- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

نبود زمین مناسب مشکل اصلی دفن زباله در اکثر روستاهای نهاوند است

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، عباس نجاری اظهار کرد: متاسفانه دفع پسماند مشکل عمده در سطح نهاوند به شمار می‌آید چرا که سطح آب‌های زیرزمینی در این شهرستان بالا است و اکثرا زمین‌های حاصل‌خیزی داشته و مردم به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول هستند.

وی با بیان اینکه نبود زمین مناسب دفن زباله مشکل بسیاری از روستاهای شهرستان نهاوند، تصریح کرد: ۹۰ درصد مناطقی که به عنوان محل دفن معرفی شده، از نظر ضوابط زیست‌محیطی به علت سطح آب، مزرعی بودن و … مشکل دارند.

وی با اشاره به اینکه به تازگی محل‌های دفنی در بخش خزل واقع در شهر فیروزان معرفی شده است، عنوان کرد: هفته گذشته کارگروه مدیریت پسماند بخش خزل در شهرداری فیروزان برگزار و موارد زیست‌محیطی در آن مطرح شد و دو محل برای دفن زباله‌های کل روستاهای بخش خزل پس از تجمیع معرفی شد که متاسفانه یکی از محیط‌ها با شرایط زیست‌محیطی مغایرت داشت و منتظر دریافت استعلام محل دوم هستیم.

نجاری ادامه داد: اگر محل معرفی شده از نظر ذخایر معدنی، آثار باستانی، سطح آبهای زیرزمینی و … مشکل نداشته باشد و تایید شود، زباله‌های ۲۷ روستای بخش خزل به اضافه شهر فیروزان به صورت یکپارچه و مدیریت شده در آنجا دفن می‌شود.

وی با بیان اینکه سایر بخش‌های شهرستان نهاوند هم به همین منوال دست به اقدامی مشابه زده و مدیریت پسماند را در دستور کار دارند، تصریح کرد: در حال حاضر پسماند روستاهای شهرستان در محل‌های فنس‌کشی شده در خارج از روستا مدیریت شده و با پوششی از خاک دفن می‌شود اما این شرایط مطلوب نیست و با ضوابط ما همخوانی و همپوشانی ندارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند با بیان اینکه در حوزه شهر شهرداری متولی دفع پسماند است اما در روستاها این امر به عهده دهیاری‌هاست و باید در روستا انجام گیرد، عنوان کرد: مقرر شده در سطح استان همدان دو محل جامع دفع پسماند به منظور پوشش کل استان جانمایی شود و مدیریت پکپارچه استانی داشته باشد و مشکل نفوذ شیرابه در لایه‌های زمین رفع شود و به ویژه بحث بازیافت و در نهایت دفن زباله در آن صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه نخستین گزینه در بحث مدیریت پسماند کاهش تولید سپس بازیافت زباله تولیدی و کمپوست کردن و در آخر دفن بهداشتی زباله است، عنوان کرد: قرار است یکی از محل‌ها در جنوب استان در شهرستان ملایر جانمایی شود تا زباله‌های شهرستان‌های نهاوند، تویسرکان و ملایر در آنجا تجمیع شود تا مدیریت بازیافت و تولید کمپوست را داشته باشیم همچنین محل دیگر در همدان واقع می‌شود تا شهرستان‌های رزن، اسدآباد و کبودراهنگ را پوشش دهد.