خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

امتحانات نهایی نهاوند برای اولین بار در ۳ پایه برگزار می‌شود

  • کد خبر : 9465

صدای نهاوند:
ثبت نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا برای دوره پنجم پایان یافت و قرار است روز ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها برگزار شود.به همین جهت ،شاهد ظهور و رونمای از کاندیداهای مختلف و رنگارنگی از هر کوی و برزنی هستیم که بدون شک همه برای خدمت به میدان آمده اند.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، اهمیت و جایگاه نهاد مردمی شوراها آنچنان است که علاوه بر تمرین دموکراسی در جامعه، پازل قدرتمند و پر اهمیتی در عرصه مدیریت و خدمات شهری داراست که مشارکت آگاهانه مردم در این انتخابات،در سرنوشت توسعه و پیشرفت شهر تعیین کننده و اساسی خواهد بود.

و در یک جمله کوتاه و کامل با انتخاب یک شورای کارآمد، می توان به شهری خوب دست یافت که از نظر عمرانی، خدماتی، رفاهی- تفریحی، فضای سبز، اماکن هنری و فرهنگی و … زبانزد و نمونه باشد.

در انتخابات شوراها، تعداد زیاد کاندیداها از یک سوی نوعی فرصت برای اداره بهتر امور شهر است. چرا که مطرح شدن برنامه های کاندیداها در مدیریت شهری و تلاش برای تبلیغ آن در بین شهروندان فرصتی است که می توان از آن به نفع شهر و شهرداری بهره گرفت.

اما از دیگر سوی این تکثر و تعدد نامزدهای انتخاباتی شورای شهر، مردم را دچار سردرگمی نموده و انتخاب را مشکل مینماید.خصوصا اینکه همه می دانیم با توجه به فقر و محرومیت بیش از حد نهاوند، شورای شهر نهاوند دیگر جایی برای آزمایش و خطا نیست.

پس با همین ذهنیت نیک،نامزدهای شورای شهر، صادقانه از خود بپرسند که چه طرح و برنامه ی مشخصی برای شهر دارند؟ آیا فرد شایسته تری از آنان در صحنه ی انتخابات هست یا نه؟ بیاییم دست از تعصبات برداریم و فارغ از هر گونه تعصب و جناح و گروه و دسته و ایل و تبار، زمینه را برای حضور افراد شایسته ، مساعد کنیم، بیاییم شایسته سالاری را سرلوح کار خود قرار دهیم.

بیاییم دست از منیت و من بودن بردایم و کار را به کاردان بسپاریم  و عامل و باعث محرومیت بیشتر و بیشتر شهر و دیارمان نباشیم و خدای ناکرده ، شورا را جایی برای ابراز وجود ندانیم، این ورود ها و در عرصه و صحنه ها حاضر شدن های زود هنگام و عجولانه، بعضا به ضرر خود افراد تمام میشود.

انتخابات شوراهای اسلامی موقعیتی است که در آن مردم می توانند وزن سیاسی و شعور و فهم والای خود را نشان دهند و این نکته را بعنوان یک برگ برنده در دستان خود حساب می کنند«که یک رأی دارند و می توانند از آن برای فرستادن افرادی به ترکیب اصلی شورای شهر استفاده کنند.

اما متأسفانه متغیرهایی در انتخاب افراد،- برای ترکیب شورای شهر از نظر مردم تعیین کننده-وجود دارد، که در آینده سیاسی و اجتماعی شهر تأثیرگذاراست.

یکی از این متغیرها نقش پررنگ و لعاب، قوم و طایفه گری در انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب افراد برای عضویت در آن هاست. به همین دلیل برخی افراد که از مدت ها پیش قصد نامزدی برای انتخابات شورای اسلامی شهر را دارند از یکی دو سال قبل از انتخابات فعالیت گسترده خود را آغاز می کنند، خانه به خانه به همشهریان خود سر می زنند، در مراسم ختم و شادی آن ها حضور می یابند و به روش های متفاوت برای بدست آوردن آرای مردم خود را به آن ها معرفی می کنند.

البته این بستر اجتماعی موجود در جامعه است و این نگرش تا آنجا پیش رفته است که باعث می شود افراد شایسته کمتری ترجیح و به عبارتی به خود جرأت دهند که پای در چنین معرکه ای بگذارند و خود را در معرض آزمون قرار دهند. پس عطای حضور در شورای اسلامی شهر را به لقایش می بخشند.

با این چرخه معیوبی که برای انتخابات پارلمان شهری ایجاد شده، پرواضح و مبرهن است که شورای شهر از ترکیب افراد تأثیرگذار و تعیین کننده خود در روند توسعه شهر محروم بماند.

 مشکل مهم و شایع در در انتخاب شورای شهر نهاوند نبود شایسته‏ سالاری است.نظام شایستگی اداری، نظامی است که در آن بهترین افراد در بهترین ترکیب و با مناسب‌ترین شرایط و بالاترین بازده کار انجام وظیفه می‌کنند ، در این نظام، فرد شایسته در منصب و شغل مرتبط با خود که توانمندی انجام آن را دارد، قرار می‌گیرد.

این نظام با ایجاد مکانیزمی قانونمند تمامی عملیات مربوط به انتخاب، انتصاب، ترفیع، آموزش، ارزشیابی، مسائل رفاهی، پرداخت حقوق و استمرار خدمت افراد را براساس اصول و معیارهای مبتنی بر لیاقت و شایستگی اعمال می‌کند. و این چیزی است که ما در انتخابمان و بخصوص در انتخاب  شورای شهر و روستا  کمتر به آن توجه می کنیم.

به هر حال انتظار می رود اهالی شریف و متدین شهر نهاوند، افرادی را برای عضویت در شورای های شهر و روستا  انتخاب کنند که این افراد مایه افتخار موکلان خود باشند نه باعث شرمساری همشهریان خود و این میسر نخواهد بود مگر اینکه مردم برای رأی دادن به سوابق نامزدهای انتخاباتی شورای اسلامی شهر با دقت توجه کنند و افرادی را برگزینند که پیشینه قوی در امور اجرایی و مدیریتی داشته اند. افرادی که منافع ملی را قربانی منافع مادی فردی نمی کنند و از نظر مالی سابقه شفافی را دارا بوده اند.

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش