم،کیلومتر۱۵ شمال غربی جاده کرمانشاه تابلوی روستای طائمه دیده می‌شود.وارد جاده فرعی می‌شویم، بعد از روستاهای طائمه به روستای ملوسان از توابع بخش مرکزی نهاوند می‌رسیم روستایی دارای ۱۷۰ خانوار وحدود ۶۰۰ نفر جمعیت روستایی که اکثریت مردم آن به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

اگر اهل سفر باشید و به روستاهای مختلف ایران سری زده باشید اولین خصوصیتی که چشمتان را جلب خود می‌کند پاکیزگی و رعایت اصول بهداشتی در این روستا است. 

روستای ملوسان به همت و تلاش دهیار دلسوز وظیفه‌شناسی که دارد،توانسته از امکانات رفاهی و توسعه بسیار خوبی نسبت به دیگر روستاهای نهاوند برخوردار باشد. در همه جای روستا سطل زباله وجود دارد و همه اهالی در حفظ زیبایی و پاکیزگی روستا همکاری و تلاش می‌کنند.

IMG_5336

مراد مومیوند دهیار خوش‌اخلاق، متعهد و پرتلاش روستای ملوسان به همراه جمعی از مردم مهمان‌نواز و بی‌آلایش روستا میزبان بخشدار مرکزی و اعضا هیئت تحریریه پایگاه خبری صدای نهاوند هستند تا چندساعتی از زیبای های منحصربه‌فرد این روستا دیدن کنیم.

ازجمله امکانات و خدماتی که با همدلی مردم و پیگیری دهیار روستای ملوسان در جهت توسعه و زیباسازی روستا صورت گرفته،می‌توان به آب شرب بهداشتی،روشنایی معابر و کوچه‌ها، ،تلفن ،اینترنت،مدارس ابتدایی و راهنمایی،مرکز بهداشت فعال،وجود نهرهای انحرافی و آب‌بندها،ساخت پل خاکی با مشارکت مردم،وجود زمین فوتبال وساخت رخت‌کن با اعتبارات مردمی ،توسعه طرح هادی و بهسازی روستا،آسفالت معابر اصلی،  وجود سبدهای زباله، دفن زباله‌ها در محلی دور از روستا، ساخت و تجهزپارک تفریحی روستایی، نصب آب‌خوری و حصار کشی آن اشاره کرد.

IMG_5145

در روستای ملوسان کارگاه تولیدی صنایع ام دی افی وجود دارد که تمام مراحل قانونی آن انجام‌شده است کارگاهی دارای پروانه کسب و شناسنامه با تولید کالاهای باکیفیت و مرغوب که انسان را به تحسین و تشویق کارفرمای آن وامی‌دارد.

مومیوند دهیار پر توان روستا در میان بازدید، پل خاکی ساخته‌شده‌ی را بر روی رودخانه سراب ملوسان نشان می‌دهد که یک‌بار دیگر همدلی و مشارکت همه‌جانبه مردم را برای توسعه و رشد این روستا نشان می‌دهد و اضافه می‌کند: از این پل برای دفن زباله‌ها در محل مشخصی در آن‌سوی رودخانه استفاده می‌شود و این پل دسترسی اهالی به گاوداری صنعتی و چراگاه دام‌ها و زمین های کشاورزی و باغات را آسان کرده است.

IMG_5162

مسیر سراب ملوسان  به‌قدری زیباست که واقعاً وصف‌ناشدنی است از هر تپه‌ای که پایین می‌روی، پشتش یک بهشت و دنیایی از رنگ‌های طبیعی به همراه انواعی از گیاهان صحرایی خودنمایی می‌کند سرابی در دل صخره‌ای و دامن سبز طبیعت به ویژگی‌ها و زیبایی‌های منحصربه‌فردش و غارهای دوقلو و دشت پهناور آن از جاذبه‌های طبیعی و بکر منطقه ملوسان هستند هرچند که چشمان ما از لاله‌های واژگون به‌سادگی عبور نمی‌کند.

ملوسان آن‌قدر ویژگی و زیبایی بکر دارد که منطقه شکارممنوع اعلام شود و شهرت جهانی پیدا کند.

IMG_5244

ملوسان نزدیک به  ۱۵ سال است به دلیل گونه‌های کم یاب قوچ و میش به‌عنوان منطقه ممنوعه شناخته‌شده و دارای یک واحد پاسگاه محیط‌بانی به مساحت ۱۰ هزار هکتار است که از شمال به روستای سیاه دره و گل زرد تویسرکان و از جنوب به روستاهای ده سرخه و ملوسان و طائمه و از غرب به روستاها قشلاق نجف و از شرق به روستای بابا کمال شهرستان تویسرکان محدودشده است.

کوهای بلند ملوسان با ارتفاع دو هزار ۸۵۰ متر دارای دره‌ها و پناهگاه‌های فراوانی مانند دره بادام، دره تابستانی، سرچشمه توشه، چوله زرده، دره چرخه دان همراه با چشمه‌های دائمی و فصلی زیاد و یک سراب پرآب  قطعاً می‌تواند دل‌وجان هرکسی را برای دیدن این طبیعت بهشت گونه به ملوسان بکشاند.

IMG_5313

روستای ملوسان در منطقه کوهستانی قرار دارد و به همین دلیل چهار فصل مختلف و زیبا دارد.هوای بهاری آن بسیار زیبا و قشنگ است، باران‌ها تا اوایل خرداد ادامه دارد و پس‌ازآن کم‌کم گرما فرا می رسد،با شروع فصل گرما در روستا گیاهان و بخصوص میوه‌های درختان به‌طور چشمگیری رشد می‌کنند و آماده برداشت می‌شوند.

این روزها ملوسان آماه می‌شود تا با راه‌اندازی ریل قطار جاذبه‌های منحصربه‌فرد خود را به مهمانان و مسافرانی که از نهاوند می‌گذرند  نشان دهد سراب بسیار زیبای ملوسان که سالانه هزاران گردشگر و مسافر را به خود جلب می‌کند این روزها فقط یک دغدغه دارد و آن ساماندهی و مرمت راه دسترسی و ساماندهی و احداث چند آلاچیق و سکوی نشیمن و سرویس بهداشتی است تا میزبان شایسته‌ای برای خیل عظیم گردشگران و مهمانانی باشد که این روستا و سراب را برای تفریح و استراحت خود انتخاب می‌کنند.

IMG_5246

بخشدار مرکزی نهاوند هنگام بازدید از روستای ملوسان بیان داشت:نقش دهیار در توسعه و پیشرفت  روستاها بسیارموثراست .دهیار با ارائه گزارش‌های به‌موقع از اخبار و مشکلات روستا به بخشدار و پیگیری مسائل و طرح‌ها می‌تواند زمینه جذب اعتبارات و توسعه روستای خود را فراهم سازد.

آیت صالحی با اشاره به اینکه در،روستای ملوسان بسیاری از طرح‌ها با مشارکت اهالی روستا اجرا و رونق گرفته است،گفت: حرکت خودجوش مردم و دهیار روستا نقش موثری در پیشرفت و توسعه روستایی داشته است. به‌گونه‌ای که در روستاهایی که همدلی و مشارکت بین اهالی وجود داشته است با کمترین امکانات و حداقل اعتبارات پیشرفت خوب و قابل‌توجهی در زیباسازی و توسعه روستا به‌دست‌آمده است و بالعکس عدم همدلی و مشارکت در بسیاری از روستاها باعث شده که از بهترین اعتبارات و موقعیت‌ها نتوانند به نفع مردم روستا و توسعه آن بهره گیرند.

IMG_5286

صالحی خطاب به اعضا هیئت تحریریه صدای نهاوند بیان داشت : سراب ملوسان باوجود آب چشمه فراوان و قابل شرب،راه  دسترسی مناسب و تردد راحت و آسان مردم قابلیت توسعه ظرفیت گردشگری شهرستان نهاوند را دارد اما متأسفانه این فضای بسیار زیبا و منحصربه‌فرد تاکنون از دید مسئولان مربوطه پنهان مانده و هیچ اقدامی در جهت توسعه و ساماندهی و ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی و معرفی آن به گردشگران صورت نگرفته است.

با بررسی‌های اولیه و مقدماتی از روستا و سراب ملوسان توسط بخشدار مرکزی و اعضا هیئت تحریریه پایگاه خبری صدای نهاوند محرز شد که این منطقه استعداد، فضاسازی مناسب، راه دسترسی مناسب، ایجاد پارکینگ، احداث آلاچیق و سرویس بهداشتی و ایجاد امکانات خدماتی و رفاهی باوجود فضای کافی و مناسب برای جذب گردشگر را دارد.

IMG_5343

به همین جهت با همکاری، تعامل و پیگیری  نهادها و سازمان‌های مرتبط مانند فرمانداری، محیط‌زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی و مشخص شدن محدوده قانونی سراب ملوسان برای جلوگیری از استفاده و بهره‌برداری‌های شخصی و غیرقانونی، توسعه و آبادانی این منطقه نیز صورت خواهد گرفت و به‌طورقطع یکی از بهترین جاذبه‌های شهر نهاوند خواهد شد.

گزارش و تصویر/سمیه شاهین

کانال صدای نهاوند [1]