سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

امتحانات نهایی نهاوند برای اولین بار در ۳ پایه برگزار می‌شود

دستگاه‌های شهرستان نهاوند به کمک آموزش و پرورش بیایند

فضای شهر و سیمای شهری نهاوند زیبنده میزبانی نوروز نیست

  • کد خبر : 8881

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند:

اعتباری برای کاوش‌ معبد لائودیسه نهاوند تخصیص نیافت

صدای نهاوند:
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: امسال ۳ میلیارد تومان اعتبار برای کاوش‌های آثار باستانی نهاوند مخصوصا معبد لائودیسه پیش‌بینی شد که تاکنون از این مبلغ رقمی تخصیص نیافته است.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، محسن جانجان اظهار داشت: با پیگیری نماینده مردم نهاوند در مجلس، استاندار همدان و سایر مسئولان ۳ میلیارد تومان اعتبار برای کاوش در سه منطقه باستانی شهرستان نهاوند که شامل تپه باستانی گیان، معبد لائودیسه و تپه باباقاسم اختصاص یافت که  متأسفانه تا کنون مبلغی از این اعتبار تخصیص نیافته است.

جانجان گفت: با توجه به قدمت و اهمیت تاریخی شهرستان نهاوند باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و فرهنگ‌سازی و اعتبار لازم را برای کاوش معبدلائودیسه، تپه باستانی گیان و تپه باباقاسم تأمین کنیم.

وی بیان کرد: تپه باستانی گیان نتایج استقرار هفت هزار سال دوره زندگی مردم این منطقه است و از نظر تاریخی یک بنای ارزشمند و کهن است و باید ساماندهی شود.

وی اظهار داشت: تپه باستانی گیان یک اثر تاریخی در پنج طبقه است که این اثر شامل عصر مس‌سنگ  تا عصر مفرق که دوران پیش از تاریخ هستند را شامل می‌شود و دوران پیش از تاریخ در باستان‌شناسی بسیار مهم و با اهمیت هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند تصریح کرد: این تپه باستانی تا ۵۰ سال مبنای گاه‌نگاری در غرب کشور و کشور بوده است و مبنای پژوهش پژوهشگران در این منطقه بوده است که ما می‌توانیم با مساعدت مسئولان و تأمین اعتبار این اثر را به عنوان یک جاذبه گردشگری مهم و قوی در کشور معرفی کنیم.

وی در ادامه به بلاتکلیفی مردم نهاوند برای ساخت و ساز در محدوده کاوش معبد لائودیسه اشاره کرد و گفت: کاوش این معبد بسیار ضروری است و باید هرچه سریعتر وضعیت این منطقه تعیین تکلیف شود که بر اساس ضوابط و قوانین بتوان به مردم این منطقه مجوز ساخت و ساز داد.

جانجان افزود: در حال حاضر مشکل اصلی کاوش معبد لائودیسه کمبود اعتبارات است و بر اساس کشف شواهد و آثاری از محله “دو خواهران” نهاوند محل احتمالی معبد لائودیسه در این منطقه است که با توجه به اینکه کل محله دوخواهران نهاوند ثبت آثار ملی شده است ساخت و ساز در این محله باید با قوانین و ضوابطی خاص صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: بر اساس سه فصل کاوش در سال‌های ۸۴، ۹۰ و ۹۱ که در منطقه دوخواهران صورت گرفته و بر اساس آثار مشکوفه در این منطقه به احتمال قوی محل معبد لائودیسه در این محل است اما پژوهش‌های ما در این زمینه قطعی و تکمیل نیست و نیاز داریم کاوش‌های باستان‌شناسی را در این منطقه ادامه دهیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند عنوان کرد: در چند سال اخیر به دلیل کمبود اعتبارات اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند نتوانسته کاوش‌ها را در این محله ادامه دهد و به یک نتیجه قطعی برسد./تسنیم

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

  1. جواد گفت:

    دیدی گفتم هر کی به فکر خودشه.همایش که تموم شد همه چی تموم شد مثل همه کارهاشون……

  2. امیر زمانیان گفت:

    متاسفانه اینقدر شهر نهاوند مشکل داره که با تخصیص ندادن بودجه واسه کاوش در معبد کسی اصلا خم به ابرو نمیاره ، شاید قرنهای بعد ایندگان به فکر کاوش بیفتن .

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش