مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

  • کد خبر : 517

صدای نهاوند:

تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده با تب حاد است که به وسیله کنه منتقل می شود، این بیماری در میان حیوانات اهلی علامت ندارد و به پوست می چسبد و آلوده می کند. از جای جای بدن خون می آید اختلال در پلاکت خون و پایین آمدن گلبول سفید خون می شود و……

 

باعث اختلال خونریزی در بدن، خونریزی مغزی، خونریزی بینی دستگاه گوارش و تب می شود.

دامداران و کشاورزان بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری تب کنگو هستند و به تاکید دامپزشکی، شهروندان گوشت را از مراکزی که تاییدیه دامپزشکی و کشتار بهداشتی دارند تهیه کنند و در دمای ۷۰درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانند

همچنین روستاییان از تماس مستقیم با حیوانات و گوشت ذبح شده و امحا و احشام دام خودداری کنند، حتما از دستکش و ماسک استفاده و گوشت تازه را حتما در یخچال نگهداری کنند تا مورد ابتلا کاهش یابد.

بر اسال اعلام اداره بهداشت شهرستان چالوس، مرگ یک نفر بر اثر بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان تایید شد و فرماندار چالوس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فوت یکی از اهالی شهر هچیرود در اثر بیماری مشکوک به تب کنگو اظهار کرد: در چنین مواردی مسأله سلامتی و جان افراد در میان است و لازم است همه دستگاه‌ها اقدامات جدی را در این زمینه انجام دهند.

محمد ناصر زندی، با بیان اینکه با هرگونه ذبح غیرقانونی دام باید برخورد قانونی صورت گیرد، افزود: شرایط پیش رو با وضعیت عادی متفاوت است و باید با هر مورد مشکوکی قاطعیت به خرج داد.

فرماندار چالوس ادامه داد: با توجه به اینکه بیماری در حال حاضر تحت کنترل است، نباید مردم را نگران کرد بلکه کافیست فقط مراقبتهای اولیه انجام شود، مردم از مراکز مناسب خرید کنند و شرایط نگهداری گوشت و فرآورده‌های دامی نیز به درستی انجام شود.

این مسئول تأکید کرد: با توجه به فوت فرد بیمار نباید خانواده آن مرحوم مورد اذیت و آزار قرار گیرند و متأسفانه افرادی از روی ناآگاهی در فضای مجازی به مسائل بعد از این حادثه دامن زدند که کاری پسندیده نیست.

وی با اشاره به به شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان در مناطقی از شرق مازندران تصریح کرد: تمام دستگاه‌ها مربوط باید مراقب باشند که به هیچ عنوان مرغ زنده چه در بازار و چه توسط دست‌فروشان دوره‌گرد خرید و فروش نشود.

روزهای اخیرشاهد بیماری cchf، ویروسی از گروه آریوویروس در مازندران هستیم که شایع ترین ناقل آن کنه ای با نام هیالوما است که مخزن این ویروس را می توان در طبیعت و درکنه یافت و ازطریق خون یا ترشحات بیمار، یا لاشه حیوانات آلوده منتقل می شوند.

می توان علایم این بیماری را سردرد شدید، تب و لرز، خستگی و درد عضلانی، پرخونی در صورت، استفراغ، احساس سرما و دردهای بالای معده ذکر کرد و به گفته رئیس مرکز بهداشت چالوس، این بیماری درحیوانات اهلی هیچ گونه علایم مشخص ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان از طریق ذبح حیوان آلوده یا به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان در یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده ممکن است.

حدیث گردکلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: خطر این بیماری جدی است ولی راه حل های آسانی برای پیشگیری دارد که می توان به سمپاشی منازل و اصطبل ها برای کاهش آکنه، مصرف مواد ضدعفونی برای گندزدایی توالت ها در محیط آلوده به خون و ترشحات بیمار اشاره کرد، همچنین از خرید گوشتهای بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی خودداری شود.

رئیس شبکه بهداشت چالوس در خصوص انتظارات از ادارات و افراد گفت: آموزش به مرغداران، شوراها و دهیاران، اتخاذ تدابیر و تهیه وسایل حفاظتی فردی برای کادر درمانی، برگزاری جلسات آموزشی کادر بیمارستان توسط مسئولین بیمارستانی، همکاری سازمان نظام پزشکی برای اجرای برنامه های آموزشی تخصصی مرتبط، تشدید قرنطینه های موجود، همکاری نیروی انتظامی و دادگستری در خصوص جلوگیری از تردد دامهای قاچاق، جلوگیری از زنده فروشی طیور و جلوگیری از کشتارهای غیر مجاز دام ضروری است.

گردکلی با اشاره به مرگ یکی از اهالی شهرستان بر اثر ابتلاء به بیماری تب کنگو ادامه داد: حواشی این بیماری باعث آزار و عذاب روحی خانواده مرحوم و موجب نگرانی و وحشت مردم منطقه شده است.

وی عنوان کرد: آنچه در درمان موثر بیماری نقش اساسی دارد، آغاز سریع درمان‌های ضد ویروسی برای فرد مشکوک به بیماری و جداسازی وی از دیگر افراد در محیط استریل است.

به تاکید کارشناسان و متخصصان بیماری‌های عفونی، دوره کمون تب کنگو را به طور متوسط از چهار تا حداکثر ۱۲ روز تخمین می‌زنند. این متخصصان می‌گویند: معمولا تا روز چهارم علائم غیرخونریزی مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگی، درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه چشم، استفراغ و دردهای بالای معده است.

علائم خونریزی از روز چهارم شروع می‌شود که بیشتر در مخاط دهان و پوست، لثه‌ها، بینی، معده، روده و رحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دست‌ها ظاهر می‌شود. مرگ بیمار، در صورت دسترسی نداشتن به مراکز پزشکی مجهز و نیز شوک، کم خونی، خونریزی شدید ریوی، عفونت و اختلال انعقادی داخل عروقی اتفاق می‌افتد.

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش