- پایگاه تحلیلی خبری صدای نهاوند - https://sedaynahavand.ir -

منشور حقوق شهروندی برای اولین بار در دولت یازدهم عملی شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نهاوند، روح الله سلگی در جمع اعضا شورای اسلامی شهر فیروزان و روستاهای بخش خزل در تالار پاسارگاد فیروزان اظهار داشت: شوراها بعنوان یک نهاد مدنی و مستقل از حاکمیت و وابسته به مردم بعنوان مظهر مشارکت و حق دخالت  مردم در مدیریت کشور است.

سلگی افزود: به دلایلی اجرایی قانون شوراها بعد از پیروزی انقلاب ممکن نبود اما در دوره اصلاحات و رئیس جمهور وقت بحث شوراها احیا شد تا قانون و ضوابط شوراها امروز بعنوان قانون موضوعه جمهوری اسلامی در سراسر کشور اجرا شود.

وی ادامه داد: حدود،وظایف،اختیارات و کارکرد شوراها و آئین نامه های آن در قانون مشخص است پس اگر اصل مترقی شوراها احیا شد بعلت این بود که مردم در تصمیم گیری ها و مسائل خرد و کلان کشور مشارکت، فعال و تاثیر گذار باشند.

بخشدار بخش خزل بیان داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز در اصل ۶ بر شیوه ی اداره ی امور کشور به وسیله ی این انتخابات تاکید دارد، انتخاباتی که نماد تحقق حاکمیت مردم و تجلی اراده ی عمومی است. همچنین اصل هفتم این قانون، شوراها را از ارکان تصمیم گیری و اداره ی امور کشور می داند. این قانون در اصل های ۱۰۰ تا ۱۰۶ به وظایف، چگونگی انتخاب اعضا و مسایل مربوط به شوراها می پردازد.

روح الله سلگی با بیان اینکه شوراها در چهار دوره گذشته با وجود اینکه خیلی جاها مشکلات و ضعف ها و کمبودهای داشته است، افزود: اما اصل و فلسفه شورا امروز نهادینه شده و در طول این چهار دوره گذشته شاهد پیشرفت و تحول کشور به خصوص با مشارکت شوراها بودیم.

سلگی اظهار داشت: بحث مردم، بحث شوراها، حقوق اجتماعی و حقوق فردی یک بحثی است که مربوط به زیر ساخت حقوقی جامعه است، بنده باید از دولت تدبیر و امید دفاع کنم برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب منشور حقوق شهروندی تدوین ودر دستور کار قرار گرفت که شامل حق داشتن شغل، حفظ کرامت انسان، آزادی بیان و اندیشه، صلح و امنیت پایدار در جامعه مطبوعات و رسانه … می شود.

وی گفت: منشور حقوق شهروندی بعنوان یک سند که مرتبط با سیاست های کلی نظام  محسوب می شود در حال اجرا است و نیاز است ما با دقت بیشتری به این مقوله توجه کنیم.

وی با قدردانی از پیگیری و تلاش اعضا شوراها اسلامی شهر فیروزان و روستاهای بخش خزل گفت: مردم خدمات و اقدامات اعضا شوراها را به خوبی درک و لمس می کنند و به نقش شوراها در توسعه و پیشرفت منطقه خود کاملا آگاه هستند.