جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

  • کد خبر : 6044

صدای نهاوند:
در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان نهاوند مساله ادامه فعالیت چاههای بدون مجوز قبل از سال 85 مورد بحث قرار گرفت که با ادامه فعالیت 10 چاه عمیق که مجوز انسداد داشتند مشروط به برداشت میزان مشخص آب موافقت شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نهاوند، مدیر امور آب نهاوند روز سه شنبه در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان نهاوند گفت: بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم دادن مجوز به چاههای غیر مجازی که قبل از سال ۸۵ حفر شده اند تعداد ۱۰ چاه عمیق در سطح شهرستان که دارای مجوز انسداد بودند شناسایی شد که تعیین وضعیت آنها نیز به عهده شورای شهرستان گذاشته شده است.
آرش کولیوند افزود: ادامه فعالیت این ۱۰ حلقه چاه مشروط به نصب کنتور ، سهمیه مشخص و نداشتن کشت همزمان در مزارعی است که از این چاه استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این تعداد ۱۰ چاه نیز که مشمول قانون فوق نبوده اند شناسایی شده که پنج حلقه آنها پرشده و پنج حلقه دیگر نیز پلمب شده اند.
وی ادامه داد: در شهرستان نهاوند ۵۵۰ چاه غیر مجاز وجود داشت که ۲۵۰ حلقه آنها تا کنون مسدود شده که از این تعداد ۸۵ حلقه مربوط به دوسال گذشته بوده است .
وی گفت: همچنین پرونده ۱۶ حلقه دیگر که دارای شرایط لازم نمی باشند و لازم است مسدود شوند در دادگاه در حال پیگیری است که تا زمان تعیین تکلیف اجازه بهره برداری به آنها داده نشده است.
وی افزود: با توجه به سیاست های وزارت نیرو در زمینه جلوگیری از افت آبهای سطحی در شهرستان نهاوند اقدام های پیشگیرانه ای در این زمینه صورت گرفته و برابر با قانون جلوی فعالیت چاههای غیر مجاز گرفته شده و ما در حال حاضر هیچ چاه عمیق غیر مجاز که از آن بهره برداری شود نداریم .
وی در خصوص چاههای نیمه عمیق در شهرستان نیز گفت: کل چاههای موجود نیمه عمیق در نهاوند ۲۸۲ حلقه چاه است که فقط ۱۵۰ حلقه آن در روستای زرامین قرار گرفته است که لازم است از طرف شورای حفاظت از منابع آب برای اینها نیز تصمیم گیری شود.
کولیوند نصب کنتور هوشمند روی چاههای مجاز را از اقدام های صورت گرفته برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب عنوان کرد و افزود: یکی از راهکارهای کنترل مصرف آب نصب کنتور هوشمند روی چاههای مجاز است که بر اساس آن میزان سهمیه مصرف بر اساس آن تعیین می شود .
وی گفت: برای نصب کنتور هوشمند تا کنون ۲۱۶ مورد عقد قرار داد شده که ۲۰۷ مورد آنها کنتور هوشمند را نصب کرده اند و ۱۴۴ مورد نیز برای مدت یک سال دیگر شارژ شده اند .
مدیر امور آب نهاوند گفت: سال گذشته سال پربارشی برای کل استان بود و در نهاوند در ایستگاه وراینه ۸۱۱ میلیمتر بارندگی وجود داشته که ۵۰ درصد از میانگین بلند مدت بیشتر بوده است .
وی کل منابع آبهای زیر زمینی نهاوند را ۴۹۰ میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: ذخایر آب نهاوند ۴۹۰ میلیون متر مکعب است که میزان مصرف از این منابع ۵۱۰ میلیون متر مکعب است و بر همین اساس میزان افت سطح آبهای زیر زمینی ۷۵ سانتی متر مکعب در سال است.
وی گفت: افت سطح آب زیر زمینی نهاوند در سال زراعی ۹۳ – ۹۴، ۱۱۱ سانتی متر بوده که ۲۴ میلیون متر مکعب کسری آب وجود داشته است اما در مقایسه با دیگر شهرهای استان بهتر بوده است .
شهرستان نهاوند با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوههای مرتفع یکی از مناطق پرباران استان است که عمده بارشهای آن به صورت باران در فصل پائیز و بهار است.
این شهرستان همانند سایر شهرهای استان در سالیان اخیر با کاهش بارندگی های جوی در مقایسه با سالهای گذشته برخوردار بوده است که این عامل باعث پایین رفتن سطح آب و در نتیجه به صدا در آمدن زنگ کم آبی شده است ./ایرنا

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش