جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

  • کد خبر : 7452

صدای نهاوند:
قاسم عینی هنرمند نهاوندی تاکنون بیش از هزار اثر منجوق‌بافی بر روی چوب توسط بنده با مضامین آیات قرآن، اسامی اهل بیت(ع) و اشعار عرفانی ساخته است.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، هنرهای سنتی و صنایع دستی از دیرباز و پیش از صنعتی شدن زندگی بشر، به بسیاری از نیازهای زندگی انسان پاسخ می‌گفتند و زیستن را برای او تسهیل می‌کردند، در گذشته‌های نه چندان دور سفالگری و ظروف سفالی پاسخگوی نیاز بسیاری از مردم کشور ما به ظروف خانگی بوده است.
تا اواسط دوره صفوی و پیش از آنکه دفاتر بازگانی انگلیسی و هلندی در ایران فعالیت خود را آغاز کنند و واردات انواع پارچه را متداول سازند، پوشاک مردم ما از پارچه‌های محصول کارگاه‌های کاشان و یزد، تهیه و دوخته می‌شد، اما رفته رفته با صنعتی شدن زندگی، پارچه‌هایی نظیر ترمه و ابریشم و مخمل، به فراموشی سپرده شد و پته کرمان و مخمل کاشان را دیگر تنها در صندوق‌های مادربزرگ‌ها یافت می‌شد.

۳۶۸۳
صنایع دستی دارای نتایج مثبت اقتصادی و اجتماعی است
صنایع دستی می‌تواند دارای نتایج مثبت اقتصادی و اجتماعی مانند ارتقاء سطح اشتغال و درآمد سرانه، نقش مثبت این صنعت در تولید ملی،توسعه گردشگری و مبادلات فرهنگی و توسعه صادرات نیز دور از ذهن نیست، می‌توان با ایجاد نوآوری در رشته‌های صنایع دستی و بررسی نیاز بازار و سلایق موجود در کالبد صنایع دستی روح تازه‌ای دمید، و با آشنا کردن جوانان با این رشته‌ها ماندگاری آنان را تأمین کرد.
در این میان منجوق بافی نیز به عنوان یکی از هنر‌های دستی کشور ایران در این صنعت در حال درخشیدن است و در حال حاضر نیز با ورود رشته‌ جدید از این حرفه به بازار با نام «منجوق بافی بر روی چوب» این هنر روز به روز در حال گسترش است.

«منجوق بافی بر روی چوب» جدید‌ترین سبک هنری است
قاسم عینی، هنرمند مبتکر ۵۰ ساله‌ نهاوند، اظهار کرد: «منجوق بافی بر روی چوب» جدید‌ترین و نوآورترین سبک هنری در صنایع دستی است، این هنر با الهام از فرهنگ غنی قرآنی و اشعار عرفانی، شعر و ادب فارسی این مرز و بوم و با بهره‌گیری از هنر خوشنویسان و خطاطان برجسته ایران زمین، آیات و جملات قرآنی و اشعار عرفانی با سبک و سیاق مخصوص به خود به صورت هنری بدیع و نو بروی چوب توسط«منجوق» بافته می‌شود و سپس راهی بازار می‌شود که در حال حاضر این هنر باعث امرار معاش تعدادی از خانواده‌های ایرانی نیز شده است.
وی افزود: این اثر هنری با نام اینجانب در ردیف «استاندارد‌های فنی و حرفه ای»شهرستان نهاوند، استان همدان و ایران ثبت شده و در ردیف بین‌المللی قرار گرفته است و در سازمان صنایع دستی ایران به عنوان هنری نو در این عرصه مورد تقدیر قرار گرفته و موفق به دریافت لوح ابتکار در این صنعت شده‌ام.
عینی ابراز کرد: اگر بخواهم اشاره‌ای کوتاه به سبک هنر منجوق بافی بر روی چوب داشته باشم به این صورت است که همه کلمات، آیات و یا اشعار بر روی «تخته‌ سه لا» کشیده می‌شود و سپس به صورت مستقل برش می‌خورند، در ادامه منجوق و نخ نامریی روی کلمات بافته می‌شود و مجدداً طبق شکل اولیه بر روی مخمل جیری که بر روی تخته سه لاکشیده شده، قرار می‌گیرد، سپس قاب‌سازی بر اساس طرح موجود انجام و در نهایت وارد بازار می‌شود.
عینی اضافه کرد: تا ۱۰ سال گذشته، فعالیت عمده بنده در زمینه فرش بود اما رفته رفته با حضور در نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی، فکر تکمیل آثار مشبک به صورت سه بعدی ذهن مرا به خود درگیر کرد که پس از سه سال، توانستم طرح «منجوق بافی بروی چوب» را عملی کنم.

۶۳۸۹۶۶۹
جایگاه منجوق بافی بر روی چوب در همدان
این هنرمند نهاوندی ادامه داد: منجوق بافی بر روی چوب توانسته در صنایع دستی همدان به عنوان یک اثر هنری جدید جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد هر چند که در راستای نهادینه شدن این هنر در استان، کشور و جهان راه طولانی برای طی کردن دارد، هم اکنون با وجود حدود هزار اثر منجوق بافی بروی چوب از بنده این هنر آنچنان که باید در میان مردم جا باز نکرده است اما حتی با این تعداد اندک هم، این هنر توانسته جایگاه را در خانواده‌ها و نهاد‌ها باز کند.
وی بیان کرد: آثار بنده در چندین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی برتر ایران در استان‌های تبریز، زنجان، تهران و همدان و نمایشگاه‌های شهری نهاوند و ملایر به نمایش در آمده است و موفق به دریافت «لوح تقدیر ابتکار و نوآوری» شده‌ام این نکته نیز قابل ذکر است که بیشترین آثار صادر شده بنده نیز به استان‌های ذکر شده بوده است.

علاقمندم آثارم در نمایشگاه بین‌المللی قرآن وارد شود
وی بیان کرد: دوست داشتم که آثارم در نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیز به نمایش گذاشته شود اما به دلیل تعداد اندک آثار، این کار انجام نشد اما تمام تلاش خود را خواهم کرد تا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن در سال ۹۶ آثار هنری «منجوق بافی بروی چوب» به نمایش درآورم.
عینی خاطر نشان کرد: استقبال از این هنر دستی نو و جدید تا به اکنون خوب بوده و کسی انتقادی از آن نداشته است و از آنجا که بیشتر آثار مضامین عرفانی و قرآنی دارند و ما نیز ملتی مسلمان و مذهبی هستیم این آثار می‌تواند در فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی بیشتر مردم با اهل بیت موثر باشد، همچنین استقبال از چنین آثاری همیشه خوب بوده است که این خود عامل موثری در به فروش رفتن آثار داشته است و آن را به عنوان هنری نو در صنایع دستی ایران به رسمیت شناخته‌اند.
این هنرمند مبتکر ابراز کرد: تاکنون بیش از هزار اثر توسط بنده با مضامین آیات قرآن،اسامی اهل بیت(ع) و اشعار عرفانی ساخته شده است که علت آن نیز در درجه اول عشق و علاقه شخصی‌ام به قرآن و اهل بیت(ع) و در درجه بعد سفارش و تقاضای بازار با این مضامین است، این هنر می‌تواند برای بسیاری از جوانان و خانواده‌ها اشتغال و درآمد‌زا باشد که می‌توان با یک برنامه‌ریزی ساده و کم خرج زمینه اشتغال افراد زیادی را به صورت مستقیم و  غیر‌مستقیم فراهم کرد که این خود در راستای تحقق شعار سال موثر است.

index

عشق و علاقه‌ام به قرآن بی‌اندازه است
وی عنوان کرد: عشق و علاقه‌ام به قرآن و اهل بیت(ع) بی‌اندازه است و هنگامی که کارم با مضامین «اسامی مبارک اهل بیت و یا آیات قرآن» است از کارم لذت می‌برم، تمام زندگی من از اهل بیت است و تا به اکنون که در زندگی و حرفه و پیشه‌ام نقش بسیار پر رنگی داشته‌اند هیچگاه در تنگنا قرار نگرفته‌ام، من راه خود را خواهم رفت اما در این میان از مسئولین انتظار دارم که با استقبال از این هنر، زمینه اشتغال بسیاری از جوانان و خانواده‌های دیگر رافراهم کنند و از مردم شریف استان همدان و به ویژه شهرستان نهاوند تقاضای استقبال و خرید از این هنر که خود به عنوان تابلویی زیبا و چشم‌گیر که مزین به آیات قرآن، اسماء متبرک اهل بیت و معصومین و اشعار عرفانی زیبا در شکل‌های بی‌بدیل است را دارم./ایکنا

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش