- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

چوب حراج بر رنج دستان پینه بسته باغداران/ضرورت ایجاد سردخانه در رونق کشاورزی نهاوند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نهاوند، این روزها باغهای سرسبز نهاوند پر است از سیبهای زرد و سرخی که بر چهره باغدار خسته شان لبخند می زنند و زحمتش را می ستایند.

باغداری که شب و روز پای این درختان رنج کاشته تا سرمای زمستان و آفت بهار و خشکسالی تابستان، زخمی بر آنان نزند و در پاییز حاصل دسترنجش روی دستش نماند.عرق جبین ریخته تا عرق شرم نریزد و نانی بر سر سفره منتظر خانواده اش بگذارد و سیبی بر سر سفره هفت سین ما.

رعشه سرما کم کم از راه می رسد و باغدار نگران که نکند محصول روی دستش بماند و بر رنجش بیفزاید. باغدار شرمگین، که چه امید بسته بود به این روز و روزی اش که مرهمی باشد بر زخمهای زندگی اش.

img_7282

اولین باد پاییز که می وزد، دلالان چون سوز و سرما هجوم می آورند تا در نبود حمایتهای دولت و بازار کساد فروش، چوب حراج بر رنج دستان پینه بسته کشاورزان بزنند و سوز در دل آنان بکارند.

می آیند و بر سر محصول می زنند و باغداران هم همچون سالهای گذشته به دلیل کمبود سردخانه در شهرستان نهاوند مجبور می شوند محصولاتشان را به بهای اندکی به دلالان بفروشند تا بازهم دسترنج یکساله آنها یک شبه در جیب دلالان برود.

حالا باغداران وقتی می بینند حاصل دسترنجشان را که یکسال عمر پای آن نهادند، دلال یک شبه به سه برابر قیمت خرید می فروشد آه از نهادشان بلند می شود.

شهرستان نهاوند جنوبی‌ترین شهرستان استان همدان است و به لحاظ آب‌وهوایی معتدل کوهستانی بوده و با داشتن زمین‌های حاصلخیز، شرایط آبی مناسب و از همه مهم‌تر کشاورزان سختکوش و با تجربه به عنوان قطب کشاورزی، دامپروری و شیلات استان مطرح است.

مجموع سطح زیرکشت محصولات زراعی شهرستان نهاوند بیش از ۵۶ هزار هکتار است که ۹ درصد سطح زیرکشت محصولات زراعی استان را به خود اختصاص داده است. و کل تولید سالانه محصولات زراعی آبی و دیم شهرستان سه هزار و ۳۷۶ هزار تن به ارزش دو هزار و ۷۹۶ میلیارد ریال بوده که ۱۱ درصد کل تولیدات زراعی استان را شامل می‌شود.

میزان تولید باغات نهاوند ۱۲۲ هزار و ۴۲۰ تن است که ۲۰ درصد تولیدات استان را به خود اختصاص دادند.

امسال بیش از ۸ هزار تن انواع انگور یاقوتی و فرخی پیش‌رس از تاکستان‌های نهاوند برداشت و برای فروش روانه بازار شد، از مجموع شش هزار و ۱۰۰ هکتار باغ سیب استان ،دو هزار و ۶۰۰ هکتار آن در نهاوند وجود دارد که از این میزان باغ میوه سالانه ۴۱ هزار تن سیب برداشت می شود.

img_7287

اما این همه ظرفیت تنها به دلیل نبود مکان مناسب برای نگهداری میوه، باعث می شود محصولات شهرستان با قیمت پایین به استانهای همجوار صادر می شود و تنها دو ماه بعد همان محصول با قیمتی چند برابر از میادین میوه این استانها خریداری شده و در بازار شهرستان به فروش می رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند در این مورد اظهار داشت: نزدیک به ۱۲ هزار هکتار انواع باغ میوه در نهاوند وجود دارد که از این میزان ۳۵۰ هکتار به سیب گلاب و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار به باغ‌های سیب ‌درختی قرمز و زرد پاییزه اختصاص دارد که از هر هکتار به ‌طور متوسط ۲۲ تن سیب گلاب برداشت می‌شود.

احمد باقری تصریح کرد: شهرستان نهاوند رتبه نخست تولید سیب‌ درختی گلاب و انواع دیگر سیب پاییزه در استان را به خود اختصاص داده است که سردخانه‌ها ظرفیت حفظ و نگهداری بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ تن محصولات پاییزه را ندارد.

فرماندار نهاوند هم به مشکلات موجود شهرستان در زمینه تولید محصولات باغی به ویژه سیب اشاره کرد و گفت: در شهرستان نهاوند تنها دو سردخانه برای نگهداری میوه ها وجود دارد که ظرفیت آنها چهار هزار تن می باشد و از مجموع محصولات باغی نهاوند فقط سه هزار و ۵۰۰ تن آن در سردخانه این شهرستان ذخیره شده و مابقی آن به خارج از شهرستان فرستاده می شود .

کریم حمیدوند نبود کارخانه فراوری میوه جهت تولید بیشتر را از دیگر مشکلات موجود نهاوند عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در نهاوند کارخانه فرآوری محصولات باغی وجود ندارد لذا این محصولات به خارج از شهرستان فرستاده می شود در حالیکه اگر چنین کارخانجاتی در شهرستان ایجاد شود انگیزه کشاورزان برای تولید بیشتر افزایش می یابد.

حمیدوند به لزوم برنامه ریزی برای استفاده بیشتر از پتانسیل های موجود بخش کشاورزی در شهرستان اشاره کرد و گفت: برای جذب بهتر محصولات باغی نهاوند به ویژه محصول سیب لازم است که روی کیفیت محصولات نیز کار شود و از تکنولوژی و فناوریهای روز برای بالا بردن کیفیت استفاده شود.

img_7287
وی ایجاد صنایع تبدیلی و سردخانه در شهرستان را از عوامل بالا بردن کیفیت و میزان تولید محصولات باغی عنوان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت های مطلوب و بسترهای مناسب شهرستان در زمینه تولید سیب ما آمادگی داریم که از سرمایه گذارانی که بخواهند در این زمینه سرمایه گذاری نمایند حمایت لازم را به عمل آوریم.

این دور تسلسل سالهاست که ادامه دارد و در این دایره پر از واسطه، باغداران و مصرف کنندگان این شهرستان قربانی کمبود زیرساختها می شوند.

با این حال قصه باغداران نهاوند سر دراز دارد و تا زیرساختها مهیا نشوند این قصه را پایانی نیست.

گزارش و تصویر /حسین صادقی