- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

۲۳۴ واحد متخلف به تعزیرات حکومتی همدان معرفی شدند

صدای نهاوند:

معاون ارزیابی و انطباق استاندارد همدان گفت: به دنبال اجرای طرح طاها، ۲۳۴ واحد تولیدی این استان در سالجاری بعلت عرضه کالای فاقد علامت استاندارد به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

آناهیتا رفعت جو روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از اهداف اصلی استاندارد ایجاد هماهنگی و اعتماد بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است چون توجه به این مولفه موجب توسعه صنایع و رفاه جامعه می شود.
وی اضافه کرد: سازمان ملی استاندارد همه ساله به منظور نظارت بر کالاهای استاندارد در بازار طرحی را به نام طرح اجرای هماهنگ استاندارد (طاها) بر حسب بودجه ای که در اختیار دارد اجرا می کند.
وی اظهار کرد: در این طرح بازرسان شرکتهای دارای صلاحیت از نگهداری، توزیع، عرضه و فروش کالاهای مشمول استاندارد اجباری بازرسی کرده و در صورت مشاهده کالاهای فاقد نشان علامت استاندارد برخورد قانونی لازم را انجام می دهند.
معاون ارزیابی و انطباق استاندارد همدان اضافه کرد: همچنین بازرسان با حضور در محل های نگهداری و عرضه کالاهای دارای علامت استاندارد از آنها نمونه برداری کرده و برای آزمون به آزمایشگاه ارسال می نمایند.
رفعت جو تاکید کرد: در صورت وجود و اثبات هر گونه منطبق نبودن نتایج آزمون با استاندارد ملی، بر حسب مورد اقدامات اصلاحی لازم نظیر تذکر، تعهد، توقیف و جمع آوری کالا، تعلیق و ابطال پروانه کاربرد علامت استاندارد انجام خواهد شد.
وی گفت: امسال چهار هزار و ۲۰۰ مورد بازرسی از مراکز صنفی این استان انجام شده است که از این تعداد در ۲۳۴ واحد صنفی کالای فاقد علامت استاندارد موجود بوده است.
معاون ارزیابی و انطباق استاندارد همدان اضافه کرد: متصدیان این تعداد واحد صنفی متخلف طبق قانون به اداره کل تعزیرات حکومتی معرفی شده اند.
رفعت جو افزود: علاوه بر این تولیدکنندگان کالاهای فاقد نشان استاندارد نیز در هر جای کشور که مستقر باشند نیز شناسایی شده و از عرضه کالای این واحد تولیدی متخلف جلوگیری می شود.
وی گفت: پس از بازرسیهای انجام شده از کالاهای مشمول رعایت معیار مصرف انرژی، ۸ مورد کالای فاقد برچسب انرژی شناسایی شد که ضمن جلوگیری از عرضه آنها، تولیدکنندگان شناسایی و به اداره استاندارد استان محل استقرار معرفی شدند..
وی اظهار کرد: اطلاعات مربوط به رتبه انرژی، تجهیزات انرژی بر مشمول مقررات اجرای اجباری استاندارد در سایت سازمان ملی استاندارد به آدرس www.isiri.org قابل روئیت است.
وی از شهروندان خواست: قبل از اقدام به خرید کالا از طریق این سایت از رتبه انرژی محصولات تولید داخل کشور مطلع شوند.
وی با عنوان اینکه مصرف کنندگان از ارکان اصلی جلوگیری از عرضه کالاهای غیراستاندارد هستند بیان کرد: مصرف کنندگان تعیین می کنند چه کالایی در بازار عرضه شود و اگر تقاضایی برای کالای غیراستاندارد در کشور وجود نداشته باشد تمایلی نیز برای عرضه کالای غیراستاندارد وجود نخواهد داشت.
معاون ارزیابی و انطباق استاندارد همدان تاکید کرد: مراکز صنفی نباید به هیچ عنوان کالایی که تولیدکننده آن مشخص نیست و فاقد هویت است را خریداری و عرضه نمایند.
رفعت جو گفت: تولیدکنندگان پس از دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد موظف به درج شماره ۱۰ رقمی پروانه در ذیل نشان استاندارد مندرج بر روی محصول هستند.
وی افزود: مصرف کنندگان و عرضه کنندگان برای بررسی صحت و اعتبار نشان استاندارد می توانند شماره ۱۰ رقمی را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک و اعتبار آن را در همان لحظه بررسی کنند.