جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

  • کد خبر : 6328

صدای نهاوند:
به مناسبت روز گردشگری و بازدید رایگان مردم از موزه های استان، روز سه شنبه جمعی از مردم نهاوند به دیدن اسکلت مرد چهار هزار و 500 ساله که مربوط به دوران مفرغ است، رفتند.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند یکی از موزه های سه گانه این شهرستان است که بخشی از آثار و اشیای تاریخی مربوط به دورانهای قبل از تاریخ ، قبل از اسلام و دوران اسلامی در آن به نمایش در آمده است.
یکی از آثار تاریخی موجود در این موزه اسکلت مردی مربوطه به دوران مفرغ یعنی دو هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد است که به همراه چند ظرف سفالی از تپه گیان کشف شده است.
مسئول بنیاد ایران شناسی دفتر منطقه ای زاگرس درجریان بازدید مردم از این موزه گفت: این اسکلت انسان باستانی در سال ۹۲ هنگام تعیین حریم تپه باستانی گیان نهاوند کشف شد که به صورت جنینی دفن شده بود و بر اساس آثار بدست آمده در کنار وی و همچنین دیگر آزمایش ها مشخص شد که مربوط به دوران مفرغ یعنی چهار هزار و ۵۰۰ سال پیش بوده است.
محمد رضا عطایی افزود: یکی از اهداف بنیاد ایران شناسی بالا بردن میزان آگاهی های گروه های اجتماعی و فرهنگی مردم منطقه از پیشینه تاریخی تمدن و فرهنگ ایران زمین است که در این راستا دفتر منطقه ای زاگرس مستقر در نهاوند تحقیقات و کارهایی را انجام داده و یا در دست بررسی دارد.
وی نقش موزه ها را در انتقال فرهنگ و آثار گذشته به نسل جدید مهم برشمرده و افزود: موزه ها یکی از مهمترین بخش های تعیین کننده تاریخ و فرهنگ هر منطقه است که بازدید از آنها می تواند مردم را با هویت تاریخی خود آشنا سازد به همین سبب طبق برنامه ریزیهای قبلی برنامه بازدید مردم از موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند با همکاری اداره میراث فرهنگی و شهرداری فراهم شد.
به گزارش ایرنا عطایی افزود: یکی از موارد منحصر به فرد موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند که جاذبه زیادی برای بازدید کنندگان دارد اسکلت مرد متعلق به دوران مفرغ است که پنج ظرف سفالی ،چهار ظرف مفرغی ، چهار حلقه تزئینی و یک عدد خنجر مفرغی نیز در کنار وی وجود دارد که اطلاعاتی از این دوران را در اختیار ما قرار می دهد.
وی افزود: شهرستان نهاوند با توجه به تاریخی بودن و قدمت بالای آن دارای آثار تاریخی متعلق به دورانهای مختلف است که برخی از آنها در موزه ایران باستان نگهداری می شود و تلاش بر این است که بتوانیم مجموعه ای را در این مکان گرد آوری کنیم.
شهرستان نهاوند به دلیل تمدن شش هزار ساله دارای آثار و اشیای تاریخی در دوره های مختلف است که برخی از آنها پس از کشف در موزه ایران باستان و حتی خارج از کشور قرار دارد.
وجود معبد لائودیسه ، تپه تاریخی گیان و تپه سام گبری در روستای باباقاسم از جمله مهمترین آثار باستانی این شهرستان است.

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش