سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

امتحانات نهایی نهاوند برای اولین بار در ۳ پایه برگزار می‌شود

دستگاه‌های شهرستان نهاوند به کمک آموزش و پرورش بیایند

فضای شهر و سیمای شهری نهاوند زیبنده میزبانی نوروز نیست

  • کد خبر : 9690

صدای نهاوند:
عاطفه بالنده مهندس شهرسازی گرایش برنامه ریزی شهری طی ارائه مقاله ای به بررسی الگوی توسعه پایدار در مناطق مختلف نهاوند پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، عاطفه بالنده در مقاله خود آورده است:پایداری شهری و در دل خود پایداری محله­ ای، از جمله جمله مسائلی است که امروزه بدان پرداخته می­شود. موضوع پایداری و اهمیت آن از دید افراد و سازمان­های گوناگون، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. در مبحث پایداری شهری، مسائل متعددی عنوان می شود که سعی می شود آنها را مورد بررسی قرار داد . بدین منظور در این تحقیق به بررسی ابعاد الگوی توسعه پایدار و راهنمای طراحی محیطی در توسعه محلات پرداختیم.

در این الگو، نکات قابل توجهی، چون پیاده ­مداری، کاهش استفاده از حمل و نقل شخصی، بهبود دسترسی، زیرساخت و ساختمان سبز، مسکن مناسب و مقرون به صرفه و از این قبیل مورد بحث قرار گرفته است. در این پژوهش ضمن بررسی و شناخت ابعاد این الگو، به بررسی امکان کاربست این الگو در شهر نهاوند، در شهرک شهید حیدری، به عنوان محله توسعه یافته اخیر مورد بررسی قرار داده­ ایم

توسعه ­های جدید در شهرنهاوند، به نظر می­رسد که با شرایط مناسب و درخور این شهر شکل نگرفته و باعث گردیده تا شهر، به سمت و سوی ناپایداری گرایش پیدا کند. این توسعه، به خصوص در محلات آن، کاملا مشهود می ­باشد.محله شهرک شهید حیدری در شمال شهر نهاوند قرا گرفته است. این محله ابتدا در پی واگذاری زمین به کارمندان آموزش و پرورش و معلمان، مورد توجه و توسعه قرار گرفت.کاربری اراضی شهری، در این محله، به عنوان یک محله مسکونی،می ­باشد.آنچه که نمایان است، همانند اکثر محلات مسکونی در ایران، درصد قابل توجه کاربری­های مسکونی، شبکه راه­ها در سطح این محله می­ باشد.

به لحاظ کاربری اراضی، این محله هر چند در جوار خود، یک پارک در مقیاس شهری و دارای یک فضای سبز درون محله­ ای می ­باشد، اما قرار گیری این فضای سبز در میان چند واحد مسکونی، باعث گردیده تا کارآیی لازم در سطح محله را نداشته باشد. همچنین عبور کمربندی شهر از جوار این محله، نیاز به یک کمربند سبز در جوار آن را بسیار ضروری می ­نماید. یک چنین نواری در جوار محله، علاوه بر کاهش آلودگی صوتی و هوا، می­تواند به افزایش کیفیت زندگی و مطبوعیت هوا کمک فراوانی نماید.

در این محله به دلیل فاصله از شهر، وجود کاربری بهداشتی-درمانی، یک امر ضروری محسوب شده و همچنین کاربری ­های تجاری در این محله، که اکثراً در سطح خرده فروشی بوده و در بعضی مسائل از جمله خشکشویی، سبزی فروشی و ازاین قبیل، کمبودهایی حس می­گردد. این مساله، با توجه به فاصله این محله از مرکز شهر، بیشتر نمود پیدا می­کند. یک مساله مهم دیگر در این محله، وجود اراضی بایر و خانه ­های نیمه تمام و خالی از سکنه در محله می ­باشد، که مشکلات مختلف، اجتماعی، زیست محیطی از جمله کاهش امنیت، انباشت زباله، افزایش مصرف انرژی و از این قبیل را در پی دارد.

بخش دیگر از شناخت محله، با توجه به الگوی حاضر، مساله حمل و نقل، پیاده محوری و معابر محله می­باشد. در این بخش، محله شهرک شهید حیدری از شرایط نسبتاً نامناسبی برخوردار است. این محله در داخل خود سه محور با اولویت حرکت سواره دارد و همچنین در لبه­ های محله اولویت حرکت کاملاً در خدمت حرکت سواره می­باشد، که نیاز است برای تشویق بیشتر و احترام به حرکت پیاده در محله و در لبه آن تمهیدات لازم صورت گیرد. اما در کل این محله نیز به لحاظ دسترسی به فضاهای شهری در شرایط نامناسبی قرار دارد

همچنین در این محله، ۴۲ تقاطع وجود دارد، این تقاطع­ها در جهت افزایش نفوذ پذیری و بهبود حرکت پیاده و دسترسی یک شاخص مهم می­باشد.

برای افزایش میل به پیاده ­روی و مطلوبیت فضا برای پیاده ­روی در محله، یکی از شاخص­های مهم در محله وجود خیابان­های درخت­دار و سایه­ دار در محله می­باشد. این خیابان­ها علاوه بر بهبود کیفیت حرکت پیاده، باعث تعدیل هوایی، کاهش آلودگی­ها (آلودگی صوتی و صدا) و کاهش مصرف انرژی در محله می­گردد.

عرض معابر و فاصله املاک از یکدیگر، از جمله مسائلی است، که برای کاهش سرعت و پیاده محوری مورد توجه می­باشد. در حال حاضر در محله شهرک شهید حیدری، شاهد معابری با عرض ۴ تا ۴۵ متر در داخل و لبه محله می­باشیم در حال حاضر در محله یک نقطه ضعف وجود دارد و ان عبور معابر با عرض ۱۸ و ۱۴ متری در داخل محله می­باشد که اولویت حرکت در این معابر با حرکت سواره می­باشد. این معبار به عنوان نقطه ضعف این محله برای پیاده مداری می­باشد

یکی دیگر از معیارهای مورد بررسی در این بخش، فاصله نسبت به ایستگاه مینی بوس و تاکسی و نزدیکی مساکن به این خدمات می­باشد. در حال حاضر در این محله ۴۶٫% از مساکن در فاصله ۴۰۰ متری ایستگاه مینی بوس و تاکسی قرار دارند. البته نقطه ضعف موجود در این قسمت، نبود یک ایستگاه مناسب و سرپناه برای این ایستگاه­ها می­باشد. نیاز است تا برای این محله ایستگاه مناسب طراحی و تعبیه گردد.

در مقوله امکانات و خدمات در حال حاضر و همانگونه که عنوان گردید، در داخل محله امکانات و خدمات مناسب وجود دارد. در حال حاضر در لبه محله یک دبستان و مدرسه راهنمایی وجود دارد که همه واحدهای محله را تحت پوشش خود قرار داده است. شعاع دسترسی در این قسمت، با توجه به الگو ۸۰۰ متر در نظر گرفته شده است.

محله شهرک شهید حیدری دارای یک ورزشگاه در لبه غربی خود و در جنب دبستان می­باشد که این باعث می­شود تا نشاط و سرزندگی در این محله بیشتر گردد. از دیگر تجهیزات موجود در محله یک فضای سبز در داخل محله می­باشد. این فضا سبز باعث بهبود کیفیت محیط در محله شده است. اما قرار گیری واحدهای مسکونی در اطراف آن باعث شده است تا امکان استفاده از این فضا برای تمام ساکنین فراهم نباشد. لذا نیاز است تا برای رفع این مشکل، یک فضا سبز مناسب و درخور برای این محله در محلی که دسترسی آن برای تمام ساکنین راحت باشد، مکان­یابی گردد.

عاطفه بالنده مهندس شهرسازی، گرایش برنامه ریزی شهری

ادامه دارد…

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

کلیدواژه ها :

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش