جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

  • کد خبر : 6943

صدای نهاوند:
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: کار برداشت زعفران نهاوند از دهم آبان ماه شروع می‌شود که براساس پیش‌بینی‌ها انتظار داریم حدود ۱۶ کیلوگرم زعفران مرغوب از ۶ هکتار مزارع نهاوند برداشت شود.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، احمد باقری اظهار داشت: در سال‌های اخیر یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت محصولات کم آب‌بر با ارزآوری بالا است که بر این اساس در سال‌های اخیر توسعه کشت گیاهانی مانند زعفران و صدها گونه گیاه دارویی با ارزش غذایی بالا مورد توجه کشاورزان نهاوندی قرار گرفت.

وی گفت: اگر زعفران‌کارهای نهاوندی به توصیه کارشناسان توجه کنند از هر هکتار می‌توانند بین ۲ تا ۳ کیلوگرم برداشت کنند که بیشترین تولید این محصول از سال سوم تا سال هفتم است که صرفه اقتصادی بیشتری دارد و برای کاشت یک هکتار زعفران حدود ۱٫۶ تن پیاز زعفران لازم است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: زعفران گیاهی دارویی و صنعتی است که به گل زعفران و بخش کلاله و یا قرمزی آن سر ریشه می‌گویند که در ابتدای برداشت به رنگ قرمز روشن است ولی به ‌مرور به رنگ قرمز تیره‌رنگ تبدیل می‌شود تازه آن از عطر خوش‌طعمی برخوردار است و به غذا‌ها طعم و لذت خاصی می‌دهد.

وی بیان کرد: کشت پیازچه زعفران در فصل تابستان انجام می‌شود و برداشت این محصول از آبان ماه شروع و تا پایان آذرماه ادامه می‌یابد به‌ طوری ‌که هر چه دمای هوا رو به خنکی و سردی برود زعفران گل و پرچم مرغوبتری می‌دهد.

باقری تصریح کرد: در حال حاضر مزارع کاشت زعفران در منطقه خزل و روستای فارسبان نهاوند واقع است و زعفران کشت ‌شده تا هفت سال در زمین قابل ‌برداشت است و می‌تواند به صورت تلفیقی در کنار باغات و دیگر محصولات کشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: پیاز زعفران برای کاشت به انواع پنج پیاز، سه پیاز و تک پیاز انجام می‌گیرد که فاصله بوته‌ها نسبت به هم باید ۱۵ سانتی‌متر با عمق کاشت ۱۰ سانتی‌متر و فاصله ردیف ۳۰ سانتی‌متر باشد و در سال اول به کود حیوانی پوسیده نیاز مبرم دارد.

وی بیان کرد: در زمینه کاشت و برداشت زعفران در شهرستان نهاوند بیش از ۲۰ نفر مشغول فعالیت هستند و این تعداد در روزهای برداشت به ۶۰ نفر هم افزایش می‌یابد زیرا سودآوری خوب و کم آب‌بر بودن آن سبب شده تا این محصول جایگزین مناسبی برای دیگر محصولات کشاورزی  پر آب‌بر در نهاوند شود.

باقری افزود: در سال‌های اخیر نزدیک به ۷۰ هکتار از مزارع نهاوند زیر کشت زعفران و انواع گیاهان دارویی از جمله کنگر فرنگی، آرتی شو، گل همیشه‌بهار، گل محمدی، سیر، زعفران، گل‌گاوزبان و کاسنی رفت که کشاورزان از سود بالا و ارزآوری آن بسیار راضی هستند.

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

  1. شهروندنهاوند گفت:

    جهاد کشاورزی نهاوند…نهاوند با داشتن تنوع و دارا بودن محصولات فراوان هنوز صاحب هیچ برند محصولاتی در کشور نیست.لطفا با کشت اصولی و هدف گذاری صحیح این مهم را محقق سازید.

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش