سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

امتحانات نهایی نهاوند برای اولین بار در ۳ پایه برگزار می‌شود

دستگاه‌های شهرستان نهاوند به کمک آموزش و پرورش بیایند

فضای شهر و سیمای شهری نهاوند زیبنده میزبانی نوروز نیست

  • کد خبر : 514

صدای نهاوند: احداث سد گرین نهاوند که از آرزوهای ۵۰ ساله مردم این شهرستان به شمار می رفت بعد از پنج دهه توقف در خردادماه سال ۹۰ از سرگرفته شد اما متاسفانه کمبود اعتبار مانع ادامه اجرای آن شده و پروژه ای که بعنوان سنگ محک توسعه و پیشرفت نهاوند مطرح شده درگیر واگذاری یا عدم واگذاری به بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار صدای نهاوند، مناقصه سد مخزنی گرین نهاوند ۲۰ آذرماه ۸۹ برگزار و شرکت ملی ساختمان برنده این مناقصه شد و با حضور معاون اول رئیس جمهور سد مخزنی ۱۲۰ میلیون متر مکعبی نهاوند خردادماه ۹۰ کلنگ‌زنی ‌شد.

احداث این سد در طول سه سال گذشته آبستن اتفاقات مختلف و کانون توجه خبرگزاریها و اظهار نظرهای مختلف مسئولان قرار گرفته تا حدی که استاندار همدان آن را خط قرمز کاری خود عنوان کرده است.

اما به راستی مبنای این همه بحث و خبر  درباره سد گرین نهاوند چیست و چرا یک سد برای یک شهرستان اینقدر اهمیت یافته است؟

احداث سد گرین نهاوند از آرزوهای ۵۰ ساله مردم این شهرستان

مردم شهرستان نهاوند به خاطر دارند احداث سد گرین از آرزوهای ۵۰ ساله مردم این شهرستان بوده است که بعد از پنج دهه توقف در خردادماه سال ۹۰ از سرگرفته شد.

 

این سد با افق تأمین آب شرب شهرستان نهاوند و سه هزار و ۵۹۹ هکتار توسعه اراضی و ۵۶۷ هکتار نیز بهبود تأمین آب اراضی کشاورزی و ایجاد بیش از هفت هزار شغل به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم طراحی شده است، با ایجاد سد گرین کم‌آبی و خشکسالی از شهرستان نهاوند رخت بر می‌بندد و کشاورزان نهاوندی دیگر مشکل کم‌آبی یا بی‌آبی نخواهند داشت.

ساخت این سد که حجمی بالغ بر ۱۲۰ میلیون مترمکعب دارد امکان بهره برداری از منابع آبی را به سه برابر افزایش می دهد و می توان عنوان کرد سایه خشکسالی از سر مردم نهاوند و مناطقی نظیر کنگاور و بخش هایی از استان کرمانشاه رخت بندد و بعضی از شهرهای استان همدان نیز از مزایای این سد بهره مند خواهند شد.

آنچه مطرح شد تنها قسمتی از اهمیت و ویژگی و حساسیت لزوم احداث سد گرین نهاوند را مشخص می کند در حالی که آمایش سرزمین نهاوند که علی القاعده مهمترین مرجع برای تبیین این قصه است مشخص می کند ضمن لزوم توجه به اولویت های دو و سه اولویت درجه یک آن یعنی کشاورزی نهاوند بعنوان قطب غرب کشور و استان همدان اولا نیازمند علوم و پژوهش و تحقیقات و ثانیا محتاج آب است.

تورق تاریخ استان همدان تاکید می کند که تیرماه ۸۳  در سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان همدان بر بحران آب در استان همدان تاکید بسیاری شد و در این زمینه نیز مصوباتی صورت گرفت که متاسفانه پس از گذشت ۱۰ سال پروژه هایی همچون آبرسانی از سد تالوار به همدان، آبرسانی از سد کلان به ملایر، سد گرین نهاوند و سد نعمت آباد اسدآباد هنوز اجرایی نشده اند.

در این سفر جلسه ای در حضور مقام معظم رهبری و مسئولان وقت در استان همدان برگزار شد که رهبر معظم انقلاب در این جلسه با تأکید بر لزوم اهتمام مسئولان دستگاه ها برای بهره برداری سر موعد از طرح های مصوب فرمودند: به گونه ای عمل کنید که نتایج این طرح ها، در مدت نه چندان طولانی در زندگی مردم استان همدان ملموس شود.

 

مقام معظم رهبری کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری، صنایع روستایی و تکمیلی و معادن را پنج محور اصلی توسعه استان پر خیر و برکت همدان خواندند و افزودند: برای شکوفایی ظرفیت های استان در ۵ محور یاد شده باید دو مسئله گسترش راه ها و تأمین آب مورد نیاز استان مورد توجه کامل قرار گیرد

به همین علت بود که استاندار همدان سدگرین را یکی از خطوط قرمز استان همدان عنوان کرد و گفت: تکمیل این پروژه نباید مورد غفلت قرار گیرد و باید با جدیت دنبال شود.

محمد ناصر نیکبخت قصور و کوتاهی در احداث سد گرین را نمی پذیرد و با اشاره به انقلاب و تحولی که سد گرین در عرصه اقتصاد و کشاورزی استان و شهرستان نهاوند ایجاد می کند از واگذاری آن به بخش خصوصی برای تکمیل پروژه سد گرین دفاع می کند.

اهمیت سد گرین و لزوم احداث آن در استان همدان در شرایطی حساس و مهم عنوان می شود که همه کارشناسان و مسئولان جنگ آینده را جنگ آب می دانند جنگی که بحران آن چند سالی در کشور و جهان شروع شده و تبعات مختلفی هم به همراه داشته است.

مسئولان بومی شهرستان و حتی استان به خوبی وضعیت فعلی و آینده را درک کرده اند و به همین علت با پیگیری مستمر و پافشاری، خواهان شتاب و سرعت در احداث سد گرین نهاوند هستند که نمونه بارز آن صحبت های  بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده معین مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با مهر است که گفت: احداث سدگرین موجب تحول اقتصادی و کشاورزی استان همدان می شود و از واگذاری این سد به بخش خصوصی حمایت می کنیم.

این سد می تواند آب ۹‌ هزار و ۲۶۹ هکتار از اراضی دشت نهاوند را تأمین  کند

بهروز نعمتی بیان داشت: انجام کار بزرگ و تأثیر گذار سد گرین نهاوند در شهر نهاوند موجب تغییر و تحول بزرگی در زمینه کشاورزی و اقتصادی غرب کشور می شود و این سد می تواند آب ۹‌ هزار و ۲۶۹ هکتار از اراضی دشت نهاوند را تأمین  کند.

 

نعمتی با بیان اینکه مراحل مقدماتی و قانونی واگذاری سد گرین نهاوند به بخش خصوصی در حال انجام است، گفت: این کار باید هر چه سریعتر انجام شود و پذیرفتنی نیست که مسئولی بخواهد در اجرای این روند مانع تراشی و یا کوتاهی کند.

احداث سدی با این عظمت در نهاوند در تغذیه منابع زیرزمینی و تقویت محیط زیست با توجه به فضایی که ایجاد می شود تاثیرگذار خواهد بود.

ساخت پروژه ای که مشکل چندین منطقه را حل خواهد کرد نباید به بهانه نبود اعتبار و کمبود نقدینگی درجا بزند چراکه مردم به وعده های دولتمردان دل خوش کرده اند و آرزوی تحقق وعده ها را در سر می پرورانند.

وضعیت لاک پشت گونه احداث سد گرین و نگرانی از تعطیلی این سد فرماندار شهرستان نهاوند را نیز به واکنش وادار کرد به حدی که از گلایه‌مندی خود نسبت به امور آب استان در بحث سد گرین گفت و اینکه پنج ماه است مدیرکل امور آب استان سرمایه‌گذار بخش خصوصی را که قرار است پروژه را در ۳۶ ماه تحویل بگیرد به دلیل جواب یک سئوال، سرگردان کرده است.

امامعلی عبدالملکی گفت: مدیرعامل می‌گوید “جنگ آب آغاز شده است”اما به جای اینکه دستگاه‌ها و مسئولان نسبت به بحث آب پیگیر باشند، متأسفانه شرایطی به وجود آمده که سدی مقابل گرین ایجاد شده و نمی‌خواهند کار پیش برود.

مانع‌تراشی‌ها نمی‌گذارد کار انجام شود

عبدالملکی ادامه داد: کسانی که به دستور صریح استاندار همدان برای ادامه عملیات اجرای احداث سد گرین، بی‌توجهی می‌کنند و پیگیر نیستند باید پاسخگوی راکد شدن سد باشند که اگر اینطور پیش برود و متولیان آب استان گام مثبتی برندارند تا ۳۰ سال دیگر هم این سد همین طور راکد می‌ماند و همین مانع‌تراشی‌ها نمی‌گذارد کار انجام شود.

 

مدیرعامل شرکت آب متطقه ای استان همدان  نیز در این زمینه عنوان کرد: سد گرین یکی دیگر از پروژه های مصوب سفر مقام معظم رهبری است و این پروژه که از سال ۸۷ آغاز شده دارای هشت درصد پیشرفت است و برای اتمام به ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مرتضی عزالدین عنوان کرد: تاکنون برای این پروژه نزدیک به ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده و برای امسال نیز تنها ۸۴۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

عزالدین تاکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات این طرح کمبود اعتبارات است به طوری که تا کنون بیش از هفت میلیارد تومان به پیمانکار پروژه بدهکار هستیم و نیاز است نمایندگان استان برای جذب اعتبارات پیگیری های لازم را داشته باشند.

مهمترین راهکار برون رفت این پروژه از مشکل واگذاری آن به بخش خصوصی برای اجرا است

وی مهمترین راهکار برای برون رفت این پروژه از مشکل را واگذاری به بخش خصوصی برای اجرا دانست و گفت: هم اکنون مذاکراتی با یک فعال بخش خصوصی برای واگذاری پروژه در حال انجام است که ورود بخش خصوصی می تواند این پروژه را از تعطیلی نجات دهد.

واقعیت ساده و در عین حال مهم این است که به نتیجه رسیدن چند پروژه مهم و اساسی شهرستان نهاوند از جمله راه آهن، بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی دولتی و در صدر آنها سد گرین در قالب زمانبندی و با دقتی در حد آینده نگاری سال و ماه و هفته و روز (حداقل) بعنوان پروژه های محرک توسعه و پیشرفت شهرستان محسوب و مورد اهتمام روزانه و درج نتایج قرار گیرند.

 

مسئولان و فعالان عرصه های مختلف سیاسی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و مدیران نهاوند  بالاخص نماینده معین مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه و فرماندار بخوبی می دانند که اهتمام به این امور زیر بنایی و مهم نیازمند وفاق و انسجام است و در سطحی بالاتر احتیاج مبرم به مشارکت آگاهانه و دلسوزانه و موثر و به روز دارد.

امیدواریم حساسیت احداث سد گرین و برکات و تحولات گسترده ای که با احداث این سد در استان حاصل می شود باعث شود هر چه زودتر بهترین و قاطع ترین تصمیم در مورد شتاب و سرعت در روند احداث این سد گرفته شود و جمعیت ۲۰۰ هزار نفری شهرستان نهاوند را از دغدغه و نگرانی رهایی بخشد.

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش