- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

آیت الله هاشمی مخزن اسرار نظام و سیاست مداری وارسته، شجاع و باغیرت بود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نهاوند، کریم حمیدوند صبح پنج شنبه در مراسم گرامیداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصلی نماز جمعه نهاوند اظهار داشت: همه ی ملت ایران می دانند سوابق قبل و بعد از انقلاب آیت الله هاشمی و نقش مهم و تاثیر گذار ایشان در مسائل مهم و کلیدی انقلاب و نظام، به خاطر اعتمادی بود که حضرت امام(ره) و ملت ایران بعنوان سرمایه های اصلی این انقلاب ، به ایشان داشتند. 

حمیدوند گفت: در سالهای اولیه جنگ تحمیلی و بعد از آشکار شدن خیانت بنی صدر رئیس جمهور وقت، حضرت امام تشخیص می دهد مسئولیت خطیر و سنگین فرماندهی جنگ را در آن شرایط خاص و بحرانی به آیت الله هاشمی واگذار کند.

وی افزود: نیروها و طیف های مختلف سیاسی که با محوریت حضرت امام و روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم ستم شاهی نقش داشتند، هنگام تشکیل نظام سیاسی نسبت به شکل و نوع نظام سیاسی کشور عقیده و نظرات مختلفی داشتند،که موجب بروز اختلافات داخلی در کشور شد اما آیت الله هاشمی در آن برهه حساس به همراه مقام معظم رهبری، شهید بهشتی و شهید مطهری با تشکیل کمیته ویژه و مشورت با حضرت امام کشور را از یک خطر و آسیب جدی نجات دادند.

فرماندار نهاوند ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های مهم و بارز آیت الله هاشمی در عرصه مدیریت که از خصوصیات یک مدیر اسلامی و حاکم اسلامی است ریسک پذیری و هدفمند عمل کردن ایشان بود.

کریم حمیدوند بیان داشت: یک مدیر می تواند در زمان مدیریتش فقط دکور کار و ظاهر کار را نگه دارد و کار دیگری انجام ندهد، چون کار کردن و عمل کردن ریسک به همراه دارد، و قطعا اصلاحاتی که انجام می گردد موجب قطع منافع و ضرر به قشری خواهد شد.

حمیدوند با اشاره به اصلاحات اقتصادی بزرگ آیت الله هاشمی در دوران ریاست جمهوری گفت: این تغییر ساختار و اصلاحات اقتصادی سبب کاهش و قطع رانت خواری و  کم شدن فساد اقتصادی و اداری گردید به همین جهت طبیعی بود افرادی که منافع آنها قطع شده بود بعنوان منتقد و دشمن هاشمی وارد صحنه شده و در همان دوره نسبت به تخریب ایشان اقدام کنند.

وی نقد و انتقاد پذیری آیت الله هاشمی رفسنجانی را یکی دیگر از ویژگی های بارز ایشان برشمرد و افزود: با اجرای این همه اصلاحات اقتصادی و سیاسی، احزاب سیاسی در زمان ایشان شروع به رشد و فعالیت کردند و نشریات زیادی مجوز فعالیت گرفتند در حالیکه  خیلی از جریانات و نشریات منتقد ایشان بودند. 

فرماندار نهاوند گفت: هاشمی رفسنجانی مدیری فداکار و ایثارگر بود که با انجام کارهای اصلاحی که مطالبات مردم از انقلاب و نظام در آن وجود داشت، از شخصیت و محبوبیت خود به نفع نظام استفاده و بر امنیت و پایداری جمهوری اسلامی افزود.در حالیکه ایشان می توانست این اصلاحات را انجام ندهد تا در دوره دوم ریاست جمهوری بر  تعداد آرای خود اضافه کند.

کریم حمیدوند اظهار داشت:  تاریخ و ملت ایران شاهد است، هاشمی فضای انتقاد را در جامعه چنان باز کرد که برای اولین بار رئیس جمهور بعنوان دومین مقام رسمی کشور در معرض انتقاد و نقد قرار گرفت که این مهم باعث شد، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری و رقیب ایشان در دوره دوم انتخابات تعدادی از آرای ایشان را بکاهد.اما آیت الله رفسنجانی سیاست مداری وارسته، شجاع و باغیرت بود و برخلاف برخی سیاست مداران هیچ گاه عوام فریبی نکرد. 

حمیدوند دوراندیشی و آینده نگری هاشمی را که برگرفته از نبوغ و هوش بالای وی بود را از دیگر ویژگی های مهم هاشمی برشمرد و افزود: در برنامه ریزی ها، صد سال آینده را در نظر داشت،به همین علت هاشمی مانند امیرکبیر در توسعه آموزش عالی نقش اساسی داشت و با تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی تهدید جوانان جویای تحصیل و پشت کنکور که یک معضل اساسی برای انقلاب نوپای ایران اسلامی بود را تبدیل به فرصت ایده آل کرد. 

وی ادامه داد: امروز دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان سرمایه ای گرانبها با تربیت مدیران شایسته که خیلی از مناصب نظام را بر عهده دارند توانسته نقش مهم و موثری در توسعه و رشد کشور داشته باشد.

فرماندار نهاوند با اشاره به حذف گزینش ورودی دانشگاه  توسط آیت الله هاشمی گفت: این حرکت ارزشمند موجب ورود نخبگان به دانشگاه ها شد و رشد شکوفایی دانشگاهها آغاز گردید، و هاشمی در جواب منتقدین گفتند؛ ما نمی خواهیم فعلا به دانشجویان نه پستی بدهیم نه وکیلشان کنیم  و نه وزیر، فقط میخواهیم درس بخوانند و هرگاه خواستند بعد از تحصیل و کسب علم در منصب و مقام حساسی قرار بگیرند  آنموقع گزینش شوند.

کریم حمیدوند بیان داشت: راز داری از ویژگی های بسیار خوب و ستودنی آیت الله هاشمی بود، وی مخزن اسرار نظام بود زیرا در همه صحنه های انقلاب و تصمیمات مهم کشور حضور داشتند و از همه مسائل مطلع بود و یکی از معماران و بازیگران اصلی انقلاب در کنار امام راحل و حضرت آیت الله خامنه ای، شهید بهشتی و شهید مطهری بود.

حمیدوند ادامه داد: در صحنه رقابت خیلی از افراد بی اطلاع که فقط ظاهر را می بینند و موضوعات را بر عکس جلوه می دهند برخی تصمیمات سابق هاشمی را زیر سوال می بردند در شرایطی که این عده غافل بودند که هاشمی امنیت نظام و حفظ آن را بر منافع شخصی ترجیح می داد،  این مخزن اسرار  نظام چون می دانست باز کردن آن مسائل موجب ضربه به نظام و انقلاب می شود لب فرو بست و چیزی نگفت اما خیلی از تهمت ها و تخریب ها را به جان و دل خرید.

وی در پایان گفت: خبر درگذشت آیت الله هاشمی مثل خبر رحلت امام (ره) جهان را در شوک فرو برد و خیلی از کنفرانس ها و جلسات سازمانهای بین المللی به محض شنیدن  این خبر به رسم و عادت خودشان برای این شخصیت بین المللی و اسلامی سکوت و یا ابراز تاسف کردند و مهمتر از همه باید از ملت قدرشناس و بزرگ ایران اسلامی تشکر کرد که این چنین در فضای مه آلود فرق سره و ناسره را تشخیص داد و برای  تجلیل از خادمان کشور و مردم این چنین به میدان آمدند.