جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

  • کد خبر : 3137

صدای نهاوند:

 منتخب مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی اولین بازدید رسمی خود را از مرکز نگهداری معلولین ذهنی و جسمی حضرت زهرا(س) شهر نهاوند آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار صدای نهاوند، بعد از ظهر شنبه۱۵ اسفند ماه حسن بهرامنیا و هئیت همراه به مرکز نگهداری  معلولین جسمی و ذهنی دختران بالای ۱۴ سال شهرستان نهاوند رفتند تا دلها و محبت خود را مهمان صدای گنگ خواهش‌های انسان‌های مظلومی کنند که درد و رنجشان و تمام غم و شادیشان در این مرکز نگهداری و توانبخشی از چشم‌ها پنهان مانده است.

IMG_4151

اینجا موسسه حضرت زهرا(س)، مرکز نگهداری از معلولین ذهنی و حرکتی دختران بالای ۱۴ سال در شهر نهاوند است ، محلی که فضای سنگین حاکم بر آن از همان لحظه‌ای که مسئولانش درهای همیشه منتظرشرا باز می‌کنند، غم و اندوه بر روی جسم و روح انسان احساس می‌شود.

مرکز نگهداری معلولان دختر بالای ۱۴ سال با تخت‌های به هم چسبیده محیطی سنگین و تلخ، اینجا محل زندگی ۸۰ معلول جسمی و ذهنی است، انسان‌های که معلولیتشان حاصل پیوندهای نادرست زناشویی است.

وقتی وارد مرکز شدیم، در یک لحظه همه نگاه‌ها به سویمان دوید و تمام بغض‌ها در گلویمان گره ‌خورد، انگار اتفاق غیرمنتظره‌ای افتاده باشد.

انسان‌های مظلوم و فراموش شده‌ای که با دیدن تازه واردین به یک باره سرک می‌کشند تا ببینند چه کسی پس از مدت‌ها فراموشی یادی از آنها کرده است.

IMG_3064

از برق نگاه‌ها و هیاهوی درون سالن به راحتی می‌توان فهمید که در این وادی خاموشی و فراموش شده کمتر از آن که فکر کنی به سراغشان آمده‌اند.

وارد سالن که شدیم همه نگاه‌ها به سمتمان برگشت، هر کدام به زبان خود و برخی هم کاملاً واضح سلام می‌کردند، دست‌های بی‌توقع برخی از آنها به سمت بازدید کنندگان دراز می‌شد.

تلخ‌ترین صحنه‌ها را که قلب انسان را به شدت می‌تواند به لرزش در آورد در چنین مراکزی می‌توان دید.

نوجوانان، جوانان و بزرگسالانی که بیشترین روزهای زندگی خود را بر روی ویلچر و تخت‌های بی‌هیچ حرکتی می‌گذرانند صحنه‌های تلخ و غمگینی بود که اشک از چشمان همه حاضران سرازیر کرده بود.

اینجاست که انسان سالم می‌فهمند که خداوند بزرگترین نعمت و سرمایه را به او داده و باید همواره شاکر و قدردان آن باشد.

سنگی وزن هوای این مرکز را نه تنها بر قلبم بلکه بر روح و جانم احساس می‌کردم شاید باور نکنید اکوی صدایش هنوز در گوش‌هایم با سنگین‌ترین مولودی‌ها همچنان در حال ارتعاش است، اق .ا..ا از م م م م ن ن ع ع ک س ب ه ه گ ی ی رررر

زهرا  بود در گوشه دنج اتاق بر روی تختی سرد به همراه چند معلول دیگر کاملا بی‌حرکت تنها می‌توانست صحبت کند به قول یکی از مسئولین مرکز حاضر در انجا زهرا متولد سال ٧۶ و از لحاظ جسمی و حرکتی کاملا ناتوان است.

تو را خدا بگو از من عکس بگیرند این را زهرا بریده بریده چندین بار تکرار کرد و بعد سرد خندید.

به گفته رئیس هئیت مدیره  این مرکز توانبخشی و نگهداری شبانه روزی با دریافت مجوز رسمی از سازمان بهزیستی به صورت رسمی از از سال ۱۳۸۰ کار خود را آغاز کرده است.

ماشاالله گیوی افزود: در حال حاضر ۸۰ معلول ذهنی با درجه معلولیت بسیار بالا در این مرکز نگهداری می‌شوندکه از این تعداد ۳۵ نفر مجهوال الهویه هستند.

۱۵۹۸۴۰۵

گیوی گفت: در سال ۱۳۸۱ با توجه به خصوصی سازی مراکز از سوی دولت این مرکز به موسسه خیریه حضرت زهرا(س) واگذار شد و اکنون توسط گروهی از افراد خیر و دلسوز و نیک اندیش اداره می شود و تنها مقدار ناچیزی یارانه از سوی سازمان بهزیستی به این مرکز پرداخت می شود که به هیچ وجه جوابگوی مخارج و هزینه معلولان نیست به همین منظور ضرورت مشارکت های مردمی و خیرین کاملا محسوس است.

به گفته محمد رحیم نادی عضو هئیت مدیره مرکز نگهداری معلولان دختر بالای ۱۴ سال حضرت زهرا(س)  ۲۵  نفر پرسنل در سه شیفت کاری در زمینه نگهداری این معلولین در  این مرکز مشغول به فعالیت هستند.

نادی تصریح کرد: ساختمان مرکز نگهداری معلولان دختر حضرت زهرا(س) نهاوند قدیمی و فرسوده است  که بیش از ۷۰ سال از ساخت آن می گذرد و به هیچ عنوان  شرایط مناسب و امنیت لازم را برای نگهداری این معلولان معصوم و بی گناه را ندارد.

وی ادامه داد: تاکنون چندین بار همراه مسئولان مختلف از نماینده سابق نهاوند، نماینده معین و منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی در انتخابات ۷ اسفند سال جاری، رگرفته تا پنج فرماندار و امام جمعه از تنها مرکز نگهداری دختران معلول و عقب مانده جسمی و ذهنی بالای ۱۴ سال استان همدان که در شهر نهاوند واقع است بازدید کرده اند.

عضو هیئت مدیره با بیان اینکه چندین مرتبه رایزنی کردیم، نامه نوشتیم و جلسه برگزار کردیم گفت: متاسفانه تا کنون هیچ اقدامی برای واگذاری زمین به این مرکز انجام نشده است.

در این بازدید حسن بهرامنیا منتخب مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی هم که نتوانست دغدغه و نگرانی خود را از وضعیت نابسامان و خطرناک محل نگهداری این دختران معلول پنهان کند با مدیر کل راه و شهر سازی تماس تلفنی برقرار کرد و از وی خواست نسبت به واگذاری زمین به این مرکز تسریع شود.

بهرامنیا گفت: توفیق خدمت به جامعه معلولین نصیب هر شخصی نخواهد شد و باید این فرصت الهی را مغتنم شمرد و با همت عالی و مضاعف حقوق انسانی و اخلاقی را رعایت کرد تا این افراد از شرایط مناسب زندگی برخوردار باشند.

و اما نکته پایانی اینکه امید است با انتشار این گزارش که چهارمین گزارش در مورد وضعیت بحرانی این مر کز است، بی‌تفاوتی و تأخیر در واگذاری زمین مورد نیاز برای احداث ساختمان جدید مرکز نگداری معلولان دختر بالای ۱۴ سال استان همدان در شهر نهاوند کنار گذاشته شود و همانگونه که مسئولان تاکید کرده اند هرچه زودتر این مشکل چندین ساله با همت و همکاری و تعامل دستگاه های مربوطه برطرف شود.

آنچه مسلم است اینکه بهره مندی معلولان از یک مرکز نگهداری مطلوب و مناسب با امکانات مورد نیاز با توجه به مظلومیت و مشکلات عدیده آنها در جامعه از الزامات و از حقوق شهروندی این افراد است و مسئولان در این راستا باید با همت بلند خود برای رفع مشکلات تلاش کنند.

کانال صدای نهاوند

 

 

 

 

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش