سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

امتحانات نهایی نهاوند برای اولین بار در ۳ پایه برگزار می‌شود

دستگاه‌های شهرستان نهاوند به کمک آموزش و پرورش بیایند

فضای شهر و سیمای شهری نهاوند زیبنده میزبانی نوروز نیست

  • کد خبر : 9789

صدای نهاوند:
مشورت، یکی از مسائل بسیار مهم در دین مبین اسلام است، به گونه اي که در جامعه اسلامی، رهبران به مشورت کردن با افراد با صلاحیت امر شده اند. در این مقاله، که به قلم سعیداسدبیگی – کارشناس ارشدمهندسی معماری – مدرس دانشگاه نوشته شده به جنبه هاي گوناگون
شورا و مشورت از دیدگاه اسلام اشاره شده است.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، انسان، موجودی اجتماعی است که نیازها و خواسته های او جز با همکاری و  تبادل نظر فکری  دیگران برآورده نمی شود. نوآوریهای بزرگ و بهره برداری از آنها، حاصل کمک و همفکری انسانها با همدیگر است.

پیشرفت دانش و فنآوری، ضرورت این کار جمعی و تبادل اطلاعات را میان انسانها، ملتها و دولتها بیشتر نمایان می سازد. تصمیم گیریهای اجتماعی در جنبه های گوناگون سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی زمانی دقیق تر و درست تر خواهد بود که افراد صاحب نظر در تنظیم آن بیشتر شرکت کنند و از نظرخواهی و تبادل اندیشه هایگوناگون بهره گرفته شود.

برخورد اندیشه ها به صورت صحیح و پیوسته، میتواند نارسایی های تصمیم گیری و اجرا را از بین ببرد و نتایج به دست آمده را  کامل تر و دقیق تر کند. نقش شورا در جامعه مشورت، یکی از ارکان مهم سلامت تصمیم گیری هاست. جامعه ای که سنت مشورت در آن حاکم نیست، در تب وتاب خودمحوری میسوزد، ولی در جامعه ای که در آن همفکری و نظرخواهی، اصلی یقینی است و از اجزای

ضروری حیات آن به شمار می آید، بهترین راه و کاملترین مسیر در برابر افراد گشوده خواهد شد.

اهمیت مشاوره در اسلام

موضوع مشاوره در اسلام اهمیت خاصی دارد. در دیدگاه اسلام، مشورت کردن افزون بر هدایت انسان، او را از تنگناها می رهاند. در انجام امور، نیرومند می سازد، مایه برکت و فهم بصیرت انسان می گردد، او را به رضای خالق نزدیک می کند و به رأی خالص می رساند.

هدف مشورت

الف) جلوگیری از پیدایش خودکامگی و استبداد.

اگر در خانه، سازمان و اجتماع، همه افراد امکان اظهار نظر داشته باشند و اجازه دخالت در سرنوشت خود را بیابند،

راه بر خودمحوریها، خودکامگیها و تفکر استبدادی بسته میشود.

ب) شناخت خط

وقتی از راه مشورت خواهی به افراد دیگر اجازه اظهار نظر می دهیم، افراد میتوانند مثل آیینه، عیبهای ما را نشان

دهند و خطاهایمان را به ما بشناسانند. این عمل وقتی اهمیت بیشتری می یابد که خطاهای اجتماعی فرد، به دلیل

تعصب فردی، کم بودن تجربه، نداشتن اطلاعات کافی و غفلت از واقعیتها از دید او پنهان بماند. این موضوع درمورد امور جمعی و سازمانی نیز کاملاً صدق میکند.

ج) احساس شخصیت و مسئولیت

وقتی افراد در امور جمعی که به آنها و سرنوشتشان مربوط است، شرکت کنند و در تدوین و اجرای امور، تحقق

اهداف و نظارت بر اجرای آنها سهیم باشند، در مورد موفقیت آنها و دستیابی به نتایج قابل قبول، احساس مسئولیت

میکنند. احساس مسئولیت در افراد، پشتوانه بزرگی برای تحقق اهداف و موفقیت برنامه هاست.

د) تأمین منافع جمع

وقتی در اموری که به جمع مربوط می شود، تصمیم گیریها از راه مشاوره و بررسی دیدگاههای جمع، به ویژه افراد آگاه و صاحب نظر گرفته شود، امکان دخالت هواهای نفسانی و منافع فردی به کمترین حد می رسد؛ چرا که لازمه احترام به آرای دیگران، نادیده گرفتن خواسته های شخصی است. بدین ترتیب، تصمیم گیری جمعی و مشاوره با اعضای یک مجموعه، نتایج کار را به مصلحت آن مجموعه نزدیکتر می کند.

و) تأمین تکیه گاه در تصمیم گیری

وقتی در تدوین شاخصها، طراحی اهداف، تنظیم روشهای دستیابی به اهداف و حتی شیوه نظارت بر اجرا، دیدگاه های اصلاحی اعضای مجموعه به کار گرفته شود، نوعی ضمانت و تکیه گاه برای اجرای درست آنها خواهد بود. این موضوع به ویژه وقتی اهمیت می یابد که در مجموعه، به تغییر و تحول نیاز باشد؛ زیرا معمولاً افراد آن مجموعه، در مقابل تغییر و تحول، مقاومت نشان خواهند داد. البته در صورت رعایت اصل مشارکت و مشاوره، افراد مجموعه کمتر موقعیت خود را در خطر می بینند و با مراحل کار آشنا میشوند و به جای مقاومت، راه تغییر را آسانتر می کنند. بهره گیری از دیدگاه های بهتر، تضمین پویایی فرد و مجموعه و نیز هدایت و اصلاح کژی ها، از دیگر فایده های مشورت کردن است.

گردآورنده: مهندس سعیداسدبیگی – کارشناس ارشدمهندسی معماری – مدرس دانشگاه

 

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش