- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

آتش‌سوزی ۶۰ میلیون تومان به جنگل گیان خسارت وارد کرد

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند علی ده‌پهلوان اظهار داشت: متأسفانه در تابستان امسال بر اثر غفلت مردم، مسافران، گردشگران و عده‌ای از کشاورزان و اهالی روستاهای مجاور جنگل‌ها و مراتع بیش از ۳۰ مورد آتش‌سوزی در شهرستان نهاوند رخ داد که تاکنون بر اثر آن نزدیک به ۴۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های نهاوند دچار حریق شدند.

وی افزود: در بیشتر این آتش‌سوزی‌ها و به ویژه در جریان آتش‌سوزی مراتع و جنگل گیان نهاوند اگر حضور به ‌موقع ۲۰۰ نفر از مسئولان و اهالی محل نبود اکنون جنگل گیان به ‌کلی نابود شده بود در این راستا اطلاع‌رسانی به‌ موقع مردم و حضور نگهبانان جنگل سبب شد تا از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند بیان کرد: شهر گیان دارای ۱۵۰۰ هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت و مراتع است که از این میزان حدود ۴۵۰ هکتار دست کاشت است و مابقی آن شامل جنگل طبیعی و مرتع است که حدود ۲۱ هکتار از آن در آتش‌سوزی هفته گذشته سوخت و ۶۰۰ میلیون ریال خسارت وارد کرد.

وی گفت: در بیشتر مناطق آتش‌سوزی به دلیل جریان تندباد درختان به ‌طور سطحی طعمه حریق شدند و بر همین اساس به خاطر احیا بافت از بین رفته با تراکتور و دستگاه‌های آب‌پاش و آتش‌نشانی اقدام به آب‌رسانی و آبیاری درختان کردیم.

ده‌پهلوان با اشاره به تجارب گذشته خود در مورد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های نهاوند اظهار داشت: اگر مسئولان تمام امکانات را برای چند نوبت آبیاری بسیج کنند می‌توانیم قسمت‌های سوخته را تا قبل از پاییز احیا کنیم.

وی افزود: مردم می‌دانند حفاظت و حراست از جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی وظیفه‌ای همگانی است و بر همین اساس به‌ محض مشاهده آتش‌سوزی به ‌عنوان بازوی توانا به این اداره برای اطفای حریق کمک می‌کنند چرا که نیرو و امکانات ما نمی‌تواند جوابگوی تمام مشکلات در این زمینه شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند عنوان کرد: در بسیاری از حریق‌هایی که در امسال و سال گذشته رخ ‌داده است با کمک و تلاش نیروهای یگان حفاظت، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی، بسیج و نیروهای مردمی در کمترین زمان ممکن اطفا حریق انجام شد.

وی تصریح کرد: میزان مراتع موجود شهرستان بیش از ۹۳ هزار هکتار است که ۶ هزار و ۳۶۷ هکتار آن از نوع درجه‌یک،۴۶ هزار و ۹۹ هکتار آن از نوع درجه ‌دو و ۴۱ هزار و ۱۱۵ هکتار آن از نوع درجه سه است.

ده‌پهلوان گفت: متأسفانه در بروز ۹۵ درصد از آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها مردم نقش اصلی را دارند و نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند بنابراین از شهروندان نهاوندی و روستاهای همسایه جنگل و مراتع تقاضا داریم در صورت بروز آتش‌سوزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن موضوع را به اطلاع فوریت‌های امداد جنگل و مرتع برسانند.