جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

  • کد خبر : 3165

صدای نهاوند:

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری شهرستان نهاوند گفت: تپه باستانی گیان در سال ۱۳۱۰ شمسی به شماره ۳۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش صدای نهاوند، محسن جان‌جان عنوان کرد: تپه باستانی گیان در۲۳ کیلومتری جنوب غربی نهاوند در شهر گیان و در نزدیکی سرابی به همین نام قرار گرفته و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی قابل بازدید و تحقیق است.

وی خاطرنشان کرد: براساس کاوش‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی در تپه گیان که برای نخستین‌بار و به صورت علمی توسط پروفسور رومن گریشمن وژرژ کنتنو از سوی موزه لوور پاریس در سال ۱۳۱۷ شمسی صورت گرفت، قدمت تمدن در این منطقه را با توجه به اسناد، مدارک و اشیای مکشوفه تا ۷ هزار سال قبل یعنی مقارن با دوره کالکولتیک یا عصر مس تا عصر آهن مشخص کردند.

وی تصریح کرد: بسیاری از آثار به‌دست آمده از حفاری‌های این تپه هم‌اکنون در موزه‌ ملی ایران و موزه‌های متعددی از جهان نگهداری و به نمایش درآمده است که از آن جمله می‌توان به جام زرین و ظروف سفالی منقوش اشاره کرد.

جان‌جان اظهار کرد: شهرستان نهاوند در جنوب غربی استان همدان و در دامنه‌های شمالی کوهستان گرو(گرین) قرار گرفته به طوریکه از شمال به شهرستان تویسرکان، از جنوب به شهرهای الشتر و نورآباد، از شرق به شهرستان‌های ملایر و بروجرد و از غرب به کنگاور محدود است.

وی افزود: نهاوند با ترکیبی از میراث طبیعی بکر و با طراوت و میراث فرهنگی کهن و ارزشمند، همواره همه ساله پذیرای دوستداران تاریخ و طبیعت بوده و هست، آب و هوای معتدل و کوهستانی این شهرستان به گونه‌ای است که در بین شهرستان‌های استان همدان کوتاه‌ترین دوره یخبندان در این منطقه رخ می‌دهد.

جان‌جان تصریح کرد: نهاوند دارای منابعی سرشار از آب‌های زیرزمینی است که سبب رونق کشاورزی در این منطقه شده و اقتصاد این منطقه عمدتا بر پایه کشاورزی استوار است.

به گفته جان‌جان، شهرستان نهاوند در دوره ساسانی یکی از مراکز ایالات اسپهبد نشین هفتگانه این دوره بوده و دژ مستحکمی در آن قرار داشته به گونه‌ای که اعراب در یورش به ایران فتح نهاوند را «فتح‌الفتوح » نامیده‌اند.

کانال صدای نهاوند

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش