- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

عملیات مبارزه بیولوژیک در ۳۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی نهاوند آغاز شد

احمد باقری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نهاوند گفت: با توجه به اهمیت کنترل بیولوژیک به‌منظور کاهش مصرف سموم شیمیایی و خطرات ناشی از استعمال سموم، ضرورت استفاده از حشرات مفید به‌عنوان عوامل بیولوژیک در مزارع احساس می‌شود.

وی اظهار داشت: در راستای کاهش جمعیت آفت و عدم خسارت به محصول، استفاده از عوامل بیولوژیک در قالب طرح مدیریت تلفیقی آفات امری مهم به شمار می‌رود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند افزود: بر همین اساس عملیات رهاسازی زنبور «تریکوگراما» و زنبور «براون» در مزارع ذرت این شهرستان علیه آفت کرم ساقه خوار ذرت «سزا میا» آغاز شد.

وی اظهار داشت: این عوامل با پارازیته کردن لارو و تخم کرم ساقه خوار ذرت موجب کاهش خسارت به محصول می‌شوند و از رسیدن ضرر و زیان به کشاورزان جلوگیری و به افزایش محصول کمک می‌کند.

باقری گفت: در شهرستان نهاوند طی ۵ سال گذشته به‌طور میانگین حدود ۲ تا ۳ هزار هکتار از اراضی آلوده ذرت علوفه‌ای تحت عملیات مبارزه بیولوژیک و آزادسازی حشرات مفید قرارگرفته که اثرات مفیدی نیز در برداشته است.

وی افزود: این عملیات در سه مرحله با توجه به وضعیت رویشی محصول و حشره انجام‌شده است و امسال نیز ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: در سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود ۳ هزار هکتار از اراضی که شامل مزارع علوفه‌ای و دانه‌ای است تحت عملیات رهاسازی قرار گیرند.