- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

۳۶درصد شهر نهاوند زیر پوشش شبکه فاضلاب شهری است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نهاوند، مرتضی شریفی در ستاد بحران و حوادث نهاوند افزود: عملیات احداث شبکه فاضلاب شهری نهاوند در سال ۱۳۷۱ آغاز شد و پیش‌بینی خاتمه این طرح سال ۱۳۹۲ بوده که به دلیل اختصاص نیافتن کامل اعتبارات این طرح در موعد مقرر به بهره‌برداری نرسید.
شریفی اضافه کرد: طبق نخستین موافقت‌نامه برای اجرای این طرح ۲۰ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان  اعتبار پیش‌بینی شد اما کل اعتبارات تخصیص ‌یافته به این طرح تاکنون ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان است.
وی عنوان کرد: از تعداد ۷۷ هزار و ۴۴۰ نفر جمعیت شهر نهاوند ۲۵ هزار و ۹۰۰ نفر زیرپوشش شبکه فاضلاب شهری قرار گرفته‌اند و تعداد انشعابات شبکه فاضلاب شهری تاکنون ۷ هزار و ۶۲۹ فقره انشعاب است.
رئیس اداره آب و فاضلاب نهاوند اظهار کرد: اعتبار مصوب این طرح در سال ۹۴ در بخش طرح‌های عمرانی ۲۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است و ۳۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به این طرح تعلق گرفت که در مجموع از ۵۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال ، ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تخصیص پیدا کرد.
شریفی افزود: از آغاز شروع این طرح تاکنون ۵۰ درصد اعتبار تخصیص پیدا کرده است و برآورد اعتبار مورد نیاز برای اتمام این طرح در صورت ثابت بودن قیمت‌ها ۱۹۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال است.
وی ادامه گفت: بعضی از نقاط شهر نهاوند مانند پای قلعه، گلشن، شیخ‌منصور و قسمتی از شهرک امام حسن(ع) برای یک هزار مشترک شبکه فاضلاب شهری ایجاد شده است ولی مردم متقاضی نصب انشعابات فاضلاب نیستند و استقبال مردمی کم است.
شریفی علت عدم استقبال مردم را قدیمی بودن ساختمانهای این مناطق عنوان کرد و گفت: ساکنان این مناطق برای نصب انشعابات فاضلاب باید از شهرداری مجوز حفاری بگیرند که به خاطر اینکه ساختمان آنها قدیمی است و پروانه ساخت ندارند با مشکل مواجه شده‌اند ضمن اینکه برخی از مشترکان نیز به دلیل قرار گرفتن در شرایط فیزیکی نامناسب نتوانسته اند به شبکه متصل شوند.
وی با بیان اینکه امسال هشت کیلومتر شبکه فاضلاب در نهاوند احداث می شود و برای احداث چهار کیلومتر شبکه فاضلاب قرارداد منعقد شده است گفت: از فروردین‌ماه سال ۹۶ عملیات اجرای این قرارداد آغاز می‌شود و در حال حاضر نیز احداث یک هزار و ۲۰۰ متر شبکه فاضلاب بیمارستان ۱۷۴ تختخوابی نهاوند را در دست اجرا است که تاکنون ۸۰۰ متر آن انجام شده است.
وی با اشاره به طرح تصفیه ‌خانه فاضلاب شهر نهاوند افزود: ظرفیت این طرح ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز است و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی فاز نخست این طرح ۹۲ درصد است.
شریفی عنوان کرد: اجرای مرحله نخست طرح تصفیه‌ خانه فاضلاب شهر نهاوند از سال ۱۳۹۰ شروع شده است و جمعیت زیر پوشش این فاز ۷۶ هزار و ۳۸۳ نفر است که در صورتی که جمعیت شهر نهاوند را به این شبکه وصل کنیم جوابگوی نیازها خواهد بود.