- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

مبارزه با علفهای هرز در اراضی کشاورزی نهاوند آغاز شد

احمد باقری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری صدای نهاوند اظهار داشت: در سال زراعی ۱۷ هزار هکتار از اراضی آبی و ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان زیر کشت گندم و جو قرار دارد.

با قری آفات متداول در اراضی کشاورزی نهاوند را سن غلات، سوسک قهوه‌ای، شته، تریپس، مگس جوانه‌خوار و زنبور ساقه‌خوار و بیماری‌های گیاهی زنگ، سیاهک، فوزاریوم، پاخوره، سپتوریوز، لکه قهوه‌ای و لکه نواری و علف‌های هرز غالب بی‌تی‌راخ، گل گندم، بومادران، شقایق، پیچک، یولاف، چاودار، جومیشی و مرغ را نام برد و بر ضرورت سم‌پاشی به موقع مزارع تأکید کرد. 

وی افزود: با توجه به بازدیدهای مکرر کارشناسان جهادکشاورزی، در حال حاضر این مزارع از شرایط مناسب رشد برخوردار هستند.

وی تهیه مناسب زمین، استفاده از بذور اصلاح شده، کاشت به موقع، استفاده از انواع کودهای شیمیایی مورد نیاز گیاه، بارندگی و آبیاری به موقع و مبارزه با علف‌های هرز و آفات و بیماری‌ها را از عوامل موثر در افزایش محصول دانست.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند توصیه کرد: کشاورزان حتماً به نظرات کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند چرا که اگر در زمان مناسب مزارع علیه علف‌های هرز و آفات و بیماری‌ها سم‌پاشی نشوند، مزارع با بیش از ۵۰ درصد افت محصول مواجه خواهند شد که این موضوع می‌تواند علاوه بر کاهش درآمد کشاورزان، به کاهش امنیت غذایی جامعه منجر شود.

باقری در پایان گفت: امسال ۱۴ هزار تن انواع کودشیمیایی شامل کود اوره، سولفات آمونیوم، نیترات آمونیوم، فسفات آمونیوم، نیترات پتاسیم، سوپر فسفات تریپل، فسفات دی آمونیوم، کلرور پتاسیم و … در بین کشاورزان توزیع شده است.